- fre apr 16, 2010 20:37
zandrama: Lite tips, som du kanske redan har koll på. Om du vill ha snyggare kanter än de på bilden kan du lägga upp med dubbelt garn, men se till att trådarna hamnar varannan i uppläggninsmaskorna så du slipper krångla med dem sen. Kantmaskor: Lyft varje maska i början på varje varv, båda trådarna ihop. Sticka varje maska ihop i slutet av varje varv.
Jag tror du kommer att fixa detta galant!
Jag tror du kommer att fixa detta galant!
Fryle skrev:Man stickar både framsida och baksida samtidigt, vilket innebär att de räta maskorna är framsidan (som man håller mot sig) och de aviga är de från baksidan. Väldigt rolig teknik.zandrama skrev:Låter lite som trolleri! Jag måste prova nån dag! (var tar de aviga maskorna vägen? de syns ju inte på bilden)Fryle skrev:Man lägger upp dubbelt så många maskor man ska ha i två färger och stickar varannan avig och varannan rät med de olika färgerna och så blir det magiskt två sidor. Lite som jaquardvävning eller interlocktrikå skulle jag tro.zandrama skrev:Jag är med på ett byte på Ravelry och ska göra grytlappar. MuuM gav idén till dubbelstickning och sen hittade jag de här:Är de stickade så att de är ett platt rör, eller menas dubbelstickning att du stickar räta och lyfter varannan? I vilket fall som helst blir dina nog supersnygga!
så nu ska jag testa att dubbelsticka och till på köpet göra mönster!*gulp*