Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av astekl07
Andelle skrev:
astekl07 skrev:
Andelle skrev:Tass och en fråga. Jag har samma problem som ts men har även problem att nå och sträcka ut sjalen på ryggen. Mina armar är så stela och oböjliga, har alla andra gummiarmar eller finns det något knep? Ungen hinner tröttna och blir en arg daggmask innan jag ens fått fatt på sjalen :oops:
Jag tror att det är en träningssak med armarna. Sen har en del personer stela axlar och därmed svårare förstås. Men det går oftast att träna upp rörlighet en del. Jag misstänker också att det blir lättare att nå när barnet är större och längre.
Jag bröt högerarmen för några år sedan och iom att den fortfarande värker och gör ont vid belastning har jag blivit mindre benägen att använda den i sina ytterlägen, det har nog gjort mig stel. Dags att börja sjalyoga.

Du känner nog själv bäst var det behövs någonstans, men jag brukar sträcka armarna bakom huvudet och ryggen varje dag, har en dålig axel sedan den var ur led för mycket länge sen. Det brukar knaka lite och smälla när jag gör så... Fast det är skönt och hjälper.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
Att lära sig sträcka ut sjalen är en teknikfråga skulle jag vilja påstå. När jag började med sjal så fattade jag inte hur det skulle gå till men nu vet jag att man måste ha en lång sjalbit att sträcka. Jag tar tag uppe vid nacken i överkanten och sedan långt ut i sjaländen och drar den ut och upp. Innan försökte jag sträcka ut sjalen precis vid ryggen av barnet.

säkert ingen som fattar men endå :)

Och vad gäller ryggsäck tror jag det är lättare att få till med ett barn som är lite mer "med" på att bli knuten på ryggen. Med min 1½ åring är det bara att göra för han spärrar ut benen själv och vill bli ditknuten så att säga :D
Av Clee
HannaGerda skrev:Att lära sig sträcka ut sjalen är en teknikfråga skulle jag vilja påstå. När jag började med sjal så fattade jag inte hur det skulle gå till men nu vet jag att man måste ha en lång sjalbit att sträcka. Jag tar tag uppe vid nacken i överkanten och sedan långt ut i sjaländen och drar den ut och upp. Innan försökte jag sträcka ut sjalen precis vid ryggen av barnet.

säkert ingen som fattar men endå :)

Och vad gäller ryggsäck tror jag det är lättare att få till med ett barn som är lite mer "med" på att bli knuten på ryggen. Med min 1½ åring är det bara att göra för han spärrar ut benen själv och vill bli ditknuten så att säga :D
Håller med helt och hållet! :tumup: Och jag fattar din beskrivning i första stycket men det är kanske också för att polletten efter en del om och men trillat ned för mig där. Men de flesta kan nog få fatt i en sjal över axeln och sedan nedanför i höfthöjd när den ska bredas ut. Jag önskar att det momentet kunde göras tydligare i många knytfilmer på nätet. Ett vanligt misstag i början tror jag är just att man har så bråttom för att man inte vågar lita på att ungen sitter kvar i bara "sitsen" (innerstycket), speciellt om man har ett barn som rätar ut benen hela tiden, och då blir det kanske lite halvdant just med utspridningen av kryssen.

Jag tycker faktiskt att vanlig ryggsäck är en klart överskattad knut att åtminstone börja ryggbära med (såvida man inte har ett uppenbart väldigt medgörligt barn). Jag trodde först att jag aldrig skulle kunna bära mina barn i sjal på ryggen, för att jag provade just med ryggsäck och innerstycket gled upp i nacken på barnet hur jag än gjorde :hopmad: men sen när jag fick fason på omslutet kryss i stället så blev det bättre. Bästa knuten med trilskande barn som jag har provat är dock Vrikkesikker. Kruxet med den är förstås att första steget (där ungen bara sitter i det som sedan blir innerstycket) kräver antingen ett snabbt och vant handlag eller att barnet ger sig till tåls en stund. Där måste man ju våga lita på att ungen sitter i sjalen medan man spänner åt. + att sandwichvikningen kan vara lite tricky när man är ovan tycker jag. Men när den väl är knuten så kan ju innerstycket i princip glida upp hur mycket det vill för ytterstyckena sitter så bra ändå, + att ungen inte halkar ned på ryggen som den har en tendens att göra med omslutet kryss tycker jag. Och sen har ju även Vrikkesikker sin nackdel och det är ju att avlastningen blir så tung på axlarna efterhand. Nästa steg för mig är att se om chunei back carry (double hammock) kan vara den perfekta knuten. ;-)

Är SHBC samma som Vrikkesikker förresten? (Googlade) Ah den funkar så. Men gillar egentligen inte det där med att dra sjalen över benen på barnen, känns som att det stasar i onödan. :hmm:
Av astekl07
Zaran känns lättare faktiskt. Kändes riktigt stadigt med första bandet bara i omslutet. Däremot lyckades jag inte få till utspridningen riktigt och fick hjälp av min man och sedan krånglade bebisen ut överkroppen (brukar bära honom med fri överkropp på magen så han är väl van att ha det så). Antar att jag inte fick till sträckningen riktigt. Kanske är SHBC bättre i alla fall med tanke på att hålla fast överkroppen.
Användarens profilbild
Av nettelbarn
Jag har bara gjort några enstaka ryggknytningar och en reflektion såhär från en nybörjare är att det kan kännas ganska olika att knyta med olika sjalar. Med gauzen kändes det lurigt att få in tyg under rumpan, medan det gick av sig själv med girasolen.

Säkert kan man uppleva det olika, men det kan vara intressant att provknyta några olika sjalar! När något svårt moment går lite lättare kan det hjälpa inlärningen på traven.
Användarens profilbild
Av Sara+
Hmm, provade igen igår, denna gång med "kast över axeln".. Det gick ju bra, förutom att det rann kräk ur bebis och hamnade i håret på mig :lol:

Knöt omslutet ryggknyt, men han hamnar långt ner. Visst är det väl så att det gäller att ha rätt höjd från början, eller går det att justera senare fast jag inte får till det??
Av astekl07
Sara+ skrev:Hmm, provade igen igår, denna gång med "kast över axeln".. Det gick ju bra, förutom att det rann kräk ur bebis och hamnade i håret på mig :lol:

Knöt omslutet ryggknyt, men han hamnar långt ner. Visst är det väl så att det gäller att ha rätt höjd från början, eller går det att justera senare fast jag inte får till det??
Ja, det där med kräk i håret känner jag igen...
Av Clee
Sara+ skrev:Hmm, provade igen igår, denna gång med "kast över axeln".. Det gick ju bra, förutom att det rann kräk ur bebis och hamnade i håret på mig :lol:

Jag får aldrig till någon bra höjd med omslutet kryss pga att man först drar sjalen in under armarna. Då är det ju som att man har satt gränsen för övre kanten där liksom. Medan med vrikkesikker är barnets huvud i höjd med mitt huvud hela tiden eftersom sjalen dras över axlarna först.
Användarens profilbild
Av SCSI
Clee skrev:Jag får aldrig till någon bra höjd med omslutet kryss pga att man först drar sjalen in under armarna. Då är det ju som att man har satt gränsen för övre kanten där liksom. Medan med vrikkesikker är barnets huvud i höjd med mitt huvud hela tiden eftersom sjalen dras över axlarna först.
Ja, precis! Jag har reflekterat över detsamma men inte riktigt kommit på varför det inte går att få ungen lika högt - men såklart är det ju därför!
Jag har börjat vrikkesikkra med sambons toklånga bbslen (5.6m), så jag får till ett varv runt höfterna oxå. :tumup:
Användarens profilbild
Av husmodern
Det kan funka ännu bättre med en ännu tunnare sjal! Jag lärde mig alla ryggknyt med en gås efter att ha blivit alldeles gråhårig av min hoppe 8)
Användarens profilbild
Av Sara+
SCSI skrev:
Clee skrev:Jag får aldrig till någon bra höjd med omslutet kryss pga att man först drar sjalen in under armarna. Då är det ju som att man har satt gränsen för övre kanten där liksom. Medan med vrikkesikker är barnets huvud i höjd med mitt huvud hela tiden eftersom sjalen dras över axlarna först.
Ja, precis! Jag har reflekterat över detsamma men inte riktigt kommit på varför det inte går att få ungen lika högt - men såklart är det ju därför!
Jag har börjat vrikkesikkra med sambons toklånga bbslen (5.6m), så jag får till ett varv runt höfterna oxå. :tumup:
ok, det får jag prova istället, kanske går bättre? Och då kanske pysen tycker att det är roligare, att sitta lite högre upp liksom. :hmm:
Av astekl07
Jag har kommit på att om jag står precis framför sängen och har rumpan över sängen när jag knyter så känns det tryggt fast jag har fördelen att stå upp ordentligt (skulle det kännas svajigt sätter jag mig ned på sängen direkt). Då är det också lättare att knyta högre upp och få till allt. Men omslutet fixar vi utan större problem nu.
Användarens profilbild
Av Sara+
astekl07 skrev:Jag har kommit på att om jag står precis framför sängen och har rumpan över sängen när jag knyter så känns det tryggt fast jag har fördelen att stå upp ordentligt (skulle det kännas svajigt sätter jag mig ned på sängen direkt). Då är det också lättare att knyta högre upp och få till allt. Men omslutet fixar vi utan större problem nu.
Ja, det är ju en bra ide, då känns det säkert säkrare..
Jag har försökt göra efter denna, och hon får ju lilltjejen högt upp, men det kanske beror på att hon är längre? (lillan alltså). Är det rumpan på barnet som begränsar egentligen? För jag vill ju inte att min lilla ska sitta så att alltför mkt av överkroppen sticker upp, han känns lite oberäknelig, även om han är stadig och så..
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?