Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tlillan
vore kul om de svarar... :D spännande
Användarens profilbild
Av acand
:tumsup: :app: Jag inväntar med spänning eventuella svar!

Passar samtidigt på att berätta något egendomligt jag såg igår när jag var och handlade!
En mamma med lilla bebisen i en sele av det PSM, över har hon en stor yllefilt som hon klämmer fast under armarna samtidigt som hon skjuter varukorgen.
Jag orkade inte (men det var inte långt ifrån) gå fram och fråga varför. I en sjal hade det varit varmt och gosigt - hade inte behövts någon filt då.
Användarens profilbild
Av Ullegulle
acand skrev::tumsup: :app: Jag inväntar med spänning eventuella svar!

Passar samtidigt på att berätta något egendomligt jag såg igår när jag var och handlade!
En mamma med lilla bebisen i en sele av det PSM, över har hon en stor yllefilt som hon klämmer fast under armarna samtidigt som hon skjuter varukorgen.
Jag orkade inte (men det var inte långt ifrån) gå fram och fråga varför. I en sjal hade det varit varmt och gosigt - hade inte behövts någon filt då.
Ja, jösses...
Fast hon hanske var som jag var ett tag: i väntan på en Beco.
Då hande jag en sjal (vanlig runt-halsen-sjal) som jag knöt runt BB-selen för att få bättre vinkel på benen och mera mys.. ;)
Användarens profilbild
Av Bina
:urule:
Användarens profilbild
Av sanna73
Skönt med dem av er som orkar ta tag i alla de där grejerna man själv
tänker att någon borde göra men inte själv orkar :oops:

Bra initiativ :vågen:
Användarens profilbild
Av Eaive1
Väntar oxå med spänning på svar :D
Användarens profilbild
Av Elinea
Jag har diskuterat detta en del med min man. Han håller med om att sjalen är jättebra men tror inte riktigt på detta att Babybjörn skulle vara dåligt för barnet utan att det mest är något som "sjalfanatiker" hittat på. Därför frågade vi en ortoped på just Astrid Lindgrens barnsjukhus när vi var där med vår dotter om vad hon som läkare anser om att bära i Babybjörn. Det är jättebra svarar hon då till min stora förvåning och förtret. Så nu vet ju min man att jag har fel när jag säger att Babybjörn är dåligt eftersom en läkare och dessutom ortoped sagt att de är bra. Jag vet inte vad jag ska tro. Har inte provat Babybjörn själv och har ingen anledning att göra det heller eftersom jag älskar mina sjalar, men lite konstigt är det ju att en ortoped säger att de är jättebra om de nu inte är det. Fast hon sa också att det var bra just för att de hamnar i grodposition i den och de gör de ju inte om de inte är pyttesmå, så hon verkade ju inte ha så bra koll ärligt talat.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Elin J skrev:Därför frågade vi en ortoped på just Astrid Lindgrens barnsjukhus när vi var där med vår dotter om vad hon som läkare anser om att bära i Babybjörn. Det är jättebra svarar hon då till min stora förvåning och förtret. Så nu vet ju min man att jag har fel när jag säger att Babybjörn är dåligt eftersom en läkare och dessutom ortoped sagt att de är bra. Jag vet inte vad jag ska tro. Har inte provat Babybjörn själv och har ingen anledning att göra det heller eftersom jag älskar mina sjalar, men lite konstigt är det ju att en ortoped säger att de är jättebra om de nu inte är det. Fast hon sa också att det var bra just för att de hamnar i grodposition i den och de gör de ju inte om de inte är pyttesmå, så hon verkade ju inte ha så bra koll ärligt talat.
Det verkar ju jättevanligt att folk får just det svaret av sjukhuspersonal - att det är bra för att de bärs i grodposition. Kan inte någon som har någon kontakt med ortoped eller barnläkare fråga och sedan fortsätta diskussionen? Vad säger de egentligen om man protesterar och säger att de ju inte alls bärs i grodposition? Även de måste väl ha sett framåtvända barn som hänger i bb, de syns ju överallt.
Av Aelia
Elin J skrev:Jag har diskuterat detta en del med min man. Han håller med om att sjalen är jättebra men tror inte riktigt på detta att Babybjörn skulle vara dåligt för barnet utan att det mest är något som "sjalfanatiker" hittat på. Därför frågade vi en ortoped på just Astrid Lindgrens barnsjukhus när vi var där med vår dotter om vad hon som läkare anser om att bära i Babybjörn. Det är jättebra svarar hon då till min stora förvåning och förtret. Så nu vet ju min man att jag har fel när jag säger att Babybjörn är dåligt eftersom en läkare och dessutom ortoped sagt att de är bra. Jag vet inte vad jag ska tro. Har inte provat Babybjörn själv och har ingen anledning att göra det heller eftersom jag älskar mina sjalar, men lite konstigt är det ju att en ortoped säger att de är jättebra om de nu inte är det. Fast hon sa också att det var bra just för att de hamnar i grodposition i den och de gör de ju inte om de inte är pyttesmå, så hon verkade ju inte ha så bra koll ärligt talat.
Hmm, alla barnmorskor som såg att vi hade sjal på Södra BB och 2 st barnläkare där, sa att sjal är så mycket bättre än ** till bebisen. Min man frågade några gånger om det är "farligt" med sjal och läkaren sa flera ggr att sjal är super bra till bebisen
Användarens profilbild
Av Droppen
Bra initiativ!
Användarens profilbild
Av Helena
Elin J skrev:Jag har diskuterat detta en del med min man. Han håller med om att sjalen är jättebra men tror inte riktigt på detta att Babybjörn skulle vara dåligt för barnet utan att det mest är något som "sjalfanatiker" hittat på. Därför frågade vi en ortoped på just Astrid Lindgrens barnsjukhus när vi var där med vår dotter om vad hon som läkare anser om att bära i Babybjörn. Det är jättebra svarar hon då till min stora förvåning och förtret. Så nu vet ju min man att jag har fel när jag säger att Babybjörn är dåligt eftersom en läkare och dessutom ortoped sagt att de är bra. Jag vet inte vad jag ska tro. Har inte provat Babybjörn själv och har ingen anledning att göra det heller eftersom jag älskar mina sjalar, men lite konstigt är det ju att en ortoped säger att de är jättebra om de nu inte är det. Fast hon sa också att det var bra just för att de hamnar i grodposition i den och de gör de ju inte om de inte är pyttesmå, så hon verkade ju inte ha så bra koll ärligt talat.
Jag tror att många ortopeder i Sverige iallafall inte verkar ha någon aning om sjalar och hur barnet sitter i sådana. Vår ortoped (Saga hade skena i början) tittade knappt åt sjalen när jag visade den.
Jag frågade vad som hände i länder där man inte hade skenor, då menade han att många invandrare hade problem med höfterna, eftersom de inte hade haft tillgång till skenor i sina länder.
Kan väl förvisso stämma till viss del, men säkert inte från länder där man bär barnen mycket i sjalar och barnen sitter korrekt med höfterna.
Användarens profilbild
Av frida
:tumsup:
Av stayinshape
Hej allihop!

Tycker att de flesta läkare, BVC tanter och ortopeder är överrens om att barnet ska sitta i grodposition/the human position, vilket väl innebär att lårbenen ska peka på klockan 3 och 9?

Detta är även de läkare som BB hänvisar till överrens om!

Problemet är att det är i stort sett ingen som lyckas få benen på klockan 3 och 9 i en BB eftersom bebisen måste väga minst 4,5 kilo innan den får sitta i en BB och då pekar benen oftast på 5 och 7 eller i bästa fall på 4 och 8.

Fråga istället i vilken position barnet ska sitta och be dem sedan förklara hur detta ska kunna ske i en BB.

Passa även på att fråga vilken bärsele som är mest ergonomisk för bäraren och be dem gärna att motivera svaret : )

Började med trikåsjal och BB, men har nu övergett båda för min fantastiska Beco!

Mvh En Nyfiken Pappa
Av Jenny
Stayinshape: Jättebra frågeställning men jag var tvungen att kolla lite på BB´s hemsida och där står det från 3.5 kg och 53 cm.

Ullegulle: Bra initiativ :tumsup:
Av stayinshape
Hej Tisse!

Helt rätt av dig, det är 3,5 kilo som gäller för BB.

4,5 kilo var dotterns vikt vid födseln : )

Mvh En Nyfiken Pappa
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?