- lör dec 18, 2010 20:20
(Menar du förresten verkligen 20-25 cm, eller ska det vara %?)
Marine78 skrev:Tack för tips!Fryle skrev:20-25 cm mindre än halsringningen är jag ganska säker på att rekommendationen brukar vara i de flesta sömnadstidningar/böcker. När det gäller ben/ärmmuddar brukar det bli betydligt högre procent (även midjemudd) i alla fall här hemma. Benmuddarna kan faktiskt bli så mycket som 50% utav benvidden om man vill ha ordentlig "puff".Stream skrev:Fryle skrev:Om jag syr ett plagg i interlock och vill kanta halsringningen med en remsa av samma trikå, finns det då någon kod för hur mycket jag ska sträcka remsan? Jag antar alltså att remsan ska vara något kortare än plaggets kant, men hur mycket?Om jag inte minns fel kan du göra kantbandet/snedremsan 25% kortare än det du ska kanta.SCSI skrev: 25-30% är en tumregel jag har skramlande nånstans i bakhuvudet, jag med.Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?
Ni verkar ju i alla fall överens om detta, så jag ska väl prova med 25%. Tack så mycket!
Förtydligar: det gäller alltså såväl mudd som kantband och har alltid funkat bra här. Men interlock är ju lite stummare så skall du kanta med det kan du kanske behöva göra kantbandet något längre.
(Menar du förresten verkligen 20-25 cm, eller ska det vara %?)
Storasyster (-03), Lillebror (-06) och Änglapojkarna (-00, -01, -05)