Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Humleblomstern skrev:
Cillan skrev:Bild
En disktrasa till

Inte lika fin Sofies men den duger till mig.

Nu håller jag på med ett par grytlappar igen, ett väldigt lätt mönster där grytlapparna växer fort. Det tycker jag om annars tröttnar jag.

Skulle gärna vilja ha ett mönster på svenska på filten som är så fin som Humleblomstern gör.
Fin trasa Cillan!

Jag vågar mig på en beskrivning:

Lägg upp luftmaskor ganska löst. Det skall vara delbart på sex +2 (säger de i filmen jag länkade till ovan, hoppas att det stämmer).

Varv 1: virka 1 lm. 1 fm i första maskan, *hoppa över 2 m, virka 5 st i samma maska, hoppa över 2 m, virka 1 fm* upprepa från *. Varvet avslutas med en fm.
Varv 2: Vänd med 3 lm, virka 2 st i 1:a maskan *hoppa över 2 m, virka 1 fm, hoppa över 2 m, virka 5 st i samma maska*. Varvet avslutas med 3 st.
Varv 3: Upprepa varv 1...

Det blir nog snyggt om man gör första varvet med fm tänker jag nu. :hmm:
Å nu måste jag ju prova det men vill först bli färdig med mina grytlappar. Jag lovar att visa dem när de är klara.

Du skrev att du nog börjar med en fm, men du gör väl ändå 3 lm? Då blir det 3 lm, 1 fm. Men vart blir st då? Hoppar du över något mellan fm och st på andra varvet?

Edit: Glömde ju skriva tack. Är så himla nyfiken på filten.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Nej, det är varv 2 som börjar så enligt min beskrivning. Fast man kan ju göra tvärt om också, alltså göra varv 2 först och varv 1 sen... Resultatet blir detsamma!

Alltså... Vänd. Varv 1: Gör en lm. Gör en fm i första maskbågen, hoppa två, gör 5 st i samma maska, hoppa två, gör en fm, hoppa två, gör 5 st i samma... osv... och avsluta varvet med en fm. Vänd.
Varv 2: Gör 3 lm. Gör 2 st i samma maska. Hoppa två, gör en fm. Osv... Avsluta med 3 st. Vänd.
Varv 3: Gör en lm. Gör en fm i första maskbågen, hoppa två...

Jag tror att det är bäst att testa med en bit, det klarnar nog när du ser det framför dig!
Användarens profilbild
Av Fryle
Humleblomstern skrev: Det blir nog snyggt om man gör första varvet med fm tänker jag nu. :hmm:
Jag har gjort mycket med snäckmönster. Snyggast tycker jag det blir om man gör enligt beskrivningen och sedan en snäckkant runtom, alltså inget fastmaskvarv i början.
Användarens profilbild
Av Zai
Åhå, nu hittar jag nya projekt. I en gammal stick och virkbeskrivningstidning (tror det var Marks) finns en frän mössa som ser ut som en sån där gammal hjälm. Lägger in bild om jag orkar :oops:
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Fryle skrev:
Humleblomstern skrev: Det blir nog snyggt om man gör första varvet med fm tänker jag nu. :hmm:
Jag har gjort mycket med snäckmönster. Snyggast tycker jag det blir om man gör enligt beskrivningen och sedan en snäckkant runtom, alltså inget fastmaskvarv i början.
Låter fint! :tumup: Skall provas.
visslan skrev:Jag är nästan klar med Lucy Lou and Billy Bob too från Amy Swensons virkbok. Puh!
Bild
Åh, vad fina! :love:
Användarens profilbild
Av Cillan
Fryle skrev:
Men hmmm hur ska jag nu göra då :hmm:. Vilket mönster ska jag gå efter?
Användarens profilbild
Av Cillan
Molinia skrev:Nu ska virkas mössa! En sån här, fast med ullgarn (Marks och Kattens design):

Bild
Men sååå snygga mössor. Jag provade easy knitting en gång (har en ring) men på nåt sätt var inte det roligt, jag hade så mycket ambitioner om vad jag skulle göra men fick aldrig till det trots att jag flera gånger frågade på panduro och därför tröttnade jag. Bland annat hade jag en drömt om att göra benvärmare för att jag alltid fryser om benen just där men det blev aldrig. Undrar om man kan virka benvärmare 8) ? Jag gjorde dock en liknande mössa men det vore ju jättekul att virka en sådan.

Vart kan jag hitta mönstret?

Hur ska jag hinna med allt jag vill göra :hmm:? Jag är ju lite långsam av mig.....
Användarens profilbild
Av Cillan
Humleblomstern skrev:Tack! Nej, inget mönster, men det finns en liten film som visar hur man gör här: http://freevintagecrochet.com/how-to-cr ... ell-stitch . Sen finns även en beskrivning i boken "Väldigt virkat" om du har den, en halsduk och en mössa är virkad på samma sätt.
Någon som har boken och kanske skulle kunna hmmm kopiera mönstret till mig..... *viskar lite försynt*
Användarens profilbild
Av Fryle
Cillan skrev:
Fryle skrev:
Men hmmm hur ska jag nu göra då :hmm:. Vilket mönster ska jag gå efter?
På sidorna av arbetet tar du ner i vändningarna och gör växelvis en fastmaska eller fem stolpar i nedtagen, avståndet blir automatiskt helt lagom. På nederdelen tar du ner i samma maskor som du använt i första varvet. I hörnorna gör du antingen en fast maska eller fler stolpar än vanligt, kanske 8-10 stycken för att komma runt hörnet.
Användarens profilbild
Av melon
Vilka snygga och roliga saker ni gör!!

Bild
Virkat halsband. Det var till coronas bröllop med eftersom det var så kallt så syntes det inte under koftan.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 117

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?