Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Enid
ellla skrev:
Enid skrev:
ellla skrev:
sofin skrev:Ehum.. :oops: vad betyder egentligen blocka?

Behöver väl lära mig det om jag ska bli stickproffs :P
Att man gör så att stickningen får den form man önskar.

Exempelvis kan man blöta plagget och sen låta det torka utspänt med nålar på typ madrassen. (just nu sover vi på 300 nålar och en sjal ) eller på en form.

Om man stickar spets vill man ju ofta att den ska bli skirare och luftigare.

Om man stickar olika delar som ska sys ihop är det ju viktigt att de är lika stora och då kan de behöva spännas ut till rätt storlek.

Man kan ånga lätt med strykjärnet eller ha en fuktig handduk och stryka försiktigt.
Bra beskrivet.

Det är väldigt olika hur viktig blockningen är. Vissa stickningar ändrar helt utseende efter blockningen (framför allt spetsstickning!) medan slätstickning ser precis likadan ut innan som efter. Om man stickar lika hårt hela tiden spelar blockningen av rätstickade och slätstickade allster mindre roll men skulle man sticka två delar olika hårt (så att de blir olika stora) så kan man dölja det genom blockning :tumup: .

Jag tycker det är ganska tråkigt att blocka och att montera (=sy ihop) så jag stickar helst sånt som är färdigt direkt.
Det är mycket roligare att blocka spets än ärmkullar!
Jo, absolut men jag har slutat sticka plagg man syr ihop :wink: .
MuuM skrev:Sådär, Rock island färdig och blockad. Tyvärr blir den inte alls lika skir och fin som orginalet, men fin ändå. Ska försöka få en bild på den.

De två ändsstickade vantarna fick två nya mönsterrapporter i helgen. Nu är jag ovanför tumhålet! :vågen: De ska vara klara till jul, har jag bestämt.

En tröja till systerdottern är påbörjad, men vi får se om den funkar. Jag kör uppifrån och ner men ökar bara vartannat varv eftersom jag stickar fram och tillbaka och inte riktigt kan öka från avigan. Lika snyggt, i alla fall. Ponyo säger ju att man ska öka på varje varv på barntröjor :this: och mönsterslav som jag är måste jag ju lyssna på henne. Och känner mig lite konstig när jag bara ökar på vartannat varv. :blahblah:
Jag ökade bara på vartannat både på tröjan till Björn och koftan till Karin som båda precis blivit färdiga - och de blev bra!
Av Ponyo
MuuM skrev:Sådär, Rock island färdig och blockad. Tyvärr blir den inte alls lika skir och fin som orginalet, men fin ändå. Ska försöka få en bild på den.

De två ändsstickade vantarna fick två nya mönsterrapporter i helgen. Nu är jag ovanför tumhålet! :vågen: De ska vara klara till jul, har jag bestämt.

En tröja till systerdottern är påbörjad, men vi får se om den funkar. Jag kör uppifrån och ner men ökar bara vartannat varv eftersom jag stickar fram och tillbaka och inte riktigt kan öka från avigan. Lika snyggt, i alla fall. Ponyo säger ju att man ska öka på varje varv på barntröjor :this: och mönsterslav som jag är måste jag ju lyssna på henne. Och känner mig lite konstig när jag bara ökar på vartannat varv. :blahblah:
Nej nej nej! Ponyo säger att man ska öka varannat varv på barntröjor. :this:
Så du är på rätt spår.
Användarens profilbild
Av MuuM
Ponyo skrev:

Nej nej nej! Ponyo säger att man ska öka varannat varv på barntröjor. :this:
Så du är på rätt spår.
Oh! :app: Sicken tur att jag har dåligt minne.
Användarens profilbild
Av binaem
ellla skrev:Jag har bara fyra och ett halvt varv kvar på min Haruni! Eller nästan 2500 masor...
Klar i helgen? Kanske? Eller absolut inte?
De sista varven gick på en kick för mig
Kaffemoster skrev:Nu i onsdags fick jag med mig noterna, men ingen stickning! Så jag gick till garnaffären i Solna C och köpte en uppsättning strumpstickor och garn :D.
Alltså går det bra att sticka på körövningen? Då måste ni väl ändå ha notställ :hmm: Får väl byta ut A till stickning när han blivit lite större och inte följer med på övningarna 8)
Användarens profilbild
Av MuuM
Björklöv skrev:
Kaffemoster skrev:Nu i onsdags fick jag med mig noterna, men ingen stickning! Så jag gick till garnaffären i Solna C och köpte en uppsättning strumpstickor och garn :D.
Alltså går det bra att sticka på körövningen? Då måste ni väl ändå ha notställ :hmm: Får väl byta ut A till stickning när han blivit lite större och inte följer med på övningarna 8)
:tumup: Den kören vill jag se!
Användarens profilbild
Av MuuM
Trulsamin skrev:Har ni sett den här :love: Synd att man nog är för tjock för att den ska sitta snyggt på mig och att det skulle gå så mkt garn att göra den i min storlek :roll:

Bild
Länk? Superfin, ju!
MuuM skrev:
Trulsamin skrev:Har ni sett den här :love: Synd att man nog är för tjock för att den ska sitta snyggt på mig och att det skulle gå så mkt garn att göra den i min storlek :roll:
Länk? Superfin, ju!
Det glömde jag ju :rodna:

http://www.ravelry.com/patterns/library/coastal-hoodie
Enid skrev:
Ketronya skrev:
Enid skrev:Här är en annan kofta (i väntan på den garnet inte räckte till :wink: ) :

Bild

Jättefin! :love: Vad är det för mönster?
Den är inspirerad av Tantkoftast stickhäfte men v-ringningen testade jag mig fram till och ökningar/minskningar på ärmar och midja fick jag sticka om flera gånger för att få rätt passform.
Åh, jag har alltid velat ändra ringningen på Tantkoftas men inte fattat hur, orkar du förklara lite snabbt? :D
Användarens profilbild
Av Moson
muum jag kan lära dig näverstickning och baklänges
Användarens profilbild
Av MuuM
Moson skrev:muum jag kan lära dig näverstickning och baklänges
Perfekt! Men när ska vi ses? En lunch någon dag, kanske? Med stickningar i högsta hugg!
Björklöv skrev:
Jepp, notställ. For mig är det mer att sticka under övningen en att inte göra det. Jag lär mig helt klart bättre när jag har något i händerna.
Användarens profilbild
Av Moson
MuuM skrev:
Moson skrev:muum jag kan lära dig näverstickning och baklänges
Perfekt! Men när ska vi ses? En lunch någon dag, kanske? Med stickningar i högsta hugg!
:tumup:
  • 1
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 291

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?