Filten blev jättefin! Mjuk och gosig på ena sidan, klad och klöverlycklig på den andra!
Tur att det finns bäbisar på g i bekantskapskretsen...
Jag har för det mesta vändsytt mina filtar precis som Trulsamin beskriver, både när jag sytt dem av två lager tjockare fleece och som nu, tunn fleece + bomullstyg, alltså i tyger som inte stretchar så jättemycket. Enkelt att sy och resultatet blir snyggt och filten och fåll blir så pass tunn och smidig som jag vill ha dem.
När jag sydde med två lager lite tunnare ullfrotté (200g?) gick det dock inte alls att sy så, iaf inte på min maskin. Allt bara stretchade iväg åt alla håll samtidigt och det blev jättekonstigt

så då köpte jag det bredaste snedslåbandet av bomull och sydde på längs kanten för att få lite stadga och stabilitet i allt sladdret...

Filten blev iaf varm och supergosi och som tur var skulle den filten stanna hos oss, så det gjorde inget att kanterna såg ut som hej kom och hjälp mig.
Det som eg. är snyggast på trikåfiltar tycker jag är när de är kantade med trikåband, men det har jag inte vågat mig på riktigt (har en vanligt maskin bara, ingen overlock) Ullfrotté mellan två lager trikå låter jättegosigt

och jo, i början på hösten räcker det nog så, men inte mot vintern till, inte i norrbotten iaf, men det kanske var nu i höst som du tänkte?