Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Oj... ja nätterna? :hmm: 8) :roll: :lol: Det är svårt att hinna med och få tid och plats för syprojekt. Jag har tyvärr ingenstans där jag kan förvara symaskinen mm utan måste plocka upp och ihop vid köksbordet varje gång jag vill sy.
Användarens profilbild
Av karro54
Smultronbarn skrev:Oj... ja nätterna? :hmm: 8) :roll: :lol: Det är svårt att hinna med och få tid och plats för syprojekt. Jag har tyvärr ingenstans där jag kan förvara symaskinen mm utan måste plocka upp och ihop vid köksbordet varje gång jag vill sy.
Har det precis likadant här... Mitt tygförråd börjar dessutom växa ur sin garderob, vet inte riktigt vart det ska få plats...
karro54 skrev:
Smultronbarn skrev:Oj... ja nätterna? :hmm: 8) :roll: :lol: Det är svårt att hinna med och få tid och plats för syprojekt. Jag har tyvärr ingenstans där jag kan förvara symaskinen mm utan måste plocka upp och ihop vid köksbordet varje gång jag vill sy.
Har det precis likadant här... Mitt tygförråd börjar dessutom växa ur sin garderob, vet inte riktigt vart det ska få plats...
Exakt lika här. Och jag är ändå mammaledig nu. Hur ska det inte bli sen när jag börjar jobba? Sy på nätterna låter inte så lockande :roll: Man får kanske involvera barnen mer och ha systuga tillsammans?
Användarens profilbild
Av Shuna76
Jag brukar inte ha problem att hitta sytid, men så jobbar jag bara 70% så jag har 3-4 lediga dagar/v.
Noomi brukar vara med mig i syrummet. Hon har lite tygbitar & leker med dem, klipper/nålar m.m Ibland vill hon att jag ska sy lite på hennes tyg så då får jag snällt göra det.
Hon har en låda med knappar i olika former & färger som hon också tycker är kul att pilla med.
eller så sorterar hon gem, mina knappar eller leker med dockorna/ritar medans jag syr.
hon har varit med i syrummet ända sen hon var runt året & det funkar bra.

Pojkarna är sällan med, ibland kommer de & vill sy/klippa/nåla men oftast roar de sig med annat.
De enda gångerna jag inte vill ha barnen med är om jag klipper tyg från något samköp, då måste jag konccentrera mig på det & vill inte bli avbruten...fast det blir jag ändå :lol: Det funkar inte att sy när de är sjuka heller, då blir det en massa gnäll & jag blir irriterad så vintertid tenderar syendet att få mindre tid.

Det beror såklart lite på barnets personlighet & ålder, men jag tror att trixet är att involvera dem.
En egen låda med tygstuvar,knappar m.m som de kan pillra med är toppen. Eller krritor/pennor & papper om de gillar att rita.
Sen får man vara beredd på att avbruta femtielva gånger för att barnen behöver hjälp & man bör kunna prata samtidigt som man syr. Inget för projekt som kräver djup koncentration mao :wink:
Användarens profilbild
Av karro54
Egentligen är det tiden som saknas. Jag jobbar heltid och får inte tid till annat än laga mat och leka med barnen en stund innan de ska sova på vardagarna. Jag kan sätta mig någon timme på kvällen när barnen somnat.

På helgen finns det oftast mer tid.
karro54 skrev:När ska jag har tid för att sy alla projekt jag har. tänkt ut...? Hur har ni andra tid?
Jag får så många idéer att jag inte ens hinner skriva ner dem. Annars är det just det jag brukar göra: skriva ner i en anteckningsbok så att startsträckan blir kort ifall jag någon gång skulle ha tid + inspiration, men inte veta vad jag ska göra.

Annars: Jag tar mig tid (men hinner ändå bara så lite av vad jag skulle vilja göra, jag skulle inte hinna allt jag vill om jag så jobbade varje dag, hela dagarna, hela veckan, med just det). Jag blir otrevlig om jag inte får pyssla :lol:
noranora skrev:
karro54 skrev:När ska jag har tid för att sy alla projekt jag har. tänkt ut...? Hur har ni andra tid?
Jag får så många idéer att jag inte ens hinner skriva ner dem. Annars är det just det jag brukar göra: skriva ner i en anteckningsbok så att startsträckan blir kort ifall jag någon gång skulle ha tid + inspiration, men inte veta vad jag ska göra.

Annars: Jag tar mig tid (men hinner ändå bara så lite av vad jag skulle vilja göra, jag skulle inte hinna allt jag vill om jag så jobbade varje dag, hela dagarna, hela veckan, med just det). Jag blir otrevlig om jag inte får pyssla :lol:
:iagree:

Känner igen det där - både överflödet av idéer (ibland brukar jag tom göra små förberedda kit där jag liksom samlat ihop det tyg och mönster jag har tänkt använda, ev. börja klippa ut nån bit mitt i att jag gör ngt annat - allt för att startsträckan ska vara ännu kortare! :D )

Tyvärr kan jag tycka att det tar sån tid att få fram symaskinen och så - så ofta har det hunnit samlas en hel radda tillklippta saker som väntar på en chans att sys, typ en lördagkväll när pappan är hemma och kan ta nattningen av barnen och jag får en têt a têt med min Pfaff! :vågen:
Av Sia
Jag TAR mig tid, låter disken och städningen stå och syr tills långt in på natten,
men jag har ändå en stor hög med projekt ligger.
Man får helt enkelt acceptera att man gör så gott man kan, och man hinner inte allt!
CrazyMagpie skrev:
noranora skrev:

Känner igen det där - både överflödet av idéer (ibland brukar jag tom göra små förberedda kit där jag liksom samlat ihop det tyg och mönster jag har tänkt använda, ev. börja klippa ut nån bit mitt i att jag gör ngt annat - allt för att startsträckan ska vara ännu kortare! :D )

Tyvärr kan jag tycka att det tar sån tid att få fram symaskinen och så - så ofta har det hunnit samlas en hel radda tillklippta saker som väntar på en chans att sys, typ en lördagkväll när pappan är hemma och kan ta nattningen av barnen och jag får en têt a têt med min Pfaff! :vågen:
Just det, jag skulle tillägga att jag har symaskinen på ett bord i hallen (= mitt i huset) så att jag alltid är beredd att sy en centimeter eller två om tillfälle ges ;-) Och stickningar liggande lite här och var.
noranora skrev:
CrazyMagpie skrev:
noranora skrev:

Just det, jag skulle tillägga att jag har symaskinen på ett bord i hallen (= mitt i huset) så att jag alltid är beredd att sy en centimeter eller två om tillfälle ges ;-) Och stickningar liggande lite här och var.
Måste säga att jag blir avis :hide: att ni kan ha allt framme :( Här ska allt fram från källaren och sen sättas upp och när jag är färdig måste allt plockas ner igen.
Vi har igentligen ett hobby rum men det är så fyllt med mannens datorer och lådor :whut: så att han numera kallar det dator rummet :pc:
Av Enid
Se till att symaskin och andra saker kan ligga framme så hinner man mycket på 30 minuter på kvällen :tumup: .

Vet jag att det är ont om tid tar jag 5-10 minuter på dagen att planera och plocka fram det jag ska göra när barnen sover, det tjänar man jättemycket tid på för då behöver man inte tänka lika mycket när huvudet är trött efter matlagning, lek och nattning :tumup: .

Jag stickar mer än jag syr eftersom det är lättare att umgås med sambon samtidigt :tumup: .
Användarens profilbild
Av teres
När vi bodde i lägenhet hade jag symaskinen stående på ett litet bord i köket, kunde liksom sy en söm i förbifarten mellan potatisar och sås mm. Numera har jag ett syrum, jag kan låta saker ligga framme men jag har mindre med sytid (har också fler barn än när jag bodde i lägenhet). Just nu är mina små troll inte vidare hjälpsamma i syrummet, stortjejen vill gärna grejja med projekt men kräver då mycket hjälp och uppmärksamhet, mellan barnet börjar fixa med något, pratar i ett kör och efter en stund vill hon omorganisera allt (mina barn tycker jag bla sorterar tygen konstigt -efter material och färg- det ska ju vara efter fint och fult!) Lillkillen brukar genast knappa på maskinerna, försöker demontera dem etc :whut:

Så sytid blir det antingen om barnen sover eller om jag lyckas stänga in mig och maken tar dem.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?