Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamin
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att sy en babyfilt eller mågon som har en ny i gömmorna som inte används ;-)?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Mamin skrev:Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med att sy en babyfilt eller mågon som har en ny i gömmorna som inte används ;-)?
Ska just till att sy ihop en med tunn, mörkgrå fleece på ena sidan och grönt bomullstyg med vita klöverblad på den andra sidan.
(den har legat klippt och nålad i säkert ett halvår, om inte mer, så det börjar vara på tiden att den blir klar... :lol: )
Användarens profilbild
Av Helene
CrazyMagpie skrev:Ska just till att sy ihop en med tunn, mörkgrå fleece på ena sidan och grönt bomullstyg med vita klöverblad på den andra sidan.
(den har legat klippt och nålad i säkert ett halvår, om inte mer, det börjar vara på tiden att den blir klar... :lol: )
Det lät jättefint!!

Hur gör du när du syr ihop den? Hur gör du i kanterna? Band eller? Har du något mellanlager?

Jag funderar på att göra en med brun plysch på ena sidan och orange trikå med bruna kaniner på andra sidan. Blir den tillräckligt varm att ha i babyskyddet om bäbisen inte har overall?? Har ullfrotté som jag kan ha mellan.
Men hur syr man ihop det? Räcker det att bara sy runt om?
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Jag sitter också och ska sy ettr par stycken (Har vänner som ska ha barn snart)

Jag vändsyr mina. Lägger tyget räta mot räta, syr raksöm runt hela, lämnar ett litet hål för att vända hela saken och syr sen en stickning runt hela kanten - klart.

Din filt låter som att den blir varm nog en liten bit in på hösten men kanske inte längre. Kanske sy in en fleecefilt i mitten?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Filten blev jättefin! Mjuk och gosig på ena sidan, klad och klöverlycklig på den andra! :app:
Tur att det finns bäbisar på g i bekantskapskretsen... 8)

Jag har för det mesta vändsytt mina filtar precis som Trulsamin beskriver, både när jag sytt dem av två lager tjockare fleece och som nu, tunn fleece + bomullstyg, alltså i tyger som inte stretchar så jättemycket. Enkelt att sy och resultatet blir snyggt och filten och fåll blir så pass tunn och smidig som jag vill ha dem.

När jag sydde med två lager lite tunnare ullfrotté (200g?) gick det dock inte alls att sy så, iaf inte på min maskin. Allt bara stretchade iväg åt alla håll samtidigt och det blev jättekonstigt :shock: så då köpte jag det bredaste snedslåbandet av bomull och sydde på längs kanten för att få lite stadga och stabilitet i allt sladdret... :lol:
Filten blev iaf varm och supergosi och som tur var skulle den filten stanna hos oss, så det gjorde inget att kanterna såg ut som hej kom och hjälp mig. ;-)

Det som eg. är snyggast på trikåfiltar tycker jag är när de är kantade med trikåband, men det har jag inte vågat mig på riktigt (har en vanligt maskin bara, ingen overlock) Ullfrotté mellan två lager trikå låter jättegosigt :loving: och jo, i början på hösten räcker det nog så, men inte mot vintern till, inte i norrbotten iaf, men det kanske var nu i höst som du tänkte?
Användarens profilbild
Av Helene
CrazyMagpie skrev:Ullfrotté mellan två lager trikå låter jättegosigt :loving: och jo, i början på hösten räcker det nog så, men inte mot vintern till, inte i norrbotten iaf, men det kanske var nu i höst som du tänkte?
Alltså, trikå, ullfrotté och plysch. och så funderar jag på att köpa en fårfäll att ha i babyskyddet, åkpåsen som jag haft tidigare ser inte så rolig ut längre.
Sen ska väl bäbisen inte åka babyskydd supermassor UTE, bara till och från bilen, affären, dagis och öf om den sover, annars tar jag ju sjalen. Den ska ju ha en plyschjacka och fuskpolo dessutom och sockar osv så jag tror nog att det räcker.
Men ullfrotté ÄR ju väldigt stretchigt så det kanske är smartare att ta fleece. Funkar det att vändsy med tre lager? (vet bara hur fruktansvärt fult det blev när jag försökte kanta en jäkla handduk... iofs för 7 år sen så nåt har jag väl utvecklats sen dess!?)
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Det funkar jättebra att vändsy med tre lager så länge det inte blir alltför tjockt. Jag vändsyr mina blöjor som det är fyra lager i (tunna ytterhöljen och dubbel frotté i mitten)

Jag vet inte om det fungerar bättre att vändsy stretch om man har ett stadigt tyg och ett stretchigt eller om det är lika illa? Jag har inte provat själv så jag kan inte säga. Jag använder mitt strykjärn väldigt mycket när jag syr, pressar alla sömmar och stryker grejjerna allt eftersom, det brukar underlätta för att få riktigt snygga grejjer.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?