Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Flaxa
Jag använder en liten ryggsäck av "handväsketyp". Rymmer ett ombyte och två blöjor, utöver alla vanliga saker som mobil, plånbok osv.
Användarens profilbild
Av hillalilla
Vi har en datorväska med axelrem som skötväska. Den rymmer en hel del. Ombyte, tygblöjor, underlägg, kamera, plånbok, leksaker, mobil, vattenflaska. Det blir tungt om man fyller, så ska jag ha massor med grejer med mig så brukar jag flytta över allt till en ryggsäck.
Sen har jag en magväska/höftväska som rymmer två engångsblöjor, plånbok, mobil och kräktrasa om jag ska på promenad eller snabba ärenden.
Kräktrasor brukar jag annars förvara mellan tuttarna. Det är ju där det kräks och dregglas :wink:
Av Sofie
Roligt att höra vad ni brukar ta med er när ni ska iväg.
Jag har en axelremsväska där två blöjor åker med, plånbok, mobil, nycklar och en mjuk plasthaklapp, samt en banan :-)
Ska vi vara ute många timmar så blir det fler blöjor (fast de används aldrig upp för vi kör ec-light) och ev mer fika.
Jag gillar inte att släpa på så mycket.
Jag har nästan aldrig bytt kläder på bebis när jag varit iväg.
Efter de första två tre mån har jag inte haft något ombyte med. Tvättservetter har jag bara om jag vet att det inte finns rinnande vatten dit vi ska, det är ju väldigt ovanligt.

Det verkar jobbigt att ha kräksbebis :heart:
Användarens profilbild
Av hillalilla
Det är ju oftare som ungen blir blöt för att hon släpper bröstet och blir nedsprutad av mjölk än att hon kräks på kläderna faktiskt. :wink:
Sen så barjsar hon varannan dag ungefär och läcker det då så hamnar det på både body och byxor. Så jag vågar inte gå iväg utan extrakläder.
Användarens profilbild
Av Sjalotta
Det är klart de inte _måste_ kunna åka vagn. Skaffar man sig bra bärdon och lite tillbehör (bärjacka/bärskydd för regn/snö/blåst osv) så klarar man sig ju nästan alltid (bättre?) med sjalen. Men jag tycker det är smidigt då och då, som när man shoppar, inte lätt att prova kläder med ett barn i sjalen, inte ens skor... Eftersom jag ännu inte kommit på bästa sätt att bära i snö och snålblåst tar jag vagnen även då, för vindskyddet helt enkelt. Ge mig gärna tips på hur ni löser det bäst! :D

Och vad svarar man svärmor? Tja... så ärligt och trevligt som möjligt. Vi tycker det är mysigare/smidigare/ger bättre anknytning/mer praktiskt osv med sjal och får hon höra det tillräckligt många gånger kanske hon ger sig. För precis som du tycker jag det är förvånande (minst sagt) att barn ska lära sig åka vagn, även om det skriks lite i början... *suck* Nu har mina barn - alla tre- gillat vagnen och tyvärr var jag inte heller envis nog med sjal/sele på de två första, men lilla trean, hon gillar sjalen! :D
Användarens profilbild
Av keah
Sjalotta skrev:Eftersom jag ännu inte kommit på bästa sätt att bära i snö och snålblåst tar jag vagnen även då, för vindskyddet helt enkelt. Ge mig gärna tips på hur ni löser det bäst!

Önskar också tips.
Av leonie
keah skrev:
Sjalotta skrev:Eftersom jag ännu inte kommit på bästa sätt att bära i snö och snålblåst tar jag vagnen även då, för vindskyddet helt enkelt. Ge mig gärna tips på hur ni löser det bäst!

Önskar också tips.
Hålla sig inne och skicka ut maken på diverse ärenden? :oops:
Användarens profilbild
Av keah
leonie skrev:
keah skrev:

Önskar också tips.
Hålla sig inne och skicka ut maken på diverse ärenden? :oops:
Hehe. Tänk om jag skulle kunna tillämpa det, då skulle jag få se ännu mindre av maken på vardagkvällarna. :-( Men jag har någon idé om att det är bra med frisk luft och promenader... plus att jag tycker att jag borde klara allt själv. :oops:
Användarens profilbild
Av viv
Och jag tycker det är lättare att sjala när det är så här kallt, då kan jag lättare hålla koll på hur varm han är när han sitter på magen.

Vi kör ull närmast kroppen inkl en väpnarluva över huvudet, ett fleeceställ (jackan är s.k windstopper men byxorna har inget windstopper) över det, ett par tossor i älgskinn med fårskinn inuti (konstigt det lät) en tjock mössa ovanpå väpnarluvan och sen i sjalen och bärjacka över det. Klädd såhär brukar han hålla sig varm flera timmar när vi är i stallet eller på promenad med hundarna.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
Jag har en enorm ryggsäck med mig när jag är ute med henne i sjalen :mrgreen:
och jag klär på henne lager på lager och sen innanför min egen rock. Den går inte riktigt att stänga med henne på magen men då har jag gummiband och sätter fast tex halsduken så det täcker där det glipar.

Tyvärr hittar jag ingen bild varken på jackan eller ryggsäcken :?
Användarens profilbild
Av hillalilla
Jag håller på att experimentera med vinterkläder och sjal just nu. Jag har sytt en panel till min jacka, eftersom den inte går ihop mitt fram när jag har dottern i sjalen. I stort sett två lager ylle, fyrkantiga bitar med knapphål, och så jag jag sytt ihop till en luva längst upp. På dottern har jag strumpbyxor, byxor, body, luvtröja, mössa, ullstrumpor, och mina raggsockar som täcker hela hennes ben. Sen har jag en yllehalsduk att fylla på där det behövs.
Dottern är rätt så nöjd med att sitta under luvan och hon brukar somna efter en stund så att jag slipper oroa mig för hennes ansikte. Ibland bullar jag upp halsduken som vindskydd. Och vill hon verkligen titta så känner jag på hennes kinder och näsa med jämna mellanrum. Jag kan tänka mig att det är väldigt mycket svårare med ett barn som är mer aktivt i sjalen och inte somnar alls.
Hon var lite kall om fötterna och lite kall om rumpan efter en timme i 10 minus, men hon verkade inte besväras av det. Enda anledningen till att jag märkte var för att jag slet av henne kläderna så fort vi kom in för att känna igenom henne *hönsmamma* :wink:
Tror att det är lätt åtgärdat med tjockare byxor och någon slags tofflor.
Användarens profilbild
Av Emma_oh
hillalilla skrev:Jag håller på att experimentera med vinterkläder och sjal just nu. Jag har sytt en panel till min jacka, eftersom den inte går ihop mitt fram när jag har dottern i sjalen. I stort sett två lager ylle, fyrkantiga bitar med knapphål, och så jag jag sytt ihop till en luva längst upp. På dottern har jag strumpbyxor, byxor, body, luvtröja, mössa, ullstrumpor, och mina raggsockar som täcker hela hennes ben. Sen har jag en yllehalsduk att fylla på där det behövs.
Dottern är rätt så nöjd med att sitta under luvan och hon brukar somna efter en stund så att jag slipper oroa mig för hennes ansikte. Ibland bullar jag upp halsduken som vindskydd. Och vill hon verkligen titta så känner jag på hennes kinder och näsa med jämna mellanrum. Jag kan tänka mig att det är väldigt mycket svårare med ett barn som är mer aktivt i sjalen och inte somnar alls.
Hon var lite kall om fötterna och lite kall om rumpan efter en timme i 10 minus, men hon verkade inte besväras av det. Enda anledningen till att jag märkte var för att jag slet av henne kläderna så fort vi kom in för att känna igenom henne *hönsmamma* :wink:
Tror att det är lätt åtgärdat med tjockare byxor och någon slags tofflor.
Jag ska också sy en panel med huva :notes:
funderar på om jag ska göra den som en MT med band man knyter istället för knappar...
Användarens profilbild
Av Rosalinda
Sjalotta skrev: Men jag tycker det är smidigt då och då, som när man shoppar, inte lätt att prova kläder med ett barn i sjalen, inte ens skor...
:iagree:

Man kan ju inte lägga bebis i provhytten precis. :wink:
Användarens profilbild
Av keah
Idag när jag gick ut på en sövningspromenad var jag väldigt nöjd att jag inte hade vagn för då hade jag fått kämpa och svära för att ta mig fram på de spåriga vägarna. Nu promenerade jag glatt precis vart jag ville utan bekymmer. :tumup:
Användarens profilbild
Av Matulda
keah skrev:Idag när jag gick ut på en sövningspromenad var jag väldigt nöjd att jag inte hade vagn för då hade jag fått kämpa och svära för att ta mig fram på de spåriga vägarna. Nu promenerade jag glatt precis vart jag ville utan bekymmer. :tumup:
Vagn på vintern är hell.

Jag har vagnen på bussen för vi har inte råd med busskort till båda just nu. Eller så går jag. Långt, och då tar jag vagnen till stora för han orkar inte alltid hela vägen.
Jag skulle aldrig orka sätta på lillan alla vinterkläder som krävs för att sätta henne i en vagn (skrikandes då eftersom påklädning enligt lillan är typ Guds straff).

Det är inga som helst problem att hålla henne varm. Vi blir oftare för varma. Vi kör ullunderställ under kläderna (båda), fuskpolo, ullsockar och fårskinnstofflor på henne. Ibland en tunn kofta (om jag tycker att jag behöver en typ). Kofta över båda och bärjacka på det. Lusekofta är ett hett tips. Väldigt svettigt. :wink:

Alltså: jag tycker vagn är sjukt krångligt på vintern och det har såklart även att göra med att jag ser att lillan blir stressad och "osäker" av att sitta där.

När det blev halt tog jag med vagnen för att hålla i (tom alltså). Sedan köpte jag broddar. Jag har även tagit den för att packa i men jag föredrar e.g. rullväska.

Svaret på frågan: bebisen behöver inte. Stora behöver om han inte orkar gå och föräldern inte orkar bära.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?