Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:Har en liten ledig stund i bilen medan Sambon handlar och barnet sover...
Bild
så ser det ut nu! Det artar sig rätt bra! Arvids nya finbyxor :)
Det gäller att ta vara på varje liten stund att sticka! :tumup: Ibland känner jag mig nästan manisk som tar fram min stickning på busshållplatser och medans makaronerna kokar men det är enda sättet att komma nånvart.

Fina byxor!! Är det kanske Karins kurbits? Det mönstret är himla fint :love: :love:
Användarens profilbild
Av SaraLj
ellla skrev:Har en liten ledig stund i bilen medan Sambon handlar och barnet sover...
Bild
Oj vad fina! :love:
melon skrev:
Bild
Det gäller att ta vara på varje liten stund att sticka! :tumup: Ibland känner jag mig nästan manisk som tar fram min stickning på busshållplatser och medans makaronerna kokar men det är enda sättet att komma nånvart.

Fina byxor!! Är det kanske Karins kurbits? Det mönstret är himla fint :love: :love:
Fint mönster! Jag håller också på sådär. Tar med stickningen i bilen när vi ska köra och handla. Sitter och stickar när minstningen sitter på toaletten och vill ha sällskap. :Hahaa: Sitter på en liten pall i badrummet och stickar när barnen badar osv. Det känns helt konstigt att bara sitta och inte ha något i händerna, det går ju bara inte, eller hur? :roll:
Användarens profilbild
Av tweed
Jag blir inte klok på min kofta. Det är ju den här:
Bild

När man kommer till avslutningen av ena framstycket står det så här:
Neck Shaping
Sizes 32 (36, 40, 44, 48)" only:
Work even in pattern until armhole measures 6 (6, 6½, 6½, 7)",
ending with a WS row.
Next row (RS) Work in patt across 10 sts, then place these sts
on a holder
. Make note of last cable row worked in charts
(should match left front). Work to end of row. Keeping in
patt, BO 1 (1, 2, 2, 2) st(s) at neck edge every other row 3
times—15 (18, 18, 21, 24) sts rem. Work even in patt until
front measures same as back to beg of shoulder shaping, ending
with a RS row.
Jag gissar att de 10 första maskorna är de som ska fortsätta upp i luvan sen, men på vilken sida menas neck edge? Mot halsen/luvan eller yttre delen av axeln? Dessutom visar skissen över hur delarna ska se ut en rak linje i ärmhålet, men om jag avmaskar i den kanten blir det ju en annan form :roll:

När jag tittar närmare på skissen ser jag också att de på den har skrivit att den raka delen på ärmhålet ska vara 8 3/4 inches, medan det i beskrivningen står att man ska fortsätta 6 1/2 inches innan man börjar minskningen. Förvirrande :roll: Kan det vara så att det står fel i beskrivningen och att jag ska sticka rakt 8 3/4 och sen göra minskningen för att få den sluttande axeln :mitvit:

Bild
Senast redigerad av tweed den mån jul 19, 2010 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
Bild

Det är en Karin Kurbits inspiration! såg mössan i skyltfönstret på anntorps väv och blev kär! Det blev för få maskor för att få till fyra riktiga rapporter så jag ritade eget mönster. Så blev det garn från Östergötlands ullspinneri som är lite tjockare än det det egenligen skulle vara.
Stora blir de i alla fall!
Är det någon som har nåt bra tips för hur man på smidigast sätt stickar muscher?
Det är sådana på sjalen jag stickar, men jag kan bara inte få till det? Jag tycker jag gör dem löst på räta varvet och med lite knix får jag alla maskorna på stickan på nästa varv, men det blir för tjockt för att dra igenom garnet. Nu virkar jag dem istället, men det tar ju sån jäkla tid att byta. Visserligen tog det längre tid att försöka sticka dem. De ska göras över 7 m, kanske borde jag gjort dem mindre eftersom jag har ett tjockare garn än man egentligen ska ha :roll:
Knyttet & K skrev:Är det någon som har nåt bra tips för hur man på smidigast sätt stickar muscher?
Det är sådana på sjalen jag stickar, men jag kan bara inte få till det? Jag tycker jag gör dem löst på räta varvet och med lite knix får jag alla maskorna på stickan på nästa varv, men det blir för tjockt för att dra igenom garnet. Nu virkar jag dem istället, men det tar ju sån jäkla tid att byta. Visserligen tog det längre tid att försöka sticka dem. De ska göras över 7 m, kanske borde jag gjort dem mindre eftersom jag har ett tjockare garn än man egentligen ska ha :roll:
Är det Annis? Jag gjorde dom över 5 m istället för 7 när jag stickade i ett lite tjockare ullgarn. Annars har jag inget tips än att göra dom jättelöst.
linafelicia skrev:
Knyttet & K skrev:Är det någon som har nåt bra tips för hur man på smidigast sätt stickar muscher?
Är det Annis? Jag gjorde dom över 5 m istället för 7 när jag stickade i ett lite tjockare ullgarn. Annars har jag inget tips än att göra dom jättelöst.
Ja, det är Annis. Hur tjockt ullgarn hade du? Jag stickar i Drops Alpaca, och det är väl ungefär dubbelt så tjockt som det rekommenderade garnet.
Hur stor skillnad gör två maskor för muschens storlek? Jag har bara stickat första varvet, tror du det kommer synas mycket om jag minskar till fem maskor/musch på kommande varv? Jag vill inte gärna repa upp. Jag stickar långsamt så varje varv tar rätt lång tid.
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:Jag nålbinder och det blir inte äggvärmare :vågen: Jag är snart nere vid tummen på ett par vantar, mäkta stolt är jag.
Åh, visst är det roligt! Du får vara riktigt stolt när du använder dem också!

(själv har jag hållt på med samma mössa av och till i evigheter :hide: )
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:
linafelicia skrev:
Ja, det är Annis. Hur tjockt ullgarn hade du? Jag stickar i Drops Alpaca, och det är väl ungefär dubbelt så tjockt som det rekommenderade garnet.
Hur stor skillnad gör två maskor för muschens storlek? Jag har bara stickat första varvet, tror du det kommer synas mycket om jag minskar till fem maskor/musch på kommande varv? Jag vill inte gärna repa upp. Jag stickar långsamt så varje varv tar rätt lång tid.
7 maskor låter som en tjock musch att sticka ihop. Prova att sticka dem på 5 maskor! Med så tjockt garn syns det kanske inte så mycket ändå.
Användarens profilbild
Av Fryle
Trulsamin skrev:Snabb hjälp snälla :)
Jag ska göra det här mönstret:
http://dockmammansstickcafe.zoomin.se/index/57564.html

Men från vilket håll ska man sticka mönstret, uppifrån eller nerifrån och från höger eller vänster :oops: Jag tyckte det kändes så självklart fram tills nu typ
Nerifrån och upp tycker jag det verkar som.
Knyttet & K skrev:melon - Tråkigt med din farfar. Hoppas det går bra :heart:

Fyra första varven på Annis är stickade. Helt felfritt :lol: Inte kommer det bli några heller för jag har markörer mellan varje mönsterrapport. Det blir många markörer, men jag är ändå glad att jag satte dit dem för nu kan jag ju inte sticka fel utan att märka det på en gång :tumup:
Detta var en lysande idé tyckte jag. Jag började nyss på en liten kofta till min lilla tjej och det har varit väldigt bra såhär i början innan jag har full koll på hur mönstret ser ut. Varje gång jag blir avbruten i stickandet slipper jag räkna och kolla en massa för att försöka hitta var i mönstret jag är. :tumup:
Denna ska jag göra till henne:
Bild
  • 1
  • 158
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 289

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?