- tor sep 02, 2010 22:41
Du skrev att du nog börjar med en fm, men du gör väl ändå 3 lm? Då blir det 3 lm, 1 fm. Men vart blir st då? Hoppar du över något mellan fm och st på andra varvet?
Edit: Glömde ju skriva tack. Är så himla nyfiken på filten.
Humleblomstern skrev:Å nu måste jag ju prova det men vill först bli färdig med mina grytlappar. Jag lovar att visa dem när de är klara.Cillan skrev:Fin trasa Cillan!
En disktrasa till
Inte lika fin Sofies men den duger till mig.
Nu håller jag på med ett par grytlappar igen, ett väldigt lätt mönster där grytlapparna växer fort. Det tycker jag om annars tröttnar jag.
Skulle gärna vilja ha ett mönster på svenska på filten som är så fin som Humleblomstern gör.
Jag vågar mig på en beskrivning:
Lägg upp luftmaskor ganska löst. Det skall vara delbart på sex +2 (säger de i filmen jag länkade till ovan, hoppas att det stämmer).
Varv 1: virka 1 lm. 1 fm i första maskan, *hoppa över 2 m, virka 5 st i samma maska, hoppa över 2 m, virka 1 fm* upprepa från *. Varvet avslutas med en fm.
Varv 2: Vänd med 3 lm, virka 2 st i 1:a maskan *hoppa över 2 m, virka 1 fm, hoppa över 2 m, virka 5 st i samma maska*. Varvet avslutas med 3 st.
Varv 3: Upprepa varv 1...
Det blir nog snyggt om man gör första varvet med fm tänker jag nu.
Du skrev att du nog börjar med en fm, men du gör väl ändå 3 lm? Då blir det 3 lm, 1 fm. Men vart blir st då? Hoppar du över något mellan fm och st på andra varvet?
Edit: Glömde ju skriva tack. Är så himla nyfiken på filten.
Pärlan blev en Gustav -120808 
Bär i Wompat toddler (Natibaby Irises), Ellevill Zara Lately och bb-tai svart.

Bär i Wompat toddler (Natibaby Irises), Ellevill Zara Lately och bb-tai svart.