Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jennelii
Jag vill jättegärna ha en sjal, jag tycker det ser så mysigt ut men det är ju en hel djungel. Jag frågar folk, läser på alla möjliga sidor men blir alldeles "huvvevill". Jag tom drömmer om sjalar på nätterna. Läste nånstans att man "måste" ha två...varför?? Det hade varit skönt att få prova, känna o klämma på olika men jag verkar bo på helt fel ställe (Umeå). Jag har testat att göra en själv lite snabbt av ett påslakan bara för att se om jag lyckas med knytning o så men jag känner att jag tycker den borde vara lite elastisk, att det skulle vara skönare o enklare. Kan nån dela med sig av sina erfarenheter, orkar bara inte leta mer info...nån snäll människa som bor i Umeå kanske vill visa mig vad dom har kanske? Min kille är 7 veckor men jag tror han kommer att bli tung och jag vill ha nån som funkar hela tiden...jag har inte för avsikt att bära omkring på honom hela dagarna men ibland om jag ska iväg nånstans och inte orkar ta vagnen. Sen brukar jag ha problem med ryggen, är det verkligen ingen som har det när ni har sjal? Ärligt!?
Användarens profilbild
Av Kristina
Vill du ha en sjal som funkar hela tiden ska du absolut köpa en vävd långsjal, typ Storchenwiege (www.babyboden.com) eller Hoppediz (www.babydesign.se). 2 sjalar är bra att ha, en lång och en kort (ringsjal/bärpåse), eftersom det kan kännas lite onödigt att knyta på sig en långsjal om man vet att man bara ska bära typ 5 minuter, men en ringsjal är lätt att sy själv, eller så beställer du av mig och Sandra (starless du vet ;)), vi håller på att försöka få folk att beställa ringsjalar av oss. :)
Jag har ryggproblem och märker det om jag bär Alma mycket i bara armarna, eller om jag bär långa stunder i bärpåsen (=snedbelastar), men med långsjal bär jag utan problem i flera timmar i sträck fast hon väger runt 10 kilo, det enda jag känner av då är att jag blir trött i benen.
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Jag tycker inte att du behöver ha sån jätteångest. Vad du än väljer att skaffa först så kommer det bli bättre än nu och bättre än babybjörn. Skaffa en sjal först och utöka om du tycker att det behövs. Om du vet att du vill ha den att komplettera vagnen med så är lånsjal bra.´Och kristinas tips ovan jättebra. Det går att få tag på begagnat också om du tycker att det verkar dyrt att köpa nytt och det går att sy själv också. Jag hade hemsydda sjalar tills Fanny var 6 månader då fick jag en köpt ringsjal och den hemsydda långsjalen hade jag tills hon var 7 månader då fick jag en köpelångsjal.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Fiffi75
FInns ju flera från Umeå här Nilla till exempel är rätt aktiv. SKicka ett pm till henne och fråga om du får komma och känna på hennes sjal.
Användarens profilbild
Av AnKa
Inte MÅSTE man ha två sjalar (det var säkert jag som skrev det, jag brukar kläcka ut mig sådant) men det är ganska bra :D

Till en sju veckors klarar du dig utmärkt med bara en. Jag har en elatisk långsjal (Baby Bundler) som var ovärdelig när tösen var i den åldern.
I längden är en vävd sjal bättre, de är stadigare och funkar bättre till större bebisar och barn.

Så den andra sjalen som man "måste" ha. när barnet blir större börjar krypa och gå bär man kaske inte lika länge åt gången som man gör när det är litet då är det jättebre mad en "snabbbärsjal" lämpligen en ringsjal eller en kortsjal.

Jag har kvar lite foglossningsbesvär sedan graviditeten och helt ärligt kan jag bära hela dagen i långsjal. Då kan jag känna mig lite trött i musklerna på kvällen men jag har inte ont. Bärselar är det svårare med BabyBjörn går inte alls och om jag bär länge på magen i min Patapum får jag också lite ont. På ryggen år det nog bättre.
Om man får ont av att bära eller inte beror kanske en del på vad man har för ryggbesvär men jag tror att en långsjal är det allra bästa för alla med klena ryggar för den belastar hela kroppen jämt.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Hur är tex baby bundlern i tyget, och andra sjalar..vävda o så...kan man jämföra dom med nåt? Alltså hur dom känns när man tar i dom =) Som en t-shirt, ett bomullsöverkast, ett par viscosebyxor...nä, men ni förstår hur jag menar? Om man syr en ringsjal, vad för sorts tyg ska man ha då? Vad för tjocklek alltså. Känns som jag snart ger upp dom här tankarna för det är för mkt att tänka på :roll:
Användarens profilbild
Av Fiffi75
Babybunldlern känns som en collagetröja fast utan ludd. Och Stochenwiege och Hoppediz som en manglad linneduk fast mjukare och stretchigare. Det är bästa beskrivningen jag kan åstadkomma.

Nej ge inte upp du har ju inte börjat än!
Användarens profilbild
Av Kristina
Till ringsjal kan du ta ett mjukt bomullstyg, det behöver inte vara stretchigt alls, om du vill kan jag sy en åt dig, kommer att ha lite beige tyg över som räcker till en ringsjal.
Av GodisGlader
Jag sitter och väntar på en Hoppediz nu som kommer på måndag :lol: om du vill så kan jag rapportera till dig.
Tänker på din rygg, min rygg är nämligen helt paj och ska stelopereras nu den 14:e... många har rekomenderat mig att köpa sjal även sjukgymnaster!
Så om du vill veta hur min rygg klarar det så kan jag mejla dig om det om du vill.
Användarens profilbild
Av Jennelii
Har ju testat lite smått här hemma bara med att knyta o stoppa i bebben med ett gammalt påslakan jag klippt isär. Idag skulle jag iväg en bit och det var besvärligt att ta vagnen så jag tänkte att jag kunde testa ta honom i lakanet. Jag skulle bara gå typ 200 m och sen stanna där ett tag (inomhus), allt som allt satt han där i 1 tim o 20 min o... *GAH* det bara BRÄNNER i ryggen nu (flera timmar senare oxå)... Hade bara ett linne under men vi höll på att svettas ihjäl båda två kändes det som, ändå hade han bara sparkisar o en tunn tröja och så hade jag en fleecejacka utanpå när vi gick. Kände mig lätt klaustrofobisk då det inte är elastiskt.
Är det en vanesak att bära utan att få ont? Är det för att det inte är en riktig sjal? Ska kolla vad det hette som jag knöt, ett ögonblick.....

*letar upp en sida med beskrivningar*

så, Xomslut2 hette den... Är det skillnad på hur man knyter (vilken typ av knytning), om man får ont eller inte? Eller är det bara mig det är allmänt fel på? :D
Hur som helst så ger jag inte upp riktigt än, hoppade på en tjej idag på Barnens Hus o bad att få känna på hennes sjal, hon hade en Baby Bundler o den kändes ju mysig. Hon tipsade om en återförsäljare jag givetvis inte hittar igen =( jag VILL INTE vänta tills i maj då jag ska till Luleå, där alla sjalbärare verkar finnas..jag vill ha en NU, helst igår :D

Kristina: Tack vad du är gullig men jag ska nog lyckas sy en själv isf, verkade ju inte alltför svårt... =)

Usch, jag behöver hjälp =/
Användarens profilbild
Av Jennelii
GodisGlader: Ja det vore snällt =)
Av GodisGlader
Då hör jag av mig antingen i mitten el slutet av veckan då jag hållt på med sjalen och burit en del.
Användarens profilbild
Av Kristina
Du kan ju ha knutit för löst och/eller snott tyget? Eller bara att du inte bredde ut det ordentligt, speciellt med stumma sjalar (som ett lakan får räknas till) är det jättenoga att hålla reda på kanterna så tyget inte snor sig (blir det knöligt gör det ont), och att bre ut det ordentligt (viktigt med alla sjalar) för att få maximal avlastning. Och att knyta för löst är riktigt oskönt, då förlorar man ju hela den där "nära-mot kroppen"-grejen som gör att det avlastar så bra.
Hoppas du får tag på nån Ume-bo som kan komma och hjälpa dig!
Användarens profilbild
Av Jennelii
Kristina: Njä, löst knöt jag inte...snarare hårt =/ försökte breda ut det så gott jag kunde o knöligt var det inte tror jag...men jag får sådär i ryggen om jag går långt eller om jag bär nåt, det som bränner mellan skulderbladen...men det kan ju vara att jag spände mig eller nåt eftersom det var första gången. Kan få så oxå om jag har snyggare kläder så jag måste ha bättre hållning :D annars går jag som en hösäck...men det går ju inte med selen.
Hittar jag ingen här får jag be er (dig o Sandra) om hjälp när jag åker upp =) Med olika knytningar alltså..då är han ju större oxå.
Användarens profilbild
Av Kristina
FÖR hårt är inte heller skönt, har lyckats med det någon gång och då fick jag som "stickningar" eller hur man nu ska beskriva det i axlarna.

Har du försökt få tag på någon av Ume-borna här på sjalbarn då? Dom hjälper säker till om du hojtar på dom. :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?