- mån sep 26, 2011 00:14
.
ellla skrev:Jo, absolut men jag har slutat sticka plagg man syr ihopEnid skrev:Det är mycket roligare att blocka spets än ärmkullar!ellla skrev:Bra beskrivet.sofin skrev:Ehum..Att man gör så att stickningen får den form man önskar.vad betyder egentligen blocka?
Behöver väl lära mig det om jag ska bli stickproffs
Exempelvis kan man blöta plagget och sen låta det torka utspänt med nålar på typ madrassen. (just nu sover vi på 300 nålar och en sjal ) eller på en form.
Om man stickar spets vill man ju ofta att den ska bli skirare och luftigare.
Om man stickar olika delar som ska sys ihop är det ju viktigt att de är lika stora och då kan de behöva spännas ut till rätt storlek.
Man kan ånga lätt med strykjärnet eller ha en fuktig handduk och stryka försiktigt.
Det är väldigt olika hur viktig blockningen är. Vissa stickningar ändrar helt utseende efter blockningen (framför allt spetsstickning!) medan slätstickning ser precis likadan ut innan som efter. Om man stickar lika hårt hela tiden spelar blockningen av rätstickade och slätstickade allster mindre roll men skulle man sticka två delar olika hårt (så att de blir olika stora) så kan man dölja det genom blockning.
Jag tycker det är ganska tråkigt att blocka och att montera (=sy ihop) så jag stickar helst sånt som är färdigt direkt.

Not so much anymore..