Jag brukar inte ha problem att hitta sytid, men så jobbar jag bara 70% så jag har 3-4 lediga dagar/v.
Noomi brukar vara med mig i syrummet. Hon har lite tygbitar & leker med dem, klipper/nålar m.m Ibland vill hon att jag ska sy lite på hennes tyg så då får jag snällt göra det.
Hon har en låda med knappar i olika former & färger som hon också tycker är kul att pilla med.
eller så sorterar hon gem, mina knappar eller leker med dockorna/ritar medans jag syr.
hon har varit med i syrummet ända sen hon var runt året & det funkar bra.
Pojkarna är sällan med, ibland kommer de & vill sy/klippa/nåla men oftast roar de sig med annat.
De enda gångerna jag inte vill ha barnen med är om jag klipper tyg från något samköp, då måste jag konccentrera mig på det & vill inte bli avbruten...fast det blir jag ändå

Det funkar inte att sy när de är sjuka heller, då blir det en massa gnäll & jag blir irriterad så vintertid tenderar syendet att få mindre tid.
Det beror såklart lite på barnets personlighet & ålder, men jag tror att trixet är att involvera dem.
En egen låda med tygstuvar,knappar m.m som de kan pillra med är toppen. Eller krritor/pennor & papper om de gillar att rita.
Sen får man vara beredd på att avbruta femtielva gånger för att barnen behöver hjälp & man bör kunna prata samtidigt som man syr. Inget för projekt som kräver djup koncentration mao