Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:Jag stoppade in 35 meter korv i tvättmaskinen. 6 olika korvar, från 4 till 10 meter långa fördelat i två örngott. De tovade inte ihop sig. Men däremot blev korvarna som var gjorda av dubbelt förgarn lite ojämna... så de skippar jag kanske.
Kaffemoster skrev:Naturgummi från Panduro sas det....

Ihopsyendet är ju för fanken ett evighetsprojekt. Och värre än så, ett TRÅKIGT evighetsprojekt, som dessutom blir fult!! :hopmad:
Ojdå, nu blev jag osugen på att sy...
Jag kom på att det kanske var lite opedagogiskt av mig att uttrycka min åsikt.... Men gör gärna ett försök, och tala om för mig om det går bra, hur du iså fall gör :D.

Jag använder en sån där böjd nål för att försöka få osynliga stygn som bara är i skarven, och det går väl halvdant - men väldigt långsamt. Inte vet jag hur jag ska göra när jag måste byta tråd heller. Fästa och sen börja om antar jag väl iofs..
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:
melon skrev:Jag stoppade in 35 meter korv i tvättmaskinen. 6 olika korvar, från 4 till 10 meter långa fördelat i två örngott. De tovade inte ihop sig. Men däremot blev korvarna som var gjorda av dubbelt förgarn lite ojämna... så de skippar jag kanske.

Ihopsyendet är ju för fanken ett evighetsprojekt. Och värre än så, ett TRÅKIGT evighetsprojekt, som dessutom blir fult!! :hopmad:
Jag kom på att det kanske var lite opedagogiskt av mig att uttrycka min åsikt.... Men gör gärna ett försök, och tala om för mig om det går bra, hur du iså fall gör :D.

Jag använder en sån där böjd nål för att försöka få osynliga stygn som bara är i skarven, och det går väl halvdant - men väldigt långsamt. Inte vet jag hur jag ska göra när jag måste byta tråd heller. Fästa och sen börja om antar jag väl iofs..
Låter som att jag ska fota min matta och slänga in den i maskinen för att se hur det går. :-)
Användarens profilbild
Av melon
Kaffemoster skrev:

Byta tråd: Jag tänker knyta närmast skarven och sedan dra in ändarna i korven. Fästa orkar jag inte :rodna: Ska pilla lite så får vi se.
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag stoppade in min matta i torktumlaren hos Zandrama idag. Tyvärr funkade det inte riktigt som jag tänkt, så jag flätade upp den efter en stund och tumlade korvarna för sig och flätade om sen. Det blev ganska bra. Får se om jag drar upp den igen och flätar om, för jag hade gjort lite fel. Glömde fota innan, ska försöka fota efter. :-)
MuuM skrev:Jag stoppade in min matta i torktumlaren hos Zandrama idag. Tyvärr funkade det inte riktigt som jag tänkt, så jag flätade upp den efter en stund och tumlade korvarna för sig och flätade om sen. Det blev ganska bra. Får se om jag drar upp den igen och flätar om, för jag hade gjort lite fel. Glömde fota innan, ska försöka fota efter. :-)
Jag inser att jag nog måste blöta min sedan när den är ihopsydd, och låta den torka under press - för den är på väg till att bli en skål. Jag som oroade mig för att den skulle bli en skål om man sydde ihop innan man tovade, men det verkar gå bra ändå ;-).
Kosmos skrev:Vad gör jag för fel som får mina korvar ihoptovade till en klump :hmm:
Ingen annan verkar ju ha det problemet? Hade korven i en tvättpåse.
Vet inte, men det kanske är just det som är problemet? Jag hade i alla fall ingen tvättpåse och de blev korvar även efter tvätt. Den ena hade slagit en knut på sig själv, men såpass lös att den gick att knyta upp.
Användarens profilbild
Av MuuM
Håller med Kaffemoster. Ta ut dem och ha dem lösa så är risken mindre att det tovar ihop sig till klumpar.
Ni som lyckats tova: har ni haft många korvar i maskinen eller en per tvätt? Tillsammans med hur mycket annan tvätt? Färgmässigt känns det ju bäst att köra dem i samma maskin.

(Jag måste testa snart, har ju massor! (minst en flyttkartong) med freedom wool/eskimo!! Det kliar i fingrarna!! Men vilken färg ska jag ta!... Är det någon som testat en printad färg?)

Jag efterlyser också bilder både på pågående och klara!! Tack! :)
Användarens profilbild
Av puppan
Jag tvättade mina 4 korvar tillsammans med jeans. Lösa, inte i ngn påse.
Det är väl friktionen som gör att det tovar sig, inte så mycket som temperaturen om jag är rätt informerad. :D
Användarens profilbild
Av melon
puppan skrev:Jag tvättade mina 4 korvar tillsammans med jeans. Lösa, inte i ngn påse.
Det är väl friktionen som gör att det tovar sig, inte så mycket som temperaturen om jag är rätt informerad. :D
Fast jag upplever att det går fortare om det är varmare.
Användarens profilbild
Av puppan
melon skrev:
puppan skrev:Jag tvättade mina 4 korvar tillsammans med jeans. Lösa, inte i ngn påse.
Aha. :D
Det här är det första jag har tovat, om jag bortser från den där svarta ylletröjan som jag tvättade i 60 grader precis när jag flyttade hemifrån. :wink: :lol:

kaffemoster: Jag tyckte också att själva ihopsyandet var lite trixigt.
Min är också lite åt skålhållet men jag tänker att det inte märks efter lite användning. :tumup:
puppan skrev:
melon skrev:
Aha. :D
Det här är det första jag har tovat, om jag bortser från den där svarta ylletröjan som jag tvättade i 60 grader precis när jag flyttade hemifrån. :wink: :lol:

kaffemoster: Jag tyckte också att själva ihopsyandet var lite trixigt.
Min är också lite åt skålhållet men jag tänker att det inte märks efter lite användning. :tumup:
Det låter ju mer och mer lockande att testa gummi-lim-varianten. :)

Jag tvättar mina ullisar i detta garn i maskin men det är ju på ullprogram. Lite rörelse och låg temperatur. Då tovar det inte alls. Ullisar i freedom spirit (samma men tunnare) som är äldre (använda aktivt i över ett år och mina favoriter) har alla tovat sig i grenen där mest kiss kommer och stickningen sretchas (men ingen annanstans). Intressant det här med vad som tovar. :)
Kaffemoster skrev:Okej, jag ändrar mig. När man hållit på ett tag så går det bättre, det är både mindre tråkigt och blir mindre fult. Det andra (pust) kanske rent av kan bli fint? ;-)
Att sy med en tråd i rätt färg var MYCKET enklare, när man inte behöver vara riktigt lika toknoga med stygnen.
Den röda måste jag nog repa upp det jag sytt inser jag. Den är ca 1 dm i diameter, och höjden på kanten på "skålen" är nog en 4-5 cm redan.... Den lila är faktiskt ganska platt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?