Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Abunai
leonie skrev:
solängel skrev:
MuuM skrev:
ellla skrev:
Abunai skrev:Jag har just beställt garn till en fårfäll till lillan. :vågen: Men jag kanske ska ta och kämpa klart med min sjal först innan jag påbörjar den. :roll:
Garn till en fårfäll?? Det lät intressant, men jag fattar inte riktigt! Kan du förklara mer??
:iagree:
Utan att ha någon som helst aning egentligen, :lol: gissar jag att det ska bli ett gammeldags fälltäcke, alltså stickad filt på ena sidan och fårskinn med luddet utåt på andra. Såg ett sådant på slöjdarnas hus i höstas och det blir :love: fiiint.
Och jag gissar att det ska bli en stickad fäll, alltså av garn typ Garnstudios Puddle. Det finns ett jättefint mönster till en sådan i boken Sticka till babyn (Nina Sagulin). Jag funderar på att sticka en sådan själv.

Jag kom på hur man skulle sticka vidare på sjalen jag började på, så det blir en naturvit sidensjal med ett lövmönster. Garnet har jag fått (i form av en halvfärdig kofta), jag tror det är Debbie Bliss Pure Silk. Färgen är liiite tråkig kanske, men det kommer nog att bli en fin sommarsjal. Hoppas bara att garnet räcker...
Det är som leonie säger! :D Den stickas i en tråd ullgarn och en tråd puddle mohair, och så stickar man ben och armar och huvud också. Jättehäftig!
Av leonie
Abunai skrev: Det är som leonie säger! :D Den stickas i en tråd ullgarn och en tråd puddle mohair, och så stickar man ben och armar och huvud också. Jättehäftig!
I knew it! 8) Visa bild sen när du är klar! :D Själv prioriterar jag nog bort den till hösten.
Ketronya skrev:
kvarnvik skrev:
Ketronya skrev:
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:Jag tänker sticka den här http://theanticraft.com/archive/lugh08/batshawl.htm
Bild

Men jag har ett helt annat garn med 1000m per 100g. I mönstret är det ett garn med 400m per 100g och stickor 3.5.

Någon som kan hjälpa mig med vilka stickor jag ska använda till mitt garn för att det ska blir någorlunda likvärdigt?
Den är jättefin men det är ju väldigt stor skillnad på 400 m/100g och 1000 m/100g, eller? När jag ska göra ändringar sådär börjar jag alltid med att göra ett masktäthetsprov och sen får jag räkna om en massa på mönstret så jag hade nog struntat i det och använt ett annat garn eller ett annat mönster.
Mjo, det är ju ganska stor skillnad, men det enda jag behöver ändra i mönstret är att upprepa den ena rapporten fler gånger så att sjalen blir större... Anledningen till att jag vill använda det garnet är att jag har det hemma och inte har råd att köpa något annat på ett tag...
Kan du inte ta ditt garn dubbelt? Då blir det ju mer likt?
Jag har också tänkt på det, men då räcker det ju inte på längden :?

Jag får prova mig fram och se hur det blir, det värsta som kan hända är ju bara att det blir dåligt :wink:
Ja. Det är bara till att sätta igång.
Jag stickade en Citron för ett tag sedan i ett för tunnt garn och det gick hur bra som helst men det tog en hel evighet och blev väldigt många maskor på slutet.
Användarens profilbild
Av Amaltea
Sådär!
4 små härvor tunt lingarn inköpt - utan beskrivning till.

Hur många gånger har jag lovat mig själv att inte göra så :roll:

Tips mottages, vill helst ha en trekantig sjal med något lagom glest spetsmönster.
Användarens profilbild
Av Ketronya
linafelicia skrev:
Ketronya skrev: Jag får prova mig fram och se hur det blir, det värsta som kan hända är ju bara att det blir dåligt :wink:
Ja. Det är bara till att sätta igång.
Jag stickade en Citron för ett tag sedan i ett för tunnt garn och det gick hur bra som helst men det tog en hel evighet och blev väldigt många maskor på slutet.
Är redan igång och har stickat det första diagrammet och än så länge ser det bra ut :D

Nu försöker jag bara klura ut hur jag ska sticka spetskanten, man ska plocka upp 329 maskor runt om när sjalen är klar och göra kanten men om jag gör den större måste jag ju plocka upp fler, så på nåt sätt måste jag lista ut hur många jag ska plocka upp... Men jag har ju ett tag på mig att klura på det iaf :wink:
Användarens profilbild
Av sussry
Abunai skrev: Det är som leonie säger! :D Den stickas i en tråd ullgarn och en tråd puddle mohair, och så stickar man ben och armar och huvud också. Jättehäftig!
Meeen så coolt! :siishah: Hoppas också på bild när en är klar!
sussry skrev:
Meeen så coolt! :siishah: Hoppas också på bild när en är klar!
:app: Detta måste jag ju bara få se sen! Låter ju jätteroligt!
Användarens profilbild
Av solängel
solängel skrev:
Ketronya skrev:
solängel skrev:Bild
Så ser mitt lyxgarn ut! :love:
Jätteläckert! Vad är det för garn?
Ella rae lace merino. 420 m/100 g. Fanns i många fina färger.

Någon som har förslag på vad jag ska sticka av det?
Hallå, hjälp mig nu! :D Vad ska jag sticka av det? Jag har en härva rosa elegant, från teetee som matchar också. I den här färgen:
Bild
Användarens profilbild
Av Ketronya
solängel skrev:
solängel skrev:
Ketronya skrev:
solängel skrev:Bild
Så ser mitt lyxgarn ut! :love:
Jätteläckert! Vad är det för garn?
Ella rae lace merino. 420 m/100 g. Fanns i många fina färger.

Någon som har förslag på vad jag ska sticka av det?
Hallå, hjälp mig nu! :D Vad ska jag sticka av det? Jag har en härva rosa elegant, från teetee som matchar också. I den här färgen:
Bild
Men vill du sticka en sjal av det? är det samma tjocklek på de båda garnerna?
Jag tänkte testa att sticka en sån skiraste sjalen av en härva teetee elegant... 8)

...och ja, jag fick lov att införskaffa en garnvinda pga detta garninköp. Att nysta upp 500m/50g kändes inte riktigt genomförbart med endast köksstolarna till hjälp... :roll: tack och lov att det finns loppisar! :tumup:
Av Umma
CrazyMagpie skrev:Jag tänkte testa att sticka en sån skiraste sjalen av en härva teetee elegant... 8)

...och ja, jag fick lov att införskaffa en garnvinda pga detta garninköp. Att nysta upp 500m/50g kändes inte riktigt genomförbart med endast köksstolarna till hjälp... :roll: tack och lov att det finns loppisar! :tumup:
:app: garnvinda är bra att ha
funderar också på den skiraste... :think:
Användarens profilbild
Av solängel
Ketronya skrev:Men vill du sticka en sjal av det? är det samma tjocklek på de båda garnerna?
Jo, det ska bli en sjal, men vilken? :hmm:

Och nej, elegant är tunnare, så det får jag ta två trådar av, alternativt blir det effektfulla, tunna ränder. Men det förutsätter ju i så fall en ganska basic sjal, utan så mycket mönster, typ citron eller revontuli.

Jag sneglar på en Haruni, men vet inte om jag vågar mig på den. Och då borde det räcka med en härva ella rae, 460 yards. Fast hon har ändrat i mönstret och rekommenderar nu 480 yards eftersom så många rapporterat att garnet inte räckt.

Eller en travelling woman. Den är också fin. Bitterroot, by Rosemary, är fin. Echoflowers, Multnomah, Swallowtail, Laminaria, det finns så många fina!!! Jag kan liksom inte välja! :roll: :lol:
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
Ketronya skrev:Men vill du sticka en sjal av det? är det samma tjocklek på de båda garnerna?
Jo, det ska bli en sjal, men vilken? :hmm:

Och nej, elegant är tunnare, så det får jag ta två trådar av, alternativt blir det effektfulla, tunna ränder. Men det förutsätter ju i så fall en ganska basic sjal, utan så mycket mönster, typ citron eller revontuli.

Jag sneglar på en Haruni, men vet inte om jag vågar mig på den. Och då borde det räcka med en härva ella rae, 460 yards. Fast hon har ändrat i mönstret och rekommenderar nu 480 yards eftersom så många rapporterat att garnet inte räckt.

Eller en travelling woman. Den är också fin. Bitterroot, by Rosemary, är fin. Echoflowers, Multnomah, Swallowtail, Laminaria, det finns så många fina!!! Jag kan liksom inte välja! :roll: :lol:
Jag tycker Laminaria ser ut som små rymdmonster....

Multnomah, är det den med vågmönster nertill? isf han ju den vara snygg i typ elegant upptill och med vågmönstret i ella-garnet. Kanske?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 39
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?