melon skrev:kvarnvik skrev:melon skrev:kvarnvik skrev:Nu ska det väl hända lite för mig på sömnadsfronten, den här terminen har vi sömnad på slöjdutbildningen och ska sy både för hand och på maskin. I första omgången blir det lappteknik, applikation, quilt och omsömnad av plagg till nytt användningsområde. Sen ska vi sy egna kläder efter egna mönster, sy kläder av raka stycken och en massa olika fickor.
i lappteknik, quilt eller applikation ska vi göra en förvaringslösning till något vi är rädda om. Eftersom jag har velat göra ett fodral till mina stickor tänker jag göra det. Jag är inte så förtjust i vanlig lappteknik, så fodralet blir nog med quilt. Kul ska det bli, men jag oroar mig lite för att det nu är arbete som kommer kräva att jag sitter vid symaskinen, det är mycket svårare att få göra ifred än att sitta i soffan och sticka eller virka. Dessutom kommer mitt syrum att få bli delat barnrum snart och då kan jag inte sy på kvällarna.
Det låter som en väldigt spännande termin 
Det ska bli jättekul, måste bara komplettera de uppgifter jag har bommat den här terminen
, inte mycket men några småsaker.
Jag har varit och lånat massa lapptekniksböcker och böcker i färglära (jag är sjukt dålig på färgkombinationer
) så ikväll ska jag nog sitta och bläddra och inspirera mig i soffan 
Trist med rester
På tal om färglära ska jag gå en kurs på Högskolan i Borås i färglära 7,5 hp i vår. 3 träffar och resten på nätet. Det ska bli riktigt spännande!
Det är inte så mycket, men föder man barn under terminen kanske det ska märkas. Det är någon färguppgift, en didaktisk materialuppg och en liten rest på min materialtenta (den är jag mest sur över, för där hade jag poäng så det räckte gott och väl, men fick ändå rest på en fråga eftersom jag inte hade svarat klart på den, hade jag svarat fel hade det varit godkänt

)
Vi har lite färglära inbakat i kursen. Med världens bästa lärare

Men jag tycker att det är svårt att kombinera färger, så jag tänkte ta ett extra tag med det inför lapptekniken, för där kan det ju verkligen behövas...