Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av hörnsten
Nettan skrev:
belinda skrev:Alla ni virkisar, HJÄÄÄÄLP!

Jag hade värsta planen på att virka en söt liten boll, placera en plinga i och ge till min rättså nyfödda systerdotter. Men det visar sej ju vara OMÖJLIGT att få den snygg!! Jag har följt det här mönstret: http://www.skapligtenkelt.se/virkball.htm Och det blir för hundan inte en RUND boll! Dessutom, det värsta är att skarven vid varje nytt varv blir det verkligen en skrav som nästan böjer sej inåt. jag fattar inte vad jag gör för fel. :hopmad:

Jag avslutar varje varv med en smygmaska och sedan gör en luftmaska. Kan felet vara att jag börjatr nästa varv i fel maska, alltså eftersom det blir en extra maskbåge när man gör luftmaskan, att jag liksom, eh svårt att förklara, fattar nån nåt :lol:

Nån som har en annan idé vad man kan virka till nyföding? Alltså grejen är att jag hade tänkt att brodera lilla tjejens namn på en skylt och virka fast i bollen, som en såndär pilletikett liksom. Det är nästan den som är huvudgrejen, så det måste ju inte vara en boll faktiskt :roll:
Tror det är tänkt att man inte gör smygmaska och luftmaska mellan varven utan bara virkar vidare som en spiral.
:iagree:
Jag har bara gjort bollar som spiraler, det brukar bli bra. :)
Användarens profilbild
Av puppan
Jag håller med de övriga, jag tycker bara att det är meckigt med smygmaskor och att det blir snyggast att virka i spiral.
Användarens profilbild
Av Zai
En till som alltid virkar runt runt. Det ser alltid så trevligt ut på bild när folk har virkat ränder och då smygmaskat vid varje varv men jag har kommit fram till att det ser snyggt ut för att de aldrig visar skarven.
Av belinda
åååååkej! inga smygmaskor säger ni alltså. Jag provade det först tror jag, men då är det så svårt att hålla reda på hur många varv man gjort :hmm: Måste ge det ett försök till innan jag ger upp!

tack för hjälpen :D
Av Nettan
belinda skrev:åååååkej! inga smygmaskor säger ni alltså. Jag provade det först tror jag, men då är det så svårt att hålla reda på hur många varv man gjort :hmm: Måste ge det ett försök till innan jag ger upp!

Jag brukar lägga en tråd mellan sista och första maskan på varven, efter några varv är den nästan som inflätad.
Användarens profilbild
Av puppan
belinda skrev:åååååkej! inga smygmaskor säger ni alltså. Jag provade det först tror jag, men då är det så svårt att hålla reda på hur många varv man gjort :hmm: Måste ge det ett försök till innan jag ger upp!

Jag brukar lägga en lång tråd i avvikande färg innan den första maskan och sen så gör jag en liten knut på den efter varje varv. Annars glömmer jag också bort hur många varv jag har virkat.
Användarens profilbild
Av Maddemoa
puppan skrev:

Jag brukar lägga en lång tråd i avvikande färg innan den första maskan och sen så gör jag en liten knut på den efter varje varv. Annars glömmer jag också bort hur många varv jag har virkat.
Jag brukar sätta en säkerhetsnål i första maskan på varvet.
Av MikaelaJL
Bild

Min virkskörd; ett par till min lilla plutt :)
Bild

Julklapp till min systerdotter.
Och så ett par torgvantar till min storasyster.
Är helt tokig i att virka vantar just nu. Det är så roligt! Och går så snabbt.

Vill fortsätta virka, men ja, vantlagret är fullt. Vad ska jag göra nu?!
Av MikaelaJL
Enid skrev:Nu är några av Barborna äntligen färdiga!! :vågen:
Bild
Bild
Ett tag trodde jag faktiskt att jag aldrig skulle bli färdig! Att jag skulle repa upp allihop och bara skita i't :oops: . Nu är det "bara" fyra Barbapojkar kvar att virka, stoppa, syihop och brodera :roll: :lol: .

Barbapappan ska flytta till barnens kusin i jul och Barbaflickorna får lilla M i julklapp.
Oh, hur gjorde du de?
Nu blev jag himla sugen på att virka sådana istället!
Kanske som en mobil till min lilla :)
Användarens profilbild
Av Fryle
MikaelaJL skrev: Är helt tokig i att virka vantar just nu. Det är så roligt! Och går så snabbt.

Matchande mössor såklart!
Vantarna är jättefina!
Av MikaelaJL
Fryle skrev:
MikaelaJL skrev: Är helt tokig i att virka vantar just nu. Det är så roligt! Och går så snabbt.

Vantarna är jättefina!
Har ni något tips på snyggt mönster?
Användarens profilbild
Av Fryle
MikaelaJL skrev:
Fryle skrev:

Vantarna är jättefina!
Har ni något tips på snyggt mönster?
Lägg upp lagom antal maskor så det passar runt huvudet, virka runt runt, börja ta in när mössan är lagom lång 8) . Jag virkar mest på frihand :D

Annars har säkert garnstudio något bra gratismönster :tumup:
Användarens profilbild
Av puppan
Ett par till tofflor. :lol:
De här blev mer i ballerina-version och ett tunnare akrylgarn.
Ska bli en julklapp.

Bild
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 117

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?