Spontant så tänker jag att just ringsjalar är inte så "kinkiga"
Har använt ringsjalar just på det sättet - och endast det sättet, efts de snedbelastar (men det finns folk som gillat dem mer än så).
Har därför en ringsjal på varje bra-å-ha-ställe. En i skötryggan, en i ena vagnen, en i andra vagnen.
I dem bär jag den nu +15 kg och 1 m långe sonen utan problem, kortare akuta lyft som du beskriver . Typ sjuk och vill följa med mitt i natten när man gör välling alternativt ner i tvättstugan... på väg hem från dagis i vagnen så är han plötsligt övertygad om att det bor lejon i det märka skogspartiet (då hade han overall också och jag tjockjacka)... när vi reste med flyg och tåg söderöver o s v.
Efts jag behövde flera så var kravet billigt. Billiga ringsjalar är dock lätt att hitta, särskilt inte om de är begagnade. Jag gillar de som
Ägirs-Hus gör (är de igång ännu?) i
lin och två av sjalarna är därför sådana. Ena begagnad här på SB. Lin är ju stadigt också.
Men den som är i skötryggan ska ju dessutom ta så litet utrymme som möjligt så det fick bli en
rebozo. En begagnad på SB. Det är den kvaliteten som brukar jmf med "sommargardin", lite syntetisk alltså. Men det är väl det som gör att den är slitstark fast den är tunn. Tunn innebär också lite vass att bära i då, kanterna blir vassare. Men korta lyft som sagt!
PS Välkommen hit!

V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"