Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
KajsaW skrev:Om ni bara hade haft en vanlig "skitsymaskin" (Huskystar nåt) som strular titt som tätt (borde kanske in på rep..? och städas lite innuti.. :roll: ) övertråden hoppar ur hm, vad heter dendå, den där armensom går upp och ner tappar tråden om man tvärstoppar och rivstartar :lol: 8) , och när den gör det så märker man det inte alltid och får en trasselhärva... Sen drar den ibland på något sätt och nålarna går vid vissa tillfällen av 511 gånger.... Vissa dagar är det inte ens roligt att sy...

Så om ni hade fått en i julklapp, till rimligt pris, under 5000 i alla fall. Vad hade ni önskat er. En OL, vilken? Jag är har egentligen varit sugen länge på en Janome Easyjeans för att kunna sy jeans på ett vettigt sätt. Men sen är jag supersugen på en OL, om jag orkar/kan lära mig.... Vad behöver man mest och vad är roligast och ja, hur tänker man?
Jag skulle inte bara satsa på en OL. Jag tycker att jag behöver en bra symaskin och sen kan OLen vara kul att ha. Visst syr jag mycket på Ol, men finjusteringarna sker alltid på symaskinen.
Av annbom
Cilia skrev:
KajsaW skrev:Om ni bara hade haft en vanlig "skitsymaskin" (Huskystar nåt) som strular titt som tätt (borde kanske in på rep..? och städas lite innuti.. :roll: ) övertråden hoppar ur hm, vad heter dendå, den där armensom går upp och ner tappar tråden om man tvärstoppar och rivstartar :lol: 8) , och när den gör det så märker man det inte alltid och får en trasselhärva... Sen drar den ibland på något sätt och nålarna går vid vissa tillfällen av 511 gånger.... Vissa dagar är det inte ens roligt att sy...

Så om ni hade fått en i julklapp, till rimligt pris, under 5000 i alla fall. Vad hade ni önskat er. En OL, vilken? Jag är har egentligen varit sugen länge på en Janome Easyjeans för att kunna sy jeans på ett vettigt sätt. Men sen är jag supersugen på en OL, om jag orkar/kan lära mig.... Vad behöver man mest och vad är roligast och ja, hur tänker man?
Jag skulle inte bara satsa på en OL. Jag tycker att jag behöver en bra symaskin och sen kan OLen vara kul att ha. Visst syr jag mycket på Ol, men finjusteringarna sker alltid på symaskinen.
Även jag tycker att en bra vanlig maskin är ett måste
Användarens profilbild
Av Panakeia
annbom skrev:
Cilia skrev:

Även jag tycker att en bra vanlig maskin är ett måste
absolut!
Ol är smidig, snabb och väldigt bra till strechiga tyger - men jag utan en vanlig maskin stå man slätt - så ja... kolla vad det skulle kosta att serva den och vad han reparatören tror du får ut av det och fundera sedan på om det är värt det eller byta. De flesta symaskinsaffärer ger ju en liten slant i alla fall i inbyte!
Användarens profilbild
Av SCSI
Instämmer med de andra - först en bra "allround"maskin, sen en OL. Den gör livet enklare, men det finns ju så mycket den INTE är byggd för att klara av!

Själv har jag aldrig blivit kompis med Janome, men trivs fint med min Husqvarna Emerald. Hade jag hittat nån i bra skick när jag var i akut behov av en symaskin för nåt år sen (bägge gamla maskinerna jag hade dog ungefär samtidigt) hade jag nog kunnat skaffa en begagnad Husqvarna 2000 - jag gillar gamla mekaniska maskiner jag kan skruva isär om de strular!

...fast nu när jag har en overlock suktar jag så klart lite efter en coverlock oxå. :oops:
Användarens profilbild
Av Panakeia
SCSI skrev:...fast nu när jag har en overlock suktar jag så klart lite efter en coverlock oxå. :oops:
:iagree:

och jag älskar min janome ;-)
Så, försök att få provsy på många olika maskiner innan du bestämmer dig - det är verkligen större skillnad än man tror!
Användarens profilbild
Av SCSI
Panakeia skrev: Så, försök att få provsy på många olika maskiner innan du bestämmer dig - det är verkligen större skillnad än man tror!
*nickar instämmande*
Efter att ha tänkt igenom vad det var jag önskade och behövde (och var beredd att betala för) tog jag en heldag i Linköping och provsydde i olika symaskinsbutiker, haha! (eller nä, jag hann med en del annat under dan oxå, men det var dagens huvudssyfte) Sen valde jag bort Singerbutiken här i stan för att gubben som jobbade där var så otrevlig mot mig... *morr*
Användarens profilbild
Av mimpen
Humleblomstern skrev:Och jag griiiinar nästan :cry: . Om jag lämnar in min overlock är det inte säkert att jag får tillbaka den förren efter nyår. Jäkla julhandel... :evil: Hur skall jag klara mig utan overlock i en månad???? :gaah:
:shock: :klappa:
Användarens profilbild
Av Sedum
Tack för alla smarta svar! :tumup: :heart:

Ska fundera lite och se om jag kan få tid till att provsy. Smart, det har jag inte ens tänkt på själv att man kan göra.. 8)
Användarens profilbild
Av tk81
ernamalin skrev:
Silverros skrev:
tk81 skrev:har sytt ett par tofflor på min nya maskin

Bild
Snygga som bara den!
Gud vad läckert! vad behöver man för maskin för att klara sånt?

du behöver en broderisymaskin för att kunna sy sådana tofflor och mönstret kommer i från smartneedle som har massa kul man sy med symaskinen
  • 1
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?