- sön jun 19, 2011 19:39
Jag har sytt en folkdräkt, och är just nu i färd med att börja sy brudförkläde, -skjorta och -fickor för att kunna gifta mig i den till hösten. Min dräkt kommer inte från stället jag vuxit upp på, men det är en dräkt som så att säga finns i släkten då äldre släktingar (som inte heller kommer från den orten) valt att ha den, av någon anledning. Så eftersom efterforskningarna redan var gjorda, och eftersom jag tycker att den är snygg, fick det bli en sådan. Den är i alla fall från rätt landskap.
Det som väl är det mest annorlunda med att sy folkdräkt jämfört med att sy till exempel återskapningar av medeltidskläder eller liknande är att det finns så tydliga "regler" för hur man får sy. Mitt förkläde är lila och rött, men skulle sys med brun tråd (med tre stygn per centimeter och veck som var 5,7 cm långa) för så var det i originalet. Alla tyger utom linnet i skjortan är handvävda eftersom det inte finns att köpa i rätt mönster, och därför blir det förstås väldigt dyrt.
Skulle jag sy en ny dräkt skulle jag inte börja från scratch, utan köpa en begagnad, kanske några storlekar för stor, och slakta eller sy om. Det skulle bli mycket billigare, ofta kan man ju hitta en hel dräkt för 5000 kr, och det får man inte nytt material för.
Det man bör vara medveten om är att informationen om dräkterna ibland kan vara lite svår att komma över. Hemslöjden sitter förvisso på information, men frågar man runt i dräktkretsar finns chansen att man hittar den gamla tanten i skogen som vet ALLT om dräkten. Jag har precis fått veta, av en sådan tant, att jag skall ha svarta strumpor till min dräkt, inte vita som hemslöjden slentrianmässigt sagt...
Lajvande naturvetare. L 100922, J 121029, T 150605