Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av MammaTess
Jag blir så ledsen, det var inte rätt spolarkapsel jag hade hittat..så nu står jag utan symaskin igen :cry:

Är detta ett tecken på att jag behöver en ny symaskin? Har ni några förslag på prisvärda, och som man kanske kan köpa på avbetalning?
Användarens profilbild
Av ellla
MammaTess skrev:Jag blir så ledsen, det var inte rätt spolarkapsel jag hade hittat..så nu står jag utan symaskin igen :cry:

Är detta ett tecken på att jag behöver en ny symaskin? Har ni några förslag på prisvärda, och som man kanske kan köpa på avbetalning?
Fanns det inte reservdelar då?? Vad tråkigt!!
Av Enid
MammaTess skrev:Jag blir så ledsen, det var inte rätt spolarkapsel jag hade hittat..så nu står jag utan symaskin igen :cry:

Jag köpte nyligen en Singer Tradition på http://www.symaskinswebbshoppen.se/ jag tror dom har avbetalning också.

Nu är den ju ny men för att vara en hushållsmaskin (jag har mest sytt på overlock och industrisymaskiner) så är jag jättenöjd! Den har en massa fiffiga funktioner och braiga sömmar och fast den låter lite (som en vanlig symaskin :wink: ) så känns det som att den går smidigt, stygnen blir fina osv.

Min har automatiska knapphål och jag råkade komma åt stoppspaken innan jag visste hur den funkade så maskinen sydde bara baklänges :shock: , men det stod i instruktionsboken hur den skulle stå i neutralläget och de knapphålen blir ju toppensnygga och alltid perfekt lika stora!! :vågen:

Jag är ju väldigt ovan vid symaskiner med så många rattar och inställningar men jag har ändå fattat rätt snabbt fast jag är van vid att det enda man kan ställa in är styngnlängden (industrimaskiner har ju bara raksöm och overlockmaskiner har ju bara overlocksöm :wink: ).
Av Enid
MammaTess skrev:Hittat hittat hittat...den finaste spolarkapsel jag sett på länge...under soffan hade den gömt sig! Oh vad glad jag är!!! :vågen: :vågen: :D :D :tumup: :tumup:
Underbart! :vågen: :app: :vågen:
Här vill jag också vara :vågen:

Syr en hel del på min fulmaskin, AEG från Elgiganten. Den låter som ett tåg och krånglar ibland men för det mesta gör den det den ska *ta i trä*.

Just nu blir det många MTs inför julmarknad, gärna i retrotyger, men jag har även sytt barnkläder och lite annat smått och gott.
För tillfället går jag och fnular på möster till en tunika till mig själv och vi får väl se om det blir något av det hela. Det är svårt att hitta tiden till syendet tycker jag. Speciellt när man, som jag, håller till på köksbordet och måste plocka alla grejjer fram och tillbaka.
Av Enid
mimpen skrev:Tröjor till barnen, vad ska man välja? Single jersey eller interlock?! :hmm: Jag blir inte riktigt klok på skillnaden :oops: Jerseyn är tunnare väl, är den mycket mer svårsydd?
Interlock är liksidig, alltså strukturen är lika på båda sidorna (men den kan ju vara tryckt på bara ena sidan) medan singeljersey har en avigsida och en rätsida. Vilken som är tjockast beror på vilken tråd den är stickad av men är den stickad av tråd med samma tjocklek blir interlocken lite tjockare.
Användarens profilbild
Av mimpen
Enid skrev:
mimpen skrev:Tröjor till barnen, vad ska man välja? Single jersey eller interlock?! :hmm: Jag blir inte riktigt klok på skillnaden :oops: Jerseyn är tunnare väl, är den mycket mer svårsydd?
Interlock är liksidig, alltså strukturen är lika på båda sidorna (men den kan ju vara tryckt på bara ena sidan) medan singeljersey har en avigsida och en rätsida. Vilken som är tjockast beror på vilken tråd den är stickad av men är den stickad av tråd med samma tjocklek blir interlocken lite tjockare.
Men vad tänker jag på då, som är liksom ett mjukt och sladdrigt material? Trikå? Vad är det då i sammanhanget?! Jag trodde det var ett samlingsnamn... Jag är säkert bara trög...
Av Enid
mimpen skrev:
Enid skrev:
Men vad tänker jag på då, som är liksom ett mjukt och sladdrigt material? Trikå? Vad är det då i sammanhanget?! Jag trodde det var ett samlingsnamn... Jag är säkert bara trög...
Det är Singel jersey du tänker på tror jag, den kan bli väldigt tunn och sladdrig när den stickas glest med tunn tråd.

Men den egentliga skillnaden är att den ena har "rätsida" på båda sidorna (den är dubbelstickad med den släta sidan ut på båda sidorna) medan den andra är enkelstickad och har en rätsida och en avigsida.
Användarens profilbild
Av tweed
Av de tyger som finns hos t ex Mjuka Tyger, JNY design och Znok så är interlocken tjockare. Det är lättare att sy i den, för den rullar sig inte i kanterna som singeljerseyn gör. Om du vill ha stadigt tyg som är lätt att sy i så rekommenderar jag JNYs interlock, den är superhärlig att sy i, och nu till vintern passar det ju bra med lite tjockare tyg. Nackdelen med interlock är att den kan töja sig på bredden och då också bli kortare, har dock inte upplevt detta med JNYs tyger. Singeljerseyn har ofta lite lycra iblandat, vilket gör att den håller formen lite bättre och att den är lite tunnare gör också att den får ett annat fall.
På JNYs sida finns en tygskola :tumup: :http://shop.textalk.se/se/shopwindow.ph ... ow=2315111
MammaTess skrev:Ja oj vad mycket fint du gör! Är det eget mönster på pocketfodralen?
Har du lust att dela med dig? :D
Jag syr mest bara på känn, men om/när jag orkar samla mej att göra ett mönster så kommer jag lägga ut det på bloggen :-)

Igår var jag på Myrornas och rotade bland tygerna, hittade inte så mkt roligt men jag passade på att köpa på mej lite uddaknappar. Hur gör man när man secondhandfyndar fina retrotyger? Måste man hänga på secondhand för jämnan? :hmm: :D
Användarens profilbild
Av SCSI
Aj lööööööv interlock!! :heart:

Gjort ett förstaförsök att sy vantar nu, vet inte om det är mitt mönster, mitt utförande eller materialet som bråkar, men det har inte blivit helt bra än (testsydde i fleece, det var mkt mer förlåtande än den här tröjan jag köpte som är rätt hårt stickad bomull...). Ger det några försök till, annars raidar jag loppisen på ylletröjor nästa helg!
Av MammaTess
Skogskajsa skrev:
MammaTess skrev:Ja oj vad mycket fint du gör! Är det eget mönster på pocketfodralen?
Har du lust att dela med dig? :D
Jag syr mest bara på känn, men om/när jag orkar samla mej att göra ett mönster så kommer jag lägga ut det på bloggen :-)

Igår var jag på Myrornas och rotade bland tygerna, hittade inte så mkt roligt men jag passade på att köpa på mej lite uddaknappar. Hur gör man när man secondhandfyndar fina retrotyger? Måste man hänga på secondhand för jämnan? :hmm: :D
Du vet väl om att det finns secondhandaffärer på internet också, men många fina tyger!? Tex denna:

http://www.precisensan.se/butiken.html
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?