Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
zandrama: Lite tips, som du kanske redan har koll på. Om du vill ha snyggare kanter än de på bilden kan du lägga upp med dubbelt garn, men se till att trådarna hamnar varannan i uppläggninsmaskorna så du slipper krångla med dem sen. Kantmaskor: Lyft varje maska i början på varje varv, båda trådarna ihop. Sticka varje maska ihop i slutet av varje varv.

Jag tror du kommer att fixa detta galant!
Fryle skrev:
zandrama skrev:
Fryle skrev:
zandrama skrev:Jag är med på ett byte på Ravelry och ska göra grytlappar. MuuM gav idén till dubbelstickning och sen hittade jag de här:
Bild
så nu ska jag testa att dubbelsticka och till på köpet göra mönster! :shock: *gulp*
Är de stickade så att de är ett platt rör, eller menas dubbelstickning att du stickar räta och lyfter varannan? I vilket fall som helst blir dina nog supersnygga!
Man lägger upp dubbelt så många maskor man ska ha i två färger och stickar varannan avig och varannan rät med de olika färgerna och så blir det magiskt två sidor. Lite som jaquardvävning eller interlocktrikå skulle jag tro.
Låter lite som trolleri! Jag måste prova nån dag! (var tar de aviga maskorna vägen? de syns ju inte på bilden)
Man stickar både framsida och baksida samtidigt, vilket innebär att de räta maskorna är framsidan (som man håller mot sig) och de aviga är de från baksidan. Väldigt rolig teknik.
Användarens profilbild
Av melon
keah: Välkommen hit!!! Jag känner alltöfr väl igen det där med att låta andra gå före i stickkön. Vi kanske borde bli bättre på att prioritera oss själva? :heart:

Umma: Nä fy bövelen så tråkigt!! :cry: Hoppas det läker fort.
melon skrev:zandrama: Lite tips, som du kanske redan har koll på. Om du vill ha snyggare kanter än de på bilden kan du lägga upp med dubbelt garn, men se till att trådarna hamnar varannan i uppläggninsmaskorna så du slipper krångla med dem sen. Kantmaskor: Lyft varje maska i början på varje varv, båda trådarna ihop. Sticka varje maska ihop i slutet av varje varv.

Tack för tipsen! Jag får prova på nästa, för jag har ingen lust att repa upp igen, och nu är jag snart 1/3 genom första grytlappen! :vågen: :app:
Användarens profilbild
Av melon
zandrama skrev:
melon skrev:zandrama: Lite tips, som du kanske redan har koll på. Om du vill ha snyggare kanter än de på bilden kan du lägga upp med dubbelt garn, men se till att trådarna hamnar varannan i uppläggninsmaskorna så du slipper krångla med dem sen. Kantmaskor: Lyft varje maska i början på varje varv, båda trådarna ihop. Sticka varje maska ihop i slutet av varje varv.

Tack för tipsen! Jag får prova på nästa, för jag har ingen lust att repa upp igen, och nu är jag snart 1/3 genom första grytlappen! :vågen: :app:
Härligt!! Och angående att slippa tvinnade garner borde det nog fungera att ha båda garnerna på fingret och plocka varannan.
Användarens profilbild
Av melon
Bubbi skrev:
kvarnvik skrev:
Bubbi skrev:Fins det stålspetsar till knitpros?
Ja, det ska det väl göra.
Kollade runt lite och ja, så är det. Här t ex http://www.garnkorgen.se/product_info.p ... ts_id=3289
Toppen! Synd bara att jag mest var ute efter 2,5:or
De görs bara från 3,5, för annars blir fästgrejjen för stor för stickan. Synd, jag stickar mest i 2,5 och 3...
melon skrev:
Bubbi skrev:
kvarnvik skrev:
Kollade runt lite och ja, så är det. Här t ex http://www.garnkorgen.se/product_info.p ... ts_id=3289
De görs bara från 3,5, för annars blir fästgrejjen för stor för stickan. Synd, jag stickar mest i 2,5 och 3...
3mm brukar de väl finnas från iaf? :hmm:

Har ett par femmor, men har bara hunnit testa dem lite kort, men de verkar lovande tycker jag, och detta trots att jag inte är ngn fantast av metall egentligen.

Gillar helt klart formen på dessa bättre än spectra (acryl) spetsarna och ska nog skaffa mig ett par treor i metall också (aaaaaningens lite hållbarare än trä när det är så tunna spetsar kan ju vara bra.... :roll: )
CrazyMagpie skrev:
melon skrev:
Bubbi skrev:
kvarnvik skrev:

Har ett par femmor, men har bara hunnit testa dem lite kort, men de verkar lovande tycker jag, och detta trots att jag inte är ngn fantast av metall egentligen.

Gillar helt klart formen på dessa bättre än spectra (acryl) spetsarna och ska nog skaffa mig ett par treor i metall också (aaaaaningens lite hållbarare än trä när det är så tunna spetsar kan ju vara bra.... :roll: )
Jag har i alla fall två par träspetsar till knitpro i treor. Ett par 100mm och ett par 120 mm långa.
Användarens profilbild
Av melon
CrazyMagpie skrev:
melon skrev:
Bubbi skrev:
kvarnvik skrev:

Enligt Strikk görs de bara från 3,5 och efter en snabbkoll på Karmagarn (vet inte var de finns mer?) så hittade jag inga mindre där heller.
melon skrev:
CrazyMagpie skrev:
melon skrev:
Bubbi skrev:
kvarnvik skrev:

Enligt Strikk görs de bara från 3,5 och efter en snabbkoll på Karmagarn (vet inte var de finns mer?) så hittade jag inga mindre där heller.
Jag köpte 3or (12 cm) från Garnkorgen för nån vecka sen. 2,5 finns som fast rundsticka förresten om man vill ha det.
Användarens profilbild
Av MuuM
ellla skrev:Den här har tagit halva mitt liv att få klar! Stickade den när jag var tolv- tretton år och sydde ihop den imorse:)
Bild
Ingen bild...
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?