Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag letar efter namnet eller mönstret på en viss sorts ytstruktur på stickning. Jag har inga bilder, eftersom jag inte vet vad det heter och därför inte kan googla, men jag ska försöka förklara så gott jag kan.

Okej, då kör vi. Det ser ut som om det är ett lager slätstickning underst, men med ett nätaktigt mönster av aviga maskor i en annan färg ovanpå. Ytan ser nästan ut som bivaxkakor, och verkar väldigt tjockt.

Jag har sett mönstret på vantar, på tröjor och t.o.m. på ullbyxor.

Vad heter det? Är det två-ändsstickning, eller vad är det?
Kan ni förklara hur man gör, eller kan någon länka till ett mönster (på vad som helst). Jag tänkte göra vantar, men vet ni något mönster på filt, tröja, vad-som-helst - säg var det finns. Det är bara själva tekniken jag är ute efter.
Senast redigerad av joannaoj den fre sep 10, 2010 19:14, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
rundkrokade vantar fr ullcentrum. Låter inte som det du söker men jag visar bilden utifall.
Kan det vara ngn form av honeycomb stickning? Vad det nu heter på svenska?
Bild
Bild
Det där kallas väl honeycomb knitting på engelska? Stickat alltså, med et "vaxkakemönster".
Men det måste väl finns ett svenskt namn?
Sofie skrev:Det där kallas väl honeycomb knitting på engelska? Stickat alltså, med et "vaxkakemönster".
Bikakemönster brukar man väl säga? Fast det är väl enfärgat?

Tegelmönster är väl samma som turtlebutmönstret?
Fryle skrev:
Sofie skrev:Det där kallas väl honeycomb knitting på engelska? Stickat alltså, med et "vaxkakemönster".
Bikakemönster brukar man väl säga? Fast det är väl enfärgat?

Tegelmönster är väl samma som turtlebutmönstret?
Får inga relevanta träffar på Google bild med sökord "stickat bikakemönster".
Hoppsan, du editade medans jag svarade!
På eng är honeycomb både småmönstrat och stormönstrat med en el två färger, tror jag.

Men tegelmönstrat!! :tumup:
Hmm. Nu har jag hittat flera instruktioner för "honey comb", t.ex. detta: http://cache.lionbrand.com/faq/311.html ... anguage=En

Men det är ju inte alls det jag sökte. Det lager som ligger "ovanpå" ska vara mycket smalare, och jag är rätt säker på att det ska vara aviga maskor... eller?

Tegelmönstrat hittade jag några bilder på, men inga mönster.
Upphöjt bikupemönster?

Från Bonniers stora bok om stickning

Ett maskantal delbart med 8 m

Fläta 4 rm åt vänster: Lyft över 2 m på en flätsticka och håll framför arb, 2 rm, sticka flätstickans 2 m framför rätt.
Fläta 4 rm åt höger

Varv 1, 3, 7 och 9: Rätt
Var 2 och alla aviga v: avigt

Varv 5: *Fläta 4 rm åt vänster, fläta 4 rm åt höger; uppr från * v ut

Varv 11: *Fläta 4 rm åt höger, fläta 4 rm åt vänster; uppr från * v ut

Varv 12: Avigt

Uppr varv 1-12
joannaoj skrev:Hmm. Nu har jag hittat flera instruktioner för "honey comb", t.ex. detta: http://cache.lionbrand.com/faq/311.html ... anguage=En

Men det är ju inte alls det jag sökte. Det lager som ligger "ovanpå" ska vara mycket smalare, och jag är rätt säker på att det ska vara aviga maskor... eller?

Tegelmönstrat hittade jag några bilder på, men inga mönster.
Honeycomb är inte ett stickmönster utan en hel uppsjö som ger intrycket av vaxkakans sexkantiga mönster.
Det finns sådana gjorda med flätstickning som i din länk. Bilden på vantarna är också honeycomb.

Pröva tipset från Bubbi! Får vi se hur det blev sedan?
Jag vill tipsa om att gå med i Ravelry. Kostar inget och man kan få se tusenals stickade och virkade projekt. Ofta finns länkar till mönster, köpemönster eller gratis.
Det är på engelska, men bilder säger mer än tusen ord ;-)

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?