Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av teres
Molinia; Tanken med en smal zikzak är väl att den ska vara lite elastisk samtidigt som den ändå är hyffsat rak? Att sy ihop något med en bred zikzak blir inte snyggt i sömmen när du rättvänder plagget, om du inte syr med satinsöm och då får du en väldigt hård otrevlig sömsmån (och risk att allt bubblar sig). 2,5 lång och 2 bred blir bra på min maskin.

Kvarnvik; har du trätt om alla trådarna, även dem i nålarna? Hamnar gripartrådarna fel bakom nåltrådarna kommer ena gripartråden oupphörligen att slitas av och i bästa fall inte sy något utan trådarna kommer ut raka och i värsta fall trassla sig rejält.

Har du testat med olika trådar, så det inte bara är trådrullen(rullarna) Vad är det för trådkvalite? Om tråden är mycket ojämn kan trådspänningen krångla och tråden gå av! Om du långsamt för fram makinen för hand, kan du se i viket läge tråden går av (du har luckan öppen)

Finns det någon risk att någon av griparna blivit skeva och därför sliter av tråden?

Kolla trådspänningsbrickorna extra noga så att inget smuts fastnat och ställer till det.

Är stygnplåten jämn och oskadad? På många finns en pigg (som man tar bort för rullsöm) som kan gå sönder och slita sönder tråden.
Användarens profilbild
Av tweed
Humleblomstern skrev:Kvarnvik, har du samma tråd som du brukar? Har du kört fast i tjockt tyg så att gripararmen fått sig en kyss?
samma tråd och inga fastkörningar vad jag kan komma ihåg, jag har ju knappt använt maskinen :?
Användarens profilbild
Av tweed
Humleblomstern skrev:Har du testat att trä om och bytt nålar? Annars har jag nog inga idéer. :hmm:

Edit: Oj såg att du redan fått det tipset.
Jag får se om jag hinner ta tag i att byta nålar imorgon för det har jag inte gjort än, jag tycker det verkar knepigt att just detta fel skulle bero på nålarna.
Användarens profilbild
Av melon
kvarnvik skrev:
Humleblomstern skrev:Har du testat att trä om och bytt nålar? Annars har jag nog inga idéer. :hmm:

Jag får se om jag hinner ta tag i att byta nålar imorgon för det har jag inte gjort än, jag tycker det verkar knepigt att just detta fel skulle bero på nålarna.
Och ingen liten Hanna som kommit åt trådspänningen?
Användarens profilbild
Av glis
Maken har lämnat in min OL. Reparatören trodde nog att det kunde sitta något i trådspännaren vilket förklarar ett fel, men ang. hur den skär lät hon som om det nog var bäst att byta upp sig. Tror jag med, inte ens när den fungerat har den varit bra på tjocka tyger. Och nu vet jag ju hur bra det är med OL så nu är det värt lite mer pengar.
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:

Och ingen liten Hanna som kommit åt trådspänningen?
det är automatisk trådspänning på den, så så fort jag väljer ny söm så ställer den sig rätt och det har jag gjort.
Användarens profilbild
Av Moson
Humleblomstern skrev:Kan någon som har boken "Sy kläder av mjuka tyger" hjälpa mig?

Jag håller på att lära mig sy sprund och använder mig av beskrivningen som finns på sidan 35-37. Det är två moment som jag inte fattar. Vad är det som händer på sidan 37, moment 6? Det står PLAGGETS UPPVIKTA AVIGSIDA, vad menas med det? Och så de långa överskjutande långsidorna på knäppslån (syns på moment 6), klipper man bort dem sedan efter moment 7? I så fall, varför gör man knäppslån så bred? Jag fattar inte... :hmm: Hoppas någon har en idé om vad som menas!
Jag har den men är på väg till jobbet nu. PMa så jag kommer ihåg att kolla när jag kommer hem om du inte kommit på det redan.
Användarens profilbild
Av puppan
Inspirerad av mimpens kjolprat har jag börjat att sy på en kjol åt mig själv.
Den är enkel, en kvadrat som sys ihop på kortsidorna och så smock upptill.
Nu skaj ag göra ganska stora pösiga fickor som ska sitta på sidorna.
Hoppas den blir bra. :D
puppan skrev:Inspirerad av mimpens kjolprat har jag börjat att sy på en kjol åt mig själv.
Det låter fint!
Avis att du vågar dig på smock! Jag hade gärna velat prova men har fått för mig att jag inte klarar det :?
Hur får du på resåren på spolen? För hand? Skall den vara i sträckt tillstånd då?
Användarens profilbild
Av puppan
Vinterhumlan skrev:
puppan skrev:Inspirerad av mimpens kjolprat har jag börjat att sy på en kjol åt mig själv.
Det låter fint!
Avis att du vågar dig på smock! Jag hade gärna velat prova men har fått för mig att jag inte klarar det :?
Hur får du på resåren på spolen? För hand? Skall den vara i sträckt tillstånd då?
Det är ganska lätt faktiskt, men man måste göra ett par varv innan det börjar dra ihop sig ordentligt.
Jag rullar på för hand och sträcker något medans jag rullar.

Jag hittade beskrivningen på en blogg och där så sydde hon smock och sedan gjorde hon en vanlig fåll och förstärkte med en vanlig resår i fållen.
Väldigt smart måste jag säga, så ska jag alltid göra hädanefter när jag syr smock.
puppan skrev:
Vinterhumlan skrev:
Det låter fint!
Det är ganska lätt faktiskt, men man måste göra ett par varv innan det börjar dra ihop sig ordentligt.
Jag rullar på för hand och sträcker något medans jag rullar.

Jag hittade beskrivningen på en blogg och där så sydde hon smock och sedan gjorde hon en vanlig fåll och förstärkte med en vanlig resår i fållen.
Väldigt smart måste jag säga, så ska jag alltid göra hädanefter när jag syr smock.

Vilken blogg??? :D
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 169

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?