Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Fryle
Marine78 skrev:
Fryle skrev:
Stream skrev:
Fryle skrev:Om jag syr ett plagg i interlock och vill kanta halsringningen med en remsa av samma trikå, finns det då någon kod för hur mycket jag ska sträcka remsan? Jag antar alltså att remsan ska vara något kortare än plaggets kant, men hur mycket?
Om jag inte minns fel kan du göra kantbandet/snedremsan 25% kortare än det du ska kanta.
SCSI skrev: 25-30% är en tumregel jag har skramlande nånstans i bakhuvudet, jag med.
Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?

Ni verkar ju i alla fall överens om detta, så jag ska väl prova med 25%. Tack så mycket!
20-25 cm mindre än halsringningen är jag ganska säker på att rekommendationen brukar vara i de flesta sömnadstidningar/böcker. När det gäller ben/ärmmuddar brukar det bli betydligt högre procent (även midjemudd) i alla fall här hemma. Benmuddarna kan faktiskt bli så mycket som 50% utav benvidden om man vill ha ordentlig "puff".
Förtydligar: det gäller alltså såväl mudd som kantband och har alltid funkat bra här. Men interlock är ju lite stummare så skall du kanta med det kan du kanske behöva göra kantbandet något längre.
Tack för tips!

(Menar du förresten verkligen 20-25 cm, eller ska det vara %?)
Användarens profilbild
Av mimpen
Fryle skrev:
SCSI skrev:
Fryle skrev:Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?
Hm. Ja, kanske det? Jag brukar aldrig mäta så, jag brukar liksom sträcka runt och testa vad som ser bra ut, typ... både i hals och ben/ärmar... just hals brukar jag helt enkelt mäta runt huvudet, så att det går att få i skallen ordentligt i tröjan... =)
Hmm, jo det kan ju vara en fördel om man kommer i tröjan :D . Jag ska prova mig fram. (Fick meddelande om att tyget är på väg... :D )
Det var en smart grej att göra, säger hon som fått sy om tre tröjor på grund av det :oops:
Användarens profilbild
Av SCSI
mimpen skrev:Det var en smart grej att göra, säger hon som fått sy om tre tröjor på grund av det :oops:
Jag lärde mig den läxan efter bara EN tröja (som jag dessutom inte orkade sy om, den fick knäppning i axelsömmen istället). :rock:
Av Marine78
Fryle skrev:
Marine78 skrev:
Fryle skrev:
Stream skrev:
Fryle skrev:Om jag syr ett plagg i interlock och vill kanta halsringningen med en remsa av samma trikå, finns det då någon kod för hur mycket jag ska sträcka remsan? Jag antar alltså att remsan ska vara något kortare än plaggets kant, men hur mycket?
Om jag inte minns fel kan du göra kantbandet/snedremsan 25% kortare än det du ska kanta.
SCSI skrev: 25-30% är en tumregel jag har skramlande nånstans i bakhuvudet, jag med.
Men är inte det när man gör en mudd vid benslut, där det liksom ska bli "puffigt"? Är det lika stor skillnad även vid en halsringning?

Ni verkar ju i alla fall överens om detta, så jag ska väl prova med 25%. Tack så mycket!
20-25 cm mindre än halsringningen är jag ganska säker på att rekommendationen brukar vara i de flesta sömnadstidningar/böcker. När det gäller ben/ärmmuddar brukar det bli betydligt högre procent (även midjemudd) i alla fall här hemma. Benmuddarna kan faktiskt bli så mycket som 50% utav benvidden om man vill ha ordentlig "puff".
Förtydligar: det gäller alltså såväl mudd som kantband och har alltid funkat bra här. Men interlock är ju lite stummare så skall du kanta med det kan du kanske behöva göra kantbandet något längre.
Tack för tips!

(Menar du förresten verkligen 20-25 cm, eller ska det vara %?)
*skratt* nä %skall det ju vara. har ändrat det nu ;-)
Användarens profilbild
Av mimpen
SCSI skrev:
mimpen skrev:Det var en smart grej att göra, säger hon som fått sy om tre tröjor på grund av det :oops:
Jag lärde mig den läxan efter bara EN tröja (som jag dessutom inte orkade sy om, den fick knäppning i axelsömmen istället). :rock:
Jag klippte ur två tröjor så de fick större huvudöppningar. Den tredje fick bli en ful knapp i baksömmen på en raglantröja...
Användarens profilbild
Av glis
mimpen skrev:
SCSI skrev:
Jag klippte ur två tröjor så de fick större huvudöppningar. Den tredje fick bli en ful knapp i baksömmen på en raglantröja...
Jag gjorde misstagen i benöppningen på kisens första body. Sydde om den mint tre gånger, till sist fungerade det men inte var det snyggt!
Av annbom
Silverros skrev:Jag har sytt!
En väpnarluva! (Som är för liten. Så jag ska overlocka ederkanten så snart jag får symaskinen och sen skänka den till närmaste bebis)
och sen har jag sytt en sån där mössa med toffsar eller vad man ska säga. Knutar, heter det förresten.

Men forumbilder vill inte ladda upp..
Annars hade jag visat mina snygg-alster :loving:
Jag har också sytt en sådan och overlockat kansten längst ner :)
Användarens profilbild
Av SCSI
Jag har sytt en giraffdräkt. Det är banne mig det snyggaste jag sytt typ nånsin. eller på länge i alla fall. Jag är särskilt impad med tanke på att mina fingrar envisas med att domna hela tiden, och jag har fått lägga upp arbetet så att jag suttit en liten stund vid symaskinen för att sen sätta mig i soffan en stund och nåla eller liknande, för att inte få för ont... Sparkbyxor med knäppning i grenen och fodrad jacka med huva. Ska fota imorgon när det är lite ljus.
Mönstret jag utgick från påstod sig vara 62cl men det ser JÄTTESTORT ut och med min tur kommer väl ungen inte växa i kläderna förrens till sommaren, då de är för varma... :roll:

Men men. Nöjd är jag!
Användarens profilbild
Av ellla
SCSI skrev:Jag har sytt en giraffdräkt. Det är banne mig det snyggaste jag sytt typ nånsin. eller på länge i alla fall. Jag är särskilt impad med tanke på att mina fingrar envisas med att domna hela tiden, och jag har fått lägga upp arbetet så att jag suttit en liten stund vid symaskinen för att sen sätta mig i soffan en stund och nåla eller liknande, för att inte få för ont... Sparkbyxor med knäppning i grenen och fodrad jacka med huva. Ska fota imorgon när det är lite ljus.
Mönstret jag utgick från påstod sig vara 62cl men det ser JÄTTESTORT ut och med min tur kommer väl ungen inte växa i kläderna förrens till sommaren, då de är för varma... :roll:

Men men. Nöjd är jag!
DET låter häftigt!!!
Användarens profilbild
Av SCSI
Sådär, nu har jag fotat. Lite bökigt att komma åt på balkongen som är typ enda stället med kombinationen hyffsat ljus och ostökig bakgrund så här års, men men.

Byxorna, med tryckknappar i grenen:
Bild

Jackan, med foder (en stuvbit sladdrig trikå jag inte riktigt vetat vad jag skulle ha den till):
Bild

Huvan i detalj. Jag är alldeles kär i den!:
Bild

Jag vet inte riktigt vad det blev för storlek, jag var ju slug nog att fortsätta på mönstret jag använde till min drakdräkt, som känns mkt större än de utskrivna 62cl. Men om inte annat hoppas jag på en sval sommar, ifall ungen inte vuxit i kläderna innan dess... :roll:
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?