Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av amöba
Vilket härligt tyg, Foxy! Roligt att se bilder på er också :D
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
Fin!
Användarens profilbild
Av Elina
Åh, ja!
jag fick 2 vackra bärsjalar av min svägerska som bor i nigeria. Hon sa att de kostar ca 40 spänn styck där nere :shock:

Har burit torso med den ena en gång... Ska öva mer, jag gillade att det inte var nått på axlarna... :D
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
dom är galet billiga i afrika. De säljs ju här för flera hundralappar. :shock:
Användarens profilbild
Av Bello
Är det samma tyger som används till klädedräkterna?
Användarens profilbild
Av Foxan
Bello skrev:Är det samma tyger som används till klädedräkterna?
Jo, det tror jag.

Fast jag är inte säker om storlekarna. Vet att den som går till kläderna är kanga, och den som man bär i är kitenge. Någon kunnig som kan förklara?

Tack snälla för kommentarer om bilderna! :)
Får man be andra att visa sina kitenge och hur ni bär? Är jättenyfiken, eftersom jag är helt ny i kitenge-träsket ;) Sorry Bigfooten om jag snor din tråd :(
Av Tooka
schmut skrev:
Bello skrev:Undrar om det är kitenge tyg jag haft liggandes på vinden sen vi var i gambia för 15 år sedan :hmm:

men det är som helt vanligt lakansväv!!!!!, ganska "stelt", men färgglatt med tryckra mönster och i färdigkapade bitar. Mätte dem nu och de är ca 270 x 116 cm och 180 x 112 cm. Jag har alltid trott att kitenge var ett "speciellt" tyg även förutom mönstren.
Dessutom köpte vi då två underbara batik tyger i massa färger som är 290 x 85 cm (som en färdig kortsjal !). Batik tyget har jag använt en del som kortsjal, men tyckte de var lite "hårda", men dock vackra!

Nu har jag kollat lite på torso knytningarna och det verkade ju finurligt så det måste prövas.
är inte kitenge alltid ett vävt tyg? mönstrena är vävda och symboliserar olika tillfällen i livet. vissa kitenges 'får' bara använda av vissa personer etc.
eller är jag på fel tyg nu?

i vilket fall som helst har jag varit på jakt efter en snygg kitenge länge men fick nöja mig en en indisk sari.. :lol:
Det brukar stå saker invät i tyget som berättar vem som får bära det vid vilka tillfällen tror jag.
Användarens profilbild
Av Fine
Fina bilder, Foxy! Och tack för beskrivningen. Nu blev jag kitengeinspirerad och ska försöka få till en knytning.

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?