Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Clee
Jag tänker, helt ärligt, "Hoppas de slipper föraktet från någon självgod SB:are." :hide:
ossilian skrev:Jag ler och tänker att det ser mysigt ut att barnet är nära sin förälder. Om jag får chans att prata med personen i fråga, upplyser jag gärna om att det finns selar som är skönare att bära i.

Att barnet skulle ta skada av att bäras i en Baby Björn är desinformation. Däremot mår svaga ryggar inte bra av att bära i dito. Jag är van vid kroppsarbete, är nästintill ständigt i rörelse och klarar av att bära ett 10-kilosbarn i en BB. Men visst är det långt mer bekvämt att bära i en ergo eller MT, vilket jag gör nu med min son.

Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett ett missnöjt barn i en BB. Skrikande barn i vagn är väl däremot en alltför vanlig syn :(

Helt ärligt, så skrämmer den här typen av dogmatiskt synsätt (som du ger uttryck för) mig långt mer än bebisar med dinglande ben.
Håller med - jag reagerar visserligen när jag ser barn under halvåret bäras framåt på t ex stora köpmarknader, halvhysteriska barnloppisar o dyl men jag dömer inte ut några föräldraskap på de grunderna, eller på om ett litet barn färdas i framåtvänd vagn utan att protestera. (Hej kattforum förresten, för att travestera "hej sjalbarn"-grejen. :lol: )
Av lottamira
BB är verkligen hemskt obekvämt för både bärare och barn !! Har bekanta som bara har provat BB och gett upp bärandet, de visste inte att det fanns alternativa selar !!!
Användarens profilbild
Av Plinga
Nej, jag tycker inte synd om bebisar i BB! Varför skulle jag? Tycker de är bra att de får vara nära, och de verkar ju inte klaga. Däremot kan jag tänka för mig själv när jag ser stora bebisar, typ närmare året, hur sjutton orkar de bära så stort barn i en BB. Jag har själv haft en sån sele, till ettan och tvåan. DEt var inte synd om dem, men synd om mig som fick vansinnigt ont i axlarna. Jag hade förvisso en urålderig modell, de ser ju skönare ut nu.
Användarens profilbild
Av Marina
Det beror väl på..... ett större barn som uppenbart inte har det bekvämt kan jag väl ha lite sympatier med, men mest tänker jag nog stackars föräldrar som inte vet att det finns bättre grejor :mrgreen: Framåtvända pyttebebisar däremot :cry: :cry:
Användarens profilbild
Av zandrama
Marina skrev:Det beror väl på..... ett större barn som uppenbart inte har det bekvämt kan jag väl ha lite sympatier med, men mest tänker jag nog stackars föräldrar som inte vet att det finns bättre grejor :mrgreen: Framåtvända pyttebebisar däremot :cry: :cry:
:iagree:

Jag tycker inte mer synd om en nöjd bebis i bb än en nöjd bebis i vagn. Som ovan skrev däremot; att föräldern orkar. Jösses. Ibland kan jag däremot gå fram och tipsa om att flytta ner krysset en bit, för många har det uppe i nacken. Även på de gamla selarna blir det mycket bättre när man flyttar krysset till rätt ställe, men det är ju grymt svårt att fixa själv.
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag har provat en BB en gång med stora killen när han var liten bebis. Det var en nyare modell med ryggstöd men vad tungt och obekvämt det var jämfört med sjal eller ergo.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Mosan skrev:Jag har provat en BB en gång med stora killen när han var liten bebis. Det var en nyare modell med ryggstöd men vad tungt och obekvämt det var jämfört med sjal eller ergo.
OT: Vilken fin ny avatar :)
Av Hell Cat
Inte när det är små spädisar (om de inte sitter framåtvända förstås :( ) men när jag ser barn på 7-8 månader bäras i BB så tänker jag "stackars bärare som inte vet att det finns mycket bekvämare selar på marknaden". Jag tror faktiskt att barnet hade protesterat om det tyckte det var väldigt obekvämt. Igår på Malmöfestivalen såg jag många större barn bäras i BB och jag är mycket nöjd med att jag upptäckt sjalar och ergonomiska selar, Arvid satt på min eller sin pappas rygg i boban nästan hela tiden. I barnvagnen stoppade vi ryggsäcken med extra kläder så slapp vi bära på den ;)
Av ABs C
Jag tänker ibland på den här tråden när min fru traskar iväg med Signe till affären eller tvättstugan - för då använder hon alltid vår BB. Den är nämligen suverän för korta ärenden när vi inte vill att Signe ska ta sig en tupplur, till exempel precis innan läggdags. Eller när Signe absolut inte vill ta sig en tupplur fast hon är trött och bara protesterar mot vagn och ergo, som vi annars bär vi. Vi har både BB och framåtvänd vagn, båda delarna genomtänkta beslut som fungerar för oss i vissa lägen. Så det behöver inte vara synd om vare sig bebis eller bärare. :-)

Men nu börjar Signe bli för tung för BBn, hon är liten till växten men den är ju rätt usel att bära i. Vad kan man annars använda som funkar när bebin absolut inte ska sova? Jag fundrar på om långsjal på ryggen skulle kunna funka, då kan hon ju i alla fall titta framåt, (vi får inte upp henne själva på ryggen i ergon, utan måste ha hjälp). Eller ergon på höften kanske? Andra idéer? Vi har också en ringsjal, men den är det bara jag som gillar, och bara korta stunder...
Av Hell Cat
ABs C skrev:Jag tänker ibland på den här tråden när min fru traskar iväg med Signe till affären eller tvättstugan - för då använder hon alltid vår BB. Den är nämligen suverän för korta ärenden när vi inte vill att Signe ska ta sig en tupplur, till exempel precis innan läggdags. Eller när Signe absolut inte vill ta sig en tupplur fast hon är trött och bara protesterar mot vagn och ergo, som vi annars bär vi. Vi har både BB och framåtvänd vagn, båda delarna genomtänkta beslut som fungerar för oss i vissa lägen. Så det behöver inte vara synd om vare sig bebis eller bärare. :-)

Men nu börjar Signe bli för tung för BBn, hon är liten till växten men den är ju rätt usel att bära i. Vad kan man annars använda som funkar när bebin absolut inte ska sova? Jag fundrar på om långsjal på ryggen skulle kunna funka, då kan hon ju i alla fall titta framåt, (vi får inte upp henne själva på ryggen i ergon, utan måste ha hjälp). Eller ergon på höften kanske? Andra idéer? Vi har också en ringsjal, men den är det bara jag som gillar, och bara korta stunder...
Tja, en meitai kanske?
Användarens profilbild
Av Cillan
Jag tänker så även om jag aldrig har burit något barn i något bärhjälpmedel öht. Jag tycker bara det ser så fruktansvärt obekvämt ut för barnet att sitta på den där plankan. Det känns som benen somnar på mig när jag tänker på hur de sitter, för mina ben skulle definitivt somna på mig om jag satt så.

Såg en som bar en ganska stor bebis och benen bara hängde och slängde och det såg inte alls bekvämt ut. Dessutom bär många ofta framåt i bb och jag har sett barn som verkligen sett ut som att de tyckt det varit jobbigt att inte kunna skärma av sig lite.
Användarens profilbild
Av Marina
ABs C skrev:Jag tänker ibland på den här tråden när min fru traskar iväg med Signe till affären eller tvättstugan - för då använder hon alltid vår BB. Den är nämligen suverän för korta ärenden när vi inte vill att Signe ska ta sig en tupplur, till exempel precis innan läggdags. Eller när Signe absolut inte vill ta sig en tupplur fast hon är trött och bara protesterar mot vagn och ergo, som vi annars bär vi. Vi har både BB och framåtvänd vagn, båda delarna genomtänkta beslut som fungerar för oss i vissa lägen. Så det behöver inte vara synd om vare sig bebis eller bärare. :-)

Provat buddha framåt i ergon?
Användarens profilbild
Av zink
Jag reagera motsägelsefullt!

1, Ser den stolta (ofta) fadern och är glad att folk bär

2, Ser hur himla obekvämt och exponerat det ser ut, särskilt framåtvänt då...

Och precis så finns det måååånga bilder av mig och maken med sonen från det första halvåret... :wink:

Så jag brukar behöva påminna mig om det. Och fr a ge förälderna ett varmt och uppmunrande leende och inte en bekymrad min och rynkad panna... Bära är bra, bära nära är bätre!

Fast när vi sålde vår BB beg på Blocket (köpt där också) så hade vi laddat upp med trikå och Patapum hemma. De stackars föräldrarna som köpte BB'n never knew what hit them efter vår förevisning :Hahaa:
Användarens profilbild
Av zink
sassa78 skrev:jag gillar att bära i sjal och sele men min son är inte så pigg på det.. tycker det är synd att man inte kan bära framåt i Ergoselen som jag har för då hade sonen tyckt det var supermkt bättre, han har aldrig riktigt gillat att bli buren på magen, han vill ha lite spelrum och se och det är lite svårt när man bär på magen. Jag vill inte bära på ryggen för jag känner mig inte tillräckligt van ännu och han är ännu inte så stor att han kan hålla sig fast i mig när man ska sjala på ryggen. Bär lite på höften men det kan man ju inte göra så himla länge heller utan att man får lite ont. Nä det bästa är om man kunde bära dem på ett ergonormiskt sätt på magen framåt. Han är ju nyfiken på den stora världen och det har han varit ett bra tag... Dock vill han bli buren ofta så forhoppningsvis så accepterar han att det är ok i bland att sitta mage mot mage med mamma :wink:
Vår son var också så, i samma ålder! Men sedan rätt så plötsligt så "lugnade" han sig och var tillfreds med magläget! Han kånkades så hela vintern därefter- Rygg blev bra mkt senare.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?