Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Panakeia
melon skrev: På tal om färglära ska jag gå en kurs på Högskolan i Borås i färglära 7,5 hp i vår. 3 träffar och resten på nätet. Det ska bli riktigt spännande!
åh! Då får du recensera den kursen åt mig sedan! Jag har kikat på den, men jag har väl inte högsta intresse för just färglära - men tar gärna emot inspiration!
imsel skrev:
melon skrev:Grattis SCSI!! :vågen: :vågen: Superfina blöjor, jag blev störtkär i den blårandiga. :love:
:iagree:

Och så har jag lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med?

Jag sydde ju ett par muddbyxor i velour, men nu skulle jag vilja sy ett par muddjeans av ett par av mina gamla.
Det är väldigt tunna jeans.
Men hur ska jag tänka, är det bara att göra som med velouren? (jag gjorde mest efter gecko: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/ ... -byxa.html )
Ska man bara ha raksöm då eller vad kan man ha?
Jag har sytt efter ett vanligt byxmönster, typ då geckos och kört med vanlig raksöm! Blev hur bra som helst!
Användarens profilbild
Av tweed
melon skrev:
kvarnvik skrev:
melon skrev:
kvarnvik skrev:Nu ska det väl hända lite för mig på sömnadsfronten, den här terminen har vi sömnad på slöjdutbildningen och ska sy både för hand och på maskin. I första omgången blir det lappteknik, applikation, quilt och omsömnad av plagg till nytt användningsområde. Sen ska vi sy egna kläder efter egna mönster, sy kläder av raka stycken och en massa olika fickor.

i lappteknik, quilt eller applikation ska vi göra en förvaringslösning till något vi är rädda om. Eftersom jag har velat göra ett fodral till mina stickor tänker jag göra det. Jag är inte så förtjust i vanlig lappteknik, så fodralet blir nog med quilt. Kul ska det bli, men jag oroar mig lite för att det nu är arbete som kommer kräva att jag sitter vid symaskinen, det är mycket svårare att få göra ifred än att sitta i soffan och sticka eller virka. Dessutom kommer mitt syrum att få bli delat barnrum snart och då kan jag inte sy på kvällarna.
Det låter som en väldigt spännande termin :app:
Det ska bli jättekul, måste bara komplettera de uppgifter jag har bommat den här terminen :? , inte mycket men några småsaker.
Jag har varit och lånat massa lapptekniksböcker och böcker i färglära (jag är sjukt dålig på färgkombinationer :| ) så ikväll ska jag nog sitta och bläddra och inspirera mig i soffan :app:
Trist med rester :|

På tal om färglära ska jag gå en kurs på Högskolan i Borås i färglära 7,5 hp i vår. 3 träffar och resten på nätet. Det ska bli riktigt spännande!
Det är inte så mycket, men föder man barn under terminen kanske det ska märkas. Det är någon färguppgift, en didaktisk materialuppg och en liten rest på min materialtenta (den är jag mest sur över, för där hade jag poäng så det räckte gott och väl, men fick ändå rest på en fråga eftersom jag inte hade svarat klart på den, hade jag svarat fel hade det varit godkänt :roll: )
Vi har lite färglära inbakat i kursen. Med världens bästa lärare :app: Men jag tycker att det är svårt att kombinera färger, så jag tänkte ta ett extra tag med det inför lapptekniken, för där kan det ju verkligen behövas...
Användarens profilbild
Av imsel
MammaTess skrev:
imsel skrev:
melon skrev:Grattis SCSI!! :vågen: :vågen: Superfina blöjor, jag blev störtkär i den blårandiga. :love:
:iagree:

Och så har jag lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med?

Jag sydde ju ett par muddbyxor i velour, men nu skulle jag vilja sy ett par muddjeans av ett par av mina gamla.
Det är väldigt tunna jeans.
Men hur ska jag tänka, är det bara att göra som med velouren? (jag gjorde mest efter gecko: http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/ ... -byxa.html )
Ska man bara ha raksöm då eller vad kan man ha?
Jag har sytt efter ett vanligt byxmönster, typ då geckos och kört med vanlig raksöm! Blev hur bra som helst!
Tack för svar :vågen: :heart:
Då ska jag försöka mig på det här nån dag. (när jag inte är så himla trött :zzz: )
Av Enid
melon skrev:
HannaGerda skrev:
Enid skrev: Och på långkallingarna:
Bild
Ojoj vilka snygga! Vart har du hittat mönstret till dom?
Ser det inte ut som förlängda kalsonger?
Det är inte samma mönster som de korta kalsongerna, båda fanns med i senaste numret av Ottobre :tumup:
Av letw83
Åh, ibland blir jag tokig på min OL :evil: håller på att sy amningsinlägg i två lager bambufleece, ett lager bambusilke och ett lager pul och det blir bara hoppstygn :whut: Tänkte att då skiter jag i pulen och gör tvåparts istället och syr ihop pulen med ett lager fleece och har ytterst, men tusan vad det gled och hade sig. Nu skiter jag helt i pulen och kör på ullinterlocken ytterst, hoppas bara det inte läker!

Hoppas det går bättre med blöjorna jag tänkte sy härnäst!
Användarens profilbild
Av sjd
Ni som syr kläder till små barn, framförallt bodies tänker jag på. Vad använder ni för tryckknappar?
Jag hittar som minst 10 mm taggtryckknappar, är inte de lite stora, eller är det bara jag som tycker det? Det är kanske den storleken på kläder man köper...
Om man ska köpa knappar från tex USA har de ju helt andra storlekar på sina. Hur ska man tänka när man räknar om dem? Finns det ens mindre knappar att få tag på?
Användarens profilbild
Av glis
Babythings har mindre knappar, jag har köpt där som är 8 mm har jag för mig. Fast sedan blev jag förgiftad av de färgade, och de finns bara i 10 mm så då har jag nästan helt slutat med de små. Kanske ändrar sig när det blir kläder till min egen bebis framöver? På treåringens kläder funkar i alla fall 10 mm bra :wink:
Av MammaTess
Min symaskin är inne på sista varvet och jag funderar därför på att unna mig själv en helt ny anno 2000-talet.
Kräver inte mycket av den, raksöm, sicksack och stretchsöm...

vad har ni för maskiner som ni kan rekommendera? :D
Användarens profilbild
Av Stark
glis skrev:Babythings har mindre knappar, jag har köpt där som är 8 mm har jag för mig. Fast sedan blev jag förgiftad av de färgade, och de finns bara i 10 mm så då har jag nästan helt slutat med de små. Kanske ändrar sig när det blir kläder till min egen bebis framöver? På treåringens kläder funkar i alla fall 10 mm bra :wink:
Förgiftad - som i sjuk? Eller galet kär?

Url till babythings?
Användarens profilbild
Av mimpen
Cilia skrev:
glis skrev:Babythings har mindre knappar, jag har köpt där som är 8 mm har jag för mig. Fast sedan blev jag förgiftad av de färgade, och de finns bara i 10 mm så då har jag nästan helt slutat med de små. Kanske ändrar sig när det blir kläder till min egen bebis framöver? På treåringens kläder funkar i alla fall 10 mm bra :wink:
Förgiftad - som i sjuk? Eller galet kär?

Url till babythings?
babythings.se
Hon säljer KAM-pressar/tänger och knappar!
Användarens profilbild
Av sjd
Tack! :tumup:
Jag hittade vita och svarta 7 mm ringtryckknappar som jag har beställt.
Nu ska jag bara hitta en tång eller mojäng, men det borde inte vara så svårt... :)
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?