Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Melon: Vilka broderier :love: Skulle gärna se lite närbilder på dem, lämpliga sökord?
Jag är just nu lite såld på påsömsbroderierna som finns på dala-flodadräkten och tänkte komma mig för att brodera något sådant. (broderiet alltså, inte någon dräkt :lol: )
Bild
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
kvarnvik skrev:Melon: Vilka broderier :love: Skulle gärna se lite närbilder på dem, lämpliga sökord?
Jag är just nu lite såld på påsömsbroderierna som finns på dala-flodadräkten och tänkte komma mig för att brodera något sådant. (broderiet alltså, inte någon dräkt :lol: )
Bild
De är underbara. Jag ska tatuera ett påsömsbroderi (typ) om några månader :tumup:
Användarens profilbild
Av Sanna81
Jag tycker att folkdräkter är fina, men vet inte när jag skulle använda en själv. Min mamma hade en som hon sålde i samband med att de flyttade från huset (hon var väldigt smal som ung, och kommer inte i den längre. Det gör inte jag heller, och min syster är för lång)
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:Melon: Vilka broderier :love: Skulle gärna se lite närbilder på dem, lämpliga sökord?
Bild
Det är dåligt med bra bilder på bunader, men på Nordakers hemsida finns det endel. Här är en närbild på mönstret på Jelsabunaden:
Bild

Jag tycker Frafjords sin är fin också men där är ju inte jag ifrån :lol:
Bild

Påsöm är ju jättefint!! :love:

Jag har broderat Jelsamönstret en gång fast med svenska yllegarner. Det var en slips till min lillebror, den blev jättepoppis bland släkten och ska få gå på bröllop med min pappa på midsommardagen, på Jelsa :tumup:

Bild

Men i juli ska vi till Stavanger och Jelsa och jag tänkte skaffa det brodergarnet som det ska vara till bunaderna, med rätt färger.

Har ni förresten hört om Bunadspolisen? Ordet förekommer massor i norsk test och om man söker på nätet får man massor med träffar.
Användarens profilbild
Av Lumlum
Min farmor sydde en (vad jag tror är) häradsdräkt, från norra eller södra Åsbo härad, åt min mamma. Numera har jag klänningen, men eftersom mamma vägde sisådär 25 kg mer än vad jag gör så kan jag inte ha den. :( Jag har funderat på att sy in den, men vet inte riktigt hur man ska gå tillväga. Det är tjockt tyg, rejäl kvalitet och allt det där. Få se om jag kan hitta någon bild på den.

Hade den bara passat hade jag gladeligen använt den varje midsommar här på Fredriksdal. :)
Användarens profilbild
Av Kharmion
Jag har sytt en folkdräkt, och är just nu i färd med att börja sy brudförkläde, -skjorta och -fickor för att kunna gifta mig i den till hösten. Min dräkt kommer inte från stället jag vuxit upp på, men det är en dräkt som så att säga finns i släkten då äldre släktingar (som inte heller kommer från den orten) valt att ha den, av någon anledning. Så eftersom efterforskningarna redan var gjorda, och eftersom jag tycker att den är snygg, fick det bli en sådan. Den är i alla fall från rätt landskap.

Det som väl är det mest annorlunda med att sy folkdräkt jämfört med att sy till exempel återskapningar av medeltidskläder eller liknande är att det finns så tydliga "regler" för hur man får sy. Mitt förkläde är lila och rött, men skulle sys med brun tråd (med tre stygn per centimeter och veck som var 5,7 cm långa) för så var det i originalet. Alla tyger utom linnet i skjortan är handvävda eftersom det inte finns att köpa i rätt mönster, och därför blir det förstås väldigt dyrt.

Skulle jag sy en ny dräkt skulle jag inte börja från scratch, utan köpa en begagnad, kanske några storlekar för stor, och slakta eller sy om. Det skulle bli mycket billigare, ofta kan man ju hitta en hel dräkt för 5000 kr, och det får man inte nytt material för.

Det man bör vara medveten om är att informationen om dräkterna ibland kan vara lite svår att komma över. Hemslöjden sitter förvisso på information, men frågar man runt i dräktkretsar finns chansen att man hittar den gamla tanten i skogen som vet ALLT om dräkten. Jag har precis fått veta, av en sådan tant, att jag skall ha svarta strumpor till min dräkt, inte vita som hemslöjden slentrianmässigt sagt...
Användarens profilbild
Av glis
Kharmion skrev: Skulle jag sy en ny dräkt skulle jag inte börja från scratch, utan köpa en begagnad, kanske några storlekar för stor, och slakta eller sy om. Det skulle bli mycket billigare, ofta kan man ju hitta en hel dräkt för 5000 kr, och det får man inte nytt material för.
Det låter smart tycker jag. Var såklart tvungen att kolla och typiskt nog finns det två dräkter ute i anständiga storlekar från gran-häradena. Men det är väl bara att hålla koll helt enkelt, det är ju knappast så att jag skulle vilja använda dräkten nu när mjölken läcker bara jag tänker på att ta en klunk te :roll:

Jag hittade också ett dräktråd hos hemslöjden, kan inte de veta vilken tant i skogen man skall fråga? Fast som sagt, den dräkt jag har tänkt mig är ju från 50-talet så det är väl inte så noga kanske...

Tänk att om jag skaffar/ syr en så är jag redan fru! Jag behöver inte sy en ungmödräkt först.

Och det är klart att det är milsvidd skillnad på att fantisera ihop medeltidsinspirerade kläder och att sy dokumenterade kläder! Men jag har i alla fall sytt för hand i ylle, även ganska långa sömmar, så jag vet vad jag ger mig in på...
Användarens profilbild
Av Lumlum
Lumlum skrev:Min farmor sydde en (vad jag tror är) häradsdräkt, från norra eller södra Åsbo härad, åt min mamma. Numera har jag klänningen, men eftersom mamma vägde sisådär 25 kg mer än vad jag gör så kan jag inte ha den. :( Jag har funderat på att sy in den, men vet inte riktigt hur man ska gå tillväga. Det är tjockt tyg, rejäl kvalitet och allt det där. Få se om jag kan hitta någon bild på den.

Hade den bara passat hade jag gladeligen använt den varje midsommar här på Fredriksdal. :)
Här kommer de halvdåliga mobilbilderna:
Bild Bild Bild

Det finns ett vitt förkläde med spetsar också, en liten sjal att ha över axlarna, ett tygstycke som på något sätt nog ska fästas runt huvudet och slutligen en nål som jag inte har listat ut hur den ska användas till än. Massor med delar alltså, alla tycks handsydda. Vilket pillerijobb! :shock: Hur i all världen bär man sig åt för att sy in en sån här dräkt utan att förstöra den?! :hmm:
Användarens profilbild
Av AnKa
Folkdräkter kan se tråkiga ut på bild men jag tror aldrig att jag sett en ful dräkt live. Det finns alltid jättefina detaljer och med god tygkvalitet så blir de fint.
jag har ingen dräkt men min mamma har en som hon sytt och som jag lånat några gånger. Man känner sig vacker i dräkt :D
Av KattenFindus
melon skrev:
Bild
Det är dåligt med bra bilder på bunader, men på Nordakers hemsida finns det endel. Här är en närbild på mönstret på Jelsabunaden:
Bild

Jag tycker Frafjords sin är fin också men där är ju inte jag ifrån :lol:
Bild

Påsöm är ju jättefint!! :love:

Jag har broderat Jelsamönstret en gång fast med svenska yllegarner. Det var en slips till min lillebror, den blev jättepoppis bland släkten och ska få gå på bröllop med min pappa på midsommardagen, på Jelsa :tumup:

Bild

Men i juli ska vi till Stavanger och Jelsa och jag tänkte skaffa det brodergarnet som det ska vara till bunaderna, med rätt färger.

Har ni förresten hört om Bunadspolisen? Ordet förekommer massor i norsk test och om man söker på nätet får man massor med träffar.
:siishah: oj kan man beställa mönster på hur man syr det där eller ska man "bara kunna" sånt? :oops:
Hade tänkt sy lite på ett ull schabrak till min norska häst så det hade ju kunnat vara skoj med något norskt mönster.
Ursäkta OT
Av KattenFindus
Jag hade nog kunnat tänka mig en dräkt från min hembygd, även om jag inte bor kvar där
BildBild

Fast annars gillade jag väldans de Norska, kanske får flytta till Norge :floet2:
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:Turistföreningens Smålandsdräkt skulle jag gärna ha! Men det kanske inte är riktigt samma sak?
Du kan ju ha den också?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?