Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Upia
Det behövs en sjalbutik i Stockholm med många olika typer som jag kan hänvisa min mamma till när hon lite diskret frågar "Var köper man en sån där då?" ett par veckor innan min födelsedag...

Så shoppinggalen som hon är skulle jag ha massvis med snygga vid det här laget!
Av Pétronille
Håller helt med! Det skulle ju vara trevligt att kunna se sjalen innan man köper! Och så skulle det kanske locka fler att använda sjalar. Men det skulle väl behövas en RIK eldsjäl för det... :roll:
Användarens profilbild
Av annemi
Håller med. Men här stockholm kan man ju i alla fall gå till sjalar.nu och jaja dem har ju inte alla sorter :roll: men bättre än inget...

Och growinlife tror jag på Blekingegatan ska ha BB-slen
Användarens profilbild
Av aspen
annemi skrev:Håller med. Men här stockholm kan man ju i alla fall gå till sjalar.nu och jaja dem har ju inte alla sorter :roll: men bättre än inget...

vad hette den i sätra? knyt-an.se
Användarens profilbild
Av annemi
annelie skrev:
annemi skrev:Håller med. Men här stockholm kan man ju i alla fall gå till sjalar.nu och jaja dem har ju inte alla sorter :roll: men bättre än inget...

vad hette den i sätra? knyt-an.se
Ja just det dom finns också :D
Användarens profilbild
Av Kaffemoster

Men har sjalar.nu fortfarande sitt showroom? Jag letade på deras hemsida, men hittade inget när jag letade häromdagen.
Användarens profilbild
Av frida
Babyproffsen säljer här men tokdyrt och bara bärabarn, bbslen och tricot. Så när nån frågar får man säga att de inte ska handla :roll:
Användarens profilbild
Av Helen
Vissa av oss har både webbförsäljning och butik eller hemma hos.
Jag har webb + butik. ( inte mitt i stan på fina gatan, men precis bredvid en nyombyggd lekplats mitt i en park med gångavstånd från stan och bra kommunikationer) tyvärr finns jag inte i stockholm... ( men Sturupsbussen stannar på området. :wink: )

Som många skrivit innan så krävs det vissa pålägg för att kunna sälja ut i butik. Många sjalar och selar har blivit prissatta av eldsjälar som inte tycker att de behöver tjäna något på det direkt. De tillverkas av eldsjälar i andra länder som inte har någon koll alls på hur vårat skatte och momssystem ser ut. Därför är deras rekommenderade utpris långt under det det borde vara i Sverige.
Det är också skillnad på om man vill ha en webbutik vid sidan av sitt vanliga jobb eller om man vill ha detta som jobb. Tyvärr gör det att det är svårt att höja priset då kunderna undrar varför vissa butiker tar så mycket mer än andra.
De produkter som syns i butikerna är de som är vettigt prissatta. Tyvärr gör det att utbudet blir ganska likriktat. Vi kan väl hoppas på att fler butiker vill ta in vettiga bärredskap och lite större utbud.

Själv tycker jag att det är en så stor fördel att kunna ge mina kunder " förmånen" att handla av någon som själv bär/ burit sitt barn.
Jag har möjlighet att svara på frågor som ej bärande butikspersonal har svårt att göra.

Det är bland annat det jag säljer på. Att ha kunskap och erfarenhet som de andra sjalförsäljarna i stan inte har. Jag önskar bara att jag kunde ha öppet 10-19, men som ensam i butiken och småbarnsförälder så går inte det. ( jag vill träffa mina barn och jag hoppas och tror att de behöver sin mamma) Får börja ha kvällsöppet och öppet någon helg i månaden...

nu bubblar jag.. ursäkta...
:blahblah: :blahblah: :blahblah:
Användarens profilbild
Av Clärchen
Kaffemoster skrev:

Men har sjalar.nu fortfarande sitt showroom? Jag letade på deras hemsida, men hittade inget när jag letade häromdagen.
Det låg iaf på Hälsingehöjden förut. Sjuttsingen att jag inte gick förbi där som jag var sugen nu idag när jag ändå var i samma kvarter. Då hade jag ju kunnat lämna besked. Men man kan ju alltid mejla till Ulla och fråga om de är kvar.
Av eamane
En affär här i stan sålde hoppediz förut men hon fick lägga ner butiken tyvärr. Tror inte hon orkade med den eller hur det var nån sa. Den ska komma som webbutik men än har den inte gjort det...
Användarens profilbild
Av Elinea
Synd att det inte finns fler butiker som säljer sjalar för då hade nog fler använt det. Många vill ju inte köpa på nätet utan att kunna prova först. Antar att det är därför BB kunnat bli så populärt. De går ju att köpa överallt. Men för att ha en butik i Stockholm måste man nog ha väldigt bra marginaler som sagt, hyrorna är ju superhöga här bla...
Användarens profilbild
Av Helen
Det kommer säkert att komma ut fler både sjalar och selar i butikerna. Vill man sälja till den breda massan så är det enda sättet att göra det på, men marginalerna måste bli högre rent generellt. I ärlighetens namn så behvöer webbutikerna det också för att överleva.

Jag märker hos mig att många tittar på sidan eller annat ställe på nätet först och kommer sedan och provar och köper i butik.
Framför allt gäller det selar om någon av föräldrarna är speciellt lång, kort eller kraftig.
Användarens profilbild
Av Elinea
Helen skrev:Det kommer säkert att komma ut fler både sjalar och selar i butikerna. Vill man sälja till den breda massan så är det enda sättet att göra det på, men marginalerna måste bli högre rent generellt. I ärlighetens namn så behvöer webbutikerna det också för att överleva.

Jag märker hos mig att många tittar på sidan eller annat ställe på nätet först och kommer sedan och provar och köper i butik.
Framför allt gäller det selar om någon av föräldrarna är speciellt lång, kort eller kraftig.
Vad ligger marginalerna på nu ungefär om man får fråga? Säljer själv kläder i webbutik och har bra marginaler, minst 100% påslag, antar att det är betydligt sämre på sjalar.. Du måste självklart inte svara om du inte vill, förstår om du inte vill lämna ut sån info men hade varit intressant att veta ungefär vad det handlar om.
Av MammaHela
Men om det nu är så dyrt att ha en affär i stockholm, borde det inte funka att ha den på en mindre ort? Där det är billigare hyror?

Visst det finns inte lika mycket folk, men skulle inte ni åka några extra mil för att få känna på sjalen istället för att bara handla online.

Fast jag är på tok för okunnig för nått sånt :oops:
Användarens profilbild
Av Helen
Elin J skrev: Vad ligger marginalerna på nu ungefär om man får fråga? Säljer själv kläder i webbutik och har bra marginaler, minst 100% påslag, antar att det är betydligt sämre på sjalar.. Du måste självklart inte svara om du inte vill, förstår om du inte vill lämna ut sån info men hade varit intressant att veta ungefär vad det handlar om.
Det är lite olika hur man räknar. Vissa räknar (inköp+ frakt)X xxx% X moms.
Andra räknar inköp X xxx% X moms.
Det blir lite olika beroende på hur man räknar. nedan räknar jag på det sistnämnda sättet vilket inte tar hänsyn till frakten in till lager.

Sjalar och selar ligger på mellan + 50%-100% Där det vanligaste är ca 60-80%. men det finns sjalar som ligger på 100%
Att marginalerna är små gör att det räcker med en reklamation för att det ska kännas ordentligt. Frakten in kan också variera kraftigt vilket gör att marginalerna kan krympa rejält beroende på om du tar stora mängder eller mindre mängder per inköp-

Detta gör att de flesta av oss måste börja kolla över vårt lager. Även om vi som sjalbärare vet att en sjal är väldigt bra så måste vi om marginalerna är små eller sjalarna ligger för länge i lager ta bort dem ur sortimentet hur bra de än är. Produkter som ligger länge i lager äter pengar och kan äta upp vinsten från det andra.

Problemet är ofta att vi tänker som sjalbärare ( ideologer) och inte som ekonomer. De flesta sjalföretag hade inte startat om de bara tittat på det ur ekonmisk synvinkel. Då finns det så mycket annat man kan försörja sin familj lättare på.

Sen kan man lägga till hur lång tid det tar att visa sjalar till kunder i butik. Det gör att en direktförsäljning med 30-45 min knytanvisning och test av olika sjalar egentligen inte betalar sig rent ekonomiskt. Många webbutiker tar heller inte emot folk. Det är också en av anledningarna till att vanliga " barnvagnsbutiker" som säljer sjalar hänvisar till att det finns instruktioner i förpackningen. ( förutom att de förmodligen är ganska dåliga på att knyta och känner sig osäkra)
Själv har jag valt att ta webbpris+ frakt = butikspris. Detta gör att kunden oavsett om den handlar i webbutiken eller kommer till mig får samma pris + att marginalerna höjs lite.
Det finns de som blir förvånade när jag säger att priset är högre i butik än på webben efter att de provat och fått lära sig knytningar i 45 min. De hade då räknat med att få gratis knytträning + att slippa frakten. De flesta är dock helt förstående och tar det för självklart.

Förutom det finns det en jättepositiv sida av att möta sina kunder. Jag får en personlig kontakt, kunden kan känna sig trygg när de handlar. De vet att de klarar av att knyta när de går i från mig. De vet att de får komma tillbaka om minnet sviker. I längden hoppas jag att det genererar fler kunder därför att min kund var nöjd med den service de fick och slapp känna sig osäker med en sjal och en knytansvisning. Dessutom är det personligt i motsatts till de större barnvagnsaffärerna som mer säljer varan än betjänar kunden.. Jag vill vara det självklara valet när mina kunder ska rekommendera någon att köpa sjal eller sele här i trakten.

oj. det blev en uppsats..:blahblah: :blahblah: :blahblah: .och jag skrev långt mer än bara svar på din fråga..:lol:

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?