Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:kvarnvik: jag är dålig på engelska stickbeskrivningar, men kanske kan detta vara till hjälp: http://lovincomfortknits.blogspot.com/2 ... riend.html ?

Om du kollar en bit ner på sidan finns en teckning. Om man förstorar den lite ser man i vilken ände varje ruta påbörjas och åt vilket håll de stickas. Jag har gjort mina entrelac-sjalar utifrån denna teckning.
Just den bilden gick inte att klicka upp :? Ska man sticka baklänges ibland :hmm:
Jag som inte kan datorer förstorar helt enkelt hela sidan :oops: och då ser jag siffrorna och pilarna bättre.
Aha :D
Men är pilarna själva stickriktningen eller det håll som maskorna går på uppifrån och ner sen, själva trådraken sas?
Lägg upp maskor och sticka ruta ett, sluta i högerkanten. Lägg (utan att ta av garnet) upp nya maskor till ruta två, sticka rutan och sticka i vänsterkanten varje varv ihop sista maskan med en maska från ruta ett, sluta i vänsterkanten. Plocka till ruta tre upp maskor längsmed vänsterkanten på ruta ett och sticka en ruta, avsluta i vänsterkanten. Lägg upp nya maskor till ruta fyra och sticka ihop den med maskorna från ruta tre. Plocka till ruta fem upp maskor utmed högerkanten på ruta tre och sticka ihop med maskorna från ruta två. Sedan tror jag du ser hur mönstret ska fortsätta.

Känns som en snurrig beskrivning när jag nu läser det :hellu: Men när man väl kommit en bit så ger det sig självt.
Tack, jag ska försöka lite senare, nu är det alldeles för mycket barn här för att koncentrera sig :roll:
Användarens profilbild
Av Moson
Garnstudio har en film med beskrivning hur man stickar entrelac.
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:kvarnvik: jag är dålig på engelska stickbeskrivningar, men kanske kan detta vara till hjälp: http://lovincomfortknits.blogspot.com/2 ... riend.html ?

Om du kollar en bit ner på sidan finns en teckning. Om man förstorar den lite ser man i vilken ände varje ruta påbörjas och åt vilket håll de stickas. Jag har gjort mina entrelac-sjalar utifrån denna teckning.
Just den bilden gick inte att klicka upp :? Ska man sticka baklänges ibland :hmm:
Jag som inte kan datorer förstorar helt enkelt hela sidan :oops: och då ser jag siffrorna och pilarna bättre.
Aha :D
Men är pilarna själva stickriktningen eller det håll som maskorna går på uppifrån och ner sen, själva trådraken sas?
Lägg upp maskor och sticka ruta ett, sluta i högerkanten. Lägg (utan att ta av garnet) upp nya maskor till ruta två, sticka rutan och sticka i vänsterkanten varje varv ihop sista maskan med en maska från ruta ett, sluta i vänsterkanten. Plocka till ruta tre upp maskor längsmed vänsterkanten på ruta ett och sticka en ruta, avsluta i vänsterkanten. Lägg upp nya maskor till ruta fyra och sticka ihop den med maskorna från ruta tre. Plocka till ruta fem upp maskor utmed högerkanten på ruta tre och sticka ihop med maskorna från ruta två. Sedan tror jag du ser hur mönstret ska fortsätta.

Känns som en snurrig beskrivning när jag nu läser det :hellu: Men när man väl kommit en bit så ger det sig självt.
Tack, jag ska försöka lite senare, nu är det alldeles för mycket barn här för att koncentrera sig :roll:
Jag tror att ensamhet underlättar och att ha garn och stickor med när man läser.
Användarens profilbild
Av Fryle
Moson skrev:Garnstudio har en film med beskrivning hur man stickar entrelac.
Fast inte till trekantssjal, bara för fyrkantiga alster.
Användarens profilbild
Av Moson
Fryle skrev:
ok, jag kollade inte på länken. Mobilsurf du vet.
Användarens profilbild
Av Fryle
Moson skrev:
Fryle skrev:
ok, jag kollade inte på länken. Mobilsurf du vet.
Men vill man mest förstå entrelac-principen är den ju bra. :tumup:

(Fast jag som stickat mycket entrelac hade svårt att hänga med.)
Användarens profilbild
Av brisea
Jag har just fäst de sista trådarna i ett par randiga baby bootees som ska bli present till en kompis som ska få en liten bebis vilken dag som helst. Ska se om jag hinner fota snart också. Dessutom gjorde jag färdigt en annan present, en liten virkad kanin som ska få åka till en ettåring i Spanien, men den har jag redan slagit in så den får ni inte se :D Tänk vad man kan få gjort om man får några timmar utan barn.
kvarnvik skrev:

När man stickar entrelac är det ett ypperligt tillfälle att sticka baklänges istället för att vända arbetet och sticka aviga! Annars får man ju vända ihjäl sig 8)
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:
kvarnvik skrev:

När man stickar entrelac är det ett ypperligt tillfälle att sticka baklänges istället för att vända arbetet och sticka aviga! Annars får man ju vända ihjäl sig 8)
Just ja! Var fanns den där videon på hur man lär sig sticka baklänges?
Användarens profilbild
Av tweed
Så här ser det ut nu
Bild
Tänker jag rätt om jag tänker att nästa sak jag ska göra är att plocka upp maskor längs kanten på rutan näst längst till höger? och ska den sen stickas ihop med nästa omgång maskor som är på stickan till vänster?
Användarens profilbild
Av Fryle
Snyggt, kvarnvik, du är på helt rätt spår. :vågen:

Och ja, jag tycker dessa sjalar gör sig bäst i långsamt färgskiftande garn.
  • 1
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 102
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?