Elin J skrev:
Vad ligger marginalerna på nu ungefär om man får fråga? Säljer själv kläder i webbutik och har bra marginaler, minst 100% påslag, antar att det är betydligt sämre på sjalar.. Du måste självklart inte svara om du inte vill, förstår om du inte vill lämna ut sån info men hade varit intressant att veta ungefär vad det handlar om.
Det är lite olika hur man räknar. Vissa räknar (inköp+ frakt)X xxx% X moms.
Andra räknar inköp X xxx% X moms.
Det blir lite olika beroende på hur man räknar. nedan räknar jag på det sistnämnda sättet vilket inte tar hänsyn till frakten in till lager.
Sjalar och selar ligger på mellan + 50%-100% Där det vanligaste är ca 60-80%. men det finns sjalar som ligger på 100%
Att marginalerna är små gör att det räcker med en reklamation för att det ska kännas ordentligt. Frakten in kan också variera kraftigt vilket gör att marginalerna kan krympa rejält beroende på om du tar stora mängder eller mindre mängder per inköp-
Detta gör att de flesta av oss måste börja kolla över vårt lager. Även om vi som sjalbärare vet att en sjal är väldigt bra så måste vi om marginalerna är små eller sjalarna ligger för länge i lager ta bort dem ur sortimentet hur bra de än är. Produkter som ligger länge i lager äter pengar och kan äta upp vinsten från det andra.
Problemet är ofta att vi tänker som sjalbärare ( ideologer) och inte som ekonomer. De flesta sjalföretag hade inte startat om de bara tittat på det ur ekonmisk synvinkel. Då finns det så mycket annat man kan försörja sin familj lättare på.
Sen kan man lägga till hur lång tid det tar att visa sjalar till kunder i butik. Det gör att en direktförsäljning med 30-45 min knytanvisning och test av olika sjalar egentligen inte betalar sig rent ekonomiskt. Många webbutiker tar heller inte emot folk. Det är också en av anledningarna till att vanliga " barnvagnsbutiker" som säljer sjalar hänvisar till att det finns instruktioner i förpackningen. ( förutom att de förmodligen är ganska dåliga på att knyta och känner sig osäkra)
Själv har jag valt att ta webbpris+ frakt = butikspris. Detta gör att kunden oavsett om den handlar i webbutiken eller kommer till mig får samma pris + att marginalerna höjs lite.
Det finns de som blir förvånade när jag säger att priset är högre i butik än på webben efter att de provat och fått lära sig knytningar i 45 min. De hade då räknat med att få gratis knytträning + att slippa frakten. De flesta är dock helt förstående och tar det för självklart.
Förutom det finns det en jättepositiv sida av att möta sina kunder. Jag får en personlig kontakt, kunden kan känna sig trygg när de handlar. De vet att de klarar av att knyta när de går i från mig. De vet att de får komma tillbaka om minnet sviker. I längden hoppas jag att det genererar fler kunder därför att min kund var nöjd med den service de fick och slapp känna sig osäker med en sjal och en knytansvisning. Dessutom är det personligt i motsatts till de större barnvagnsaffärerna som mer säljer varan än betjänar kunden.. Jag vill vara det självklara valet när mina kunder ska rekommendera någon att köpa sjal eller sele här i trakten.
oj. det blev en uppsats..

.och jag skrev långt mer än bara svar på din fråga..