Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Elin G skrev:Jag funderar på att sy små lavendelpåsar till min mormor och svärmormor. Kan man fylla dem med lavendelblad eller måste det vara blommor? Jag har nämligen en ganska stor och fin lavendel i trädgården, men den blommar ju inte nu och jag satte den i våras, så då hann den inte heller blomma.
Torkade blad luktar väl rätt mycket lavendel de med? Jag tycker det borde funka!

Apropå LP-skålar så håller jag med om både coolhet och användarvänlighet... jag har ett flervånings-kakfat liggande nånstans (LP, maxisingel, singel), min systerdotter hade en period då hon böjde all plast hon kom över... en annan gång fick jag ett coolt armband gjort av en tandborste:
Bild

(samma systerdotter bor numera i London och syr egendesignade bröllopsklänningar åt folk. Duktiga, kreativa unge! *stolt moster*)
zandrama skrev:Idag har jag börjat på första julklappen, en sjal i rosa akrylgarn till min syrra.

:vågen: :wink:
Härligt att garnet kom till mer nytta än att ligga och skräpa här.
Och som sagt.....jag tror bestämt de kom från en SBare även i föregående led (Ulrika).

Jag har dessvärre inte börjat med några julklappar än men jag har iaf innehåll till några av paketkalenderns måååånga paket.
tussilago skrev:oj, vad mycket det har hänt här :)
Linnea skrev:Vilken kul grej med vinylskivorna, jag ska definitivt göra skål och drinkunderlägg till en person i julklapp. Hittade en bra beskrivning här: http://fittforcefive.wordpress.com/2008 ... vinylskal/
nu har jag gjort ett kit med skål och underlägg som några vänner fick i födelsedagspresent, det blev jättebra och det var ju inte ALLS knöligt att göra skålen, bara svårt att ha tålamod att låta den stå inne länge nog :wink: ska ta och lägga upp en bild på det sedan.
cinclus skrev:Just ja, fick glasunderlägg som ngn gjort gm att ställa in créme-fraiche-burkar (kesella o dyl) i ugnen... :shock:

Fast tyvärr används ju inte glasunderlägg så ofta här då. Och så vackert var det väl inte. Men kul!
skulle man inte kunna lägga glitter på burken när den smälter? eller kanske någon färg? då borde det ju smälta ihop...
ellla skrev:jag fick en ide´att sy tvättpåsar och små pulpåsar till den del av familjen som reser mycket. Det är ju trevligare att ha småflaskor i snygga påsar än i plastpåsar!
pulpåsar? vad är det?

har själv fundering på att sy tvättpåsar i finmaskig, mjuk tyll. borde inte det vara en bra idé? då blir det ju inte tätt så att det börjar lukta... är det någon som kommer på några nackdelar?
Tror inte glitter smälter in för jag tror liksom inte att burken smälter på det sättet. Den mer mjuknar och återtar den form den hade innan den pressades till burk.

Ang. tvättpåsen så är väl nackdelen att tyll inte är särskilt rivstarkt om jag inte missminner mig.
SCSI skrev:Jag brukar trycka tröjor till hela familjen i julklapp. Det är uppenbarligen en bra killpresent, eftersom både systersonen, sambon och svågern är de som börjar prata om nästa års tröja kring semestern... Svågern brukar alltid få på samma tema och han älskar dem och nöter sönder dem snabbt. =)

Funkar bra till bäbisar oxå:
Bild

Och tygpåsar:
Bild

Min favorit:
Bild
Vad snygga! äe det screebtryck?
Elin G skrev:Jag funderar på att sy små lavendelpåsar till min mormor och svärmormor. Kan man fylla dem med lavendelblad eller måste det vara blommor? Jag har nämligen en ganska stor och fin lavendel i trädgården, men den blommar ju inte nu och jag satte den i våras, så då hann den inte heller blomma.
Jag bakade Lavendelskorpor till mamma i julklapp, det var mycket populärt!
Evasleva skrev:Vad snygga! äe det screebtryck?
De två första har jag screentryckt. Den streckade linjen var lättast att måla ett par streck åt gången med schablon och svamp.
Varianten med cirklarna är rolig och lätt att variera - bara att klippa ut en massa figurer att byta ut i cirklarna. De där bäbiskläderna gjorde jag ett helt set av, så mamma, pappa och bäbis fick matchande tröjor, fast med olika motiv. =)
Tass.

Förra året lyckades jag faktiskt genomföra projektet att bara ge bort hemmagjorda julklappar :vågen:

Det blev broderade kuddfodral och förkläden till våra föräldrar. Albert ritade och jag broderade. Jag stickade muddar, min man gjorde blandskivor till våra syskon. Sen gav vi bort hemmagjord müsli och honung från min lillebror som har bin. Allt blev jätteuppskattat :tumsup:
Knyttet & K skrev:Tass.

Förra året lyckades jag faktiskt genomföra projektet att bara ge bort hemmagjorda julklappar :vågen:

Det blev broderade kuddfodral och förkläden till våra föräldrar. Albert ritade och jag broderade. Jag stickade muddar, min man gjorde blandskivor till våra syskon. Sen gav vi bort hemmagjord müsli och honung från min lillebror som har bin. Allt blev jätteuppskattat :tumsup:
Åh vad roligt. :vågen:
Det är min ambition att göra i år, men än har jag inte börjat. :wink:
Av tumbler
Jag virkar flerfärgade disktrasor i lin. Jag är inte så avancerat, så det är bara helt vanlig virkning, inget mönster. Men i fina färger, i alla fall! :D

Edit: Med inget mönster menar jag att det bara är fram och tillbaka, ingen fin struktur. Äsch, jag kan inte förklara! :lol:
Nu är första julklapp (-arna) klara. Jag gjöt tvål tillsammans med barnen, sina egna ville de dock spara, så det blir mina som ges bort. :lol:
Nu har vi gjutit tvålar (pandurosats) och stickat en sjal. Annat som jag tänkte göra:
vinylskålar
örngott med ritade motiv
kryddolja (oliv- eller rapsolja med chili, rosmarin, timjan, citron osv)
lindisktrasor
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 15

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?