Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

mimpen skrev:
HannaGerda skrev:
mimpen skrev:Alltså. Det här med att sy fast mudd. lurigt är ordet.

För om jag har hög trådspänning så blir det liksom en "kulle" mellan trådarna när jag syr med tvillingnål. Det är ju inte så snyggt. Jag måste sänka trådspänningen till typ 2 för att få framsidan snygg. Men då, förstår ni, då blir baksidan en trådhärva ibland - fast inte hela tiden (syr jag med trådspänning 1 blir det härva och katastrof...) Hur kan detta komma sig?! :hmm:
hmm. Jag vill minnas att det som var knepet för mig för att slippa kullen var att lossa på trådspänningen av undertråden, väldigt mycket.
Jag har bara (tror jag) ett ställe att ändra trådspänning på. :hmm:
På min maskin ändrar man undertrådspänningen på spolhuset. Det är en liten skruv som man lossar lite så blir tråden lösare eller så drar man åt den. När jag har min på normalt kan jag hålla i tråden och om jag rycker till åker rullen och spolarhuset ner en liten bit för att sedan stanna, när jag har lossat löper tråden nästan helt fritt.

heter det förresten spolarhus?
Användarens profilbild
Av mimpen
HannaGerda skrev:
mimpen skrev:
HannaGerda skrev:

För om jag har hög trådspänning så blir det liksom en "kulle" mellan trådarna när jag syr med tvillingnål. Det är ju inte så snyggt. Jag måste sänka trådspänningen till typ 2 för att få framsidan snygg. Men då, förstår ni, då blir baksidan en trådhärva ibland - fast inte hela tiden (syr jag med trådspänning 1 blir det härva och katastrof...) Hur kan detta komma sig?! :hmm:
hmm. Jag vill minnas att det som var knepet för mig för att slippa kullen var att lossa på trådspänningen av undertråden, väldigt mycket.
På min maskin ändrar man undertrådspänningen på spolhuset. Det är en liten skruv som man lossar lite så blir tråden lösare eller så drar man åt den. När jag har min på normalt kan jag hålla i tråden och om jag rycker till åker rullen och spolarhuset ner en liten bit för att sedan stanna, när jag har lossat löper tråden nästan helt fritt.

Skumt. Jag har en skruv där, men jag märker ingen skillnad när jag vrider på den. Det blev i alla fall lite bättre nu. det går bättre om jag kör fort... Men jag är itne riktigt nog rutinerad för att göra det i de här lägen. Jaja. Nu återstår bara att kanta hela grenpartiet på bodyn. Det blir ingen lek. Kan man sy fast mudden med nåt annat än tvillingnål?
Av annbom
HannaGerda skrev:
mimpen skrev:
HannaGerda skrev:

Tror det heter spolhus, precis som du skrev först :D
Av Marine78
Himmel vad det är roligt att sy :vågen: ! Jag har äntligen hittat tillbaka och fått lite inspiration. Och det TROTS att jag håller på med en massa lappa/laga/fixa projekt för närvarande. I och för sig, lite återvinning och liiiite nysytt blir det också. Hoppas kunna komma med lite text och bildbevis i bloggen imorgon. Sedan har jag bara att sätta igång och klippa till en massa tygbindor så har jag blivit av med den högen också. Det vore så himla skönt! Och då är sybordet helt rent, otroligt!
Användarens profilbild
Av SCSI
Humleblomstern skrev:mimpen, har du förstärkt raksöm på din maskin? Två steg fram, ett steg bak. Den funkar också för att sy fast kantband med.
Och är ett helvete att sprätta om kantbantet hamnar galet! Det roade jag mig med på en filt häromveckan. Huuuu.
Användarens profilbild
Av Stark
Nu är selen klar. Fin blev den (fast lite sned i höftbältet, dvs smalare i ena ändan), men jag har ingen aning om den kommer att vara bekväm. Jag brukar ju inte gilla sjalar över enbart en axel :roll:
Bild
Användarens profilbild
Av tweed
Humleblomstern skrev:mimpen, har du förstärkt raksöm på din maskin? Två steg fram, ett steg bak. Den funkar också för att sy fast kantband med.
Förstärkt raksöm brukar ha en tendens att sträcka ut kantbandet så att det inte blir så stretchigt och då också blir för långt. Jag gör det med jämna mellanrum för att jag är för lat att byta till tvillingnålen, men jag ångrar mig alltid :roll:
Vad är det ni tycker är besvärligt med tvillingnålen? Jag tycker att det är det absolut lättaste.
Användarens profilbild
Av tweed
MammaTess skrev:Jag får inte till det snyggt med tvillingnål heller... :(
Vad är det som inte blir bra? Jag brukar länga stygnlängden lite, 3,5 är ganska lagom, kanske behöver man minska pressarfotstrycket också och putta på lite där det är tjockt. Jag kör efter den lilla vinkeln på pressarfoten så blir det rakt och fint.
Användarens profilbild
Av ellla
Cilia skrev:Nu är selen klar. Fin blev den (fast lite sned i höftbältet, dvs smalare i ena ändan), men jag har ingen aning om den kommer att vara bekväm. Jag brukar ju inte gilla sjalar över enbart en axel :roll:
Bild
:love:
Men den borde ju gå att ha frambärande med? Och dra halterneckbandet genom midjebandet på baksidan?!?

Väldigt fin!!!
Av annbom
Cilia skrev:Nu är selen klar. Fin blev den (fast lite sned i höftbältet, dvs smalare i ena ändan), men jag har ingen aning om den kommer att vara bekväm. Jag brukar ju inte gilla sjalar över enbart en axel :roll:
Bild
Jättefin! Jag kanske också ska sy en liknande nu när jag ser hur fin din blev :)
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag har fått beställning på två turkosa kanintröjor. Jösses... *nervös*
Fast först ska jag sy i resår i Vidars haremsbyxor och ta tag i re-make-bytet.
Jag är så glad åt den här tråden! Verkligen inspirerande, har kikat runt i era bloggar också. :tumup:

Fick ju en ny maskin för nån vecka sen, min gamla kunde raksöm, sicksack och en sorts trikåsöm..men det här kan ju massor och det kom men en hel hög med pressarfötter och grejer. Jag kan ju inte fråga allt av er, men vet ni nån bra basic-sida med instruktioner?

Hur välja rätt söm+pressarfot till rätt tyg, hur enkelt sy dragkedja, muddar etc. Det verkar finnas så mycket bättre och snyggare lösningar än jag själv hittat på. I handboken berättas mest hur man servar maskinen, byter pressarfötter etc.

Eller nån trevlig blogg som har utförliga sybeskrivningar?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?