Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Någon som har ett bra mönster på virkade vantar i strl 1-1½år?
Har lite blåmelerad Fuga liggande... :)
Ketronya skrev:Jag kommer med en liten fråga till, på sjalen som jag stickar på, hoppas någon kan hjälpa mig :wink:

http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/G ... te-sjalen/

Efter de åtta mönstervarven, ska jag sticka ett rätt varv till innan jag börjar igen på varv 1 eller ska jag börja på varv 1 direkt efter varv 8? :hmm:
Har iofs aldrig stickat spets men iaf sjalar med en mönstersida och en avigsidan, och rimligtvis så bör du ju sticka tillbaka sas så att du startar varv 1 från samma sida som du startat de tidigare mönstervarven, eller hur? :hmm:

Förresten, är den så enkel som den påstås? Kikade på den förra hösten när jag just bärjat sticka och det kändes som rena grekiskan, men nu förstår jag ju faktiskt vad som står!
:D (eller ja, det mesta iaf :roll: )
Förresten, en följdfråga ang den Skiraste sjalen-sjalen.
Visst bör den gå att sticka i ngt annat garn än mohair, typ ngt annat garn som passar för spetsstickning?

Är inget stort fan av mohair men jag blir ju sugen att testa att sticka den där sjalen... 8)
CrazyMagpie skrev:
Ketronya skrev:Jag kommer med en liten fråga till, på sjalen som jag stickar på, hoppas någon kan hjälpa mig :wink:

http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/G ... te-sjalen/

Efter de åtta mönstervarven, ska jag sticka ett rätt varv till innan jag börjar igen på varv 1 eller ska jag börja på varv 1 direkt efter varv 8? :hmm:
Har iofs aldrig stickat spets men iaf sjalar med en mönstersida och en avigsidan, och rimligtvis så bör du ju sticka tillbaka sas så att du startar varv 1 från samma sida som du startat de tidigare mönstervarven, eller hur? :hmm:

Förresten, är den så enkel som den påstås? Kikade på den förra hösten när jag just bärjat sticka och det kändes som rena grekiskan, men nu förstår jag ju faktiskt vad som står!
:D (eller ja, det mesta iaf :roll: )
Jo det borde ju vara så, men varv 7 är ett typiskt mönstervarv, medans varv 8 egentligen bara är ett rätt varv förutom två minskningar, en i början och en i slutet så det känns lite som att det var det räta varvet emellan... :hmm:

Jag har själv nyss börjat sticka och jag har stickat tom varv 8 nu och tycker inte det var svårt, bara väldigt kul, så kör på :tumup:

Man kan nog använda vilket garn man vill, det är ju bara resultatet som blir lite olika, men det kan nog bli fint med vilket garn man vill :wink:
Om du nu, efter varv 8 är tillbaka på rätt sida, ja från den sidan som du stickar mönstervarven så måste det ju vara att bara köra om från början igen?
(vilket du ju borde vara inser jag efter att ha suttit och tittat från höger till vänster och räknat till 8 :oops: )

Men du, då kanske jag ska våga mig på den där sjalen någon dag! :D
Ja, det är jag ju, så det borde det vara. Jag gör så helt enkelt, så får det bära eller brista, det känns ju rätt :D

Jag tycker absolut att du ska våga dig på den, det är jättekul och om jag kan så kan du :tumup:
Användarens profilbild
Av Elsa
Bubbi skrev:
Elsa skrev:
Bubbi skrev:
Elsa skrev:Zandrama: Tack! Det får nog bli en sån så småningom.

Bubbi: Vilken kul idé med en matta. Det projektet vill jag följa. Är det helt uteslutet att använda blandgarn? Vi har en (visserligen tuftad) matta i 100% ull och den skräpar förskräckligt mycket. :shock:
Blandgarn skulle funka. Men det gäller att det passar kräsna familjen.
Har du kollat min blogg? Rätt långt ner finns en filt som min farmor stickat i ull och ull/akrylgarner. Den är rätstickad med dubbla trådar i våder som sytts ihop. Tjock och stor. Tror inte att det är vad du tänkt dig riktigt, men kanske kan fungera som inspiration. :D
Länk? Jag ser gärna den filten.
Problemet är att jag inte hittat syntetblandgarner i rätt färger.
Bild
Av Ponyo
Elsa skrev:
Bubbi skrev:
Elsa skrev:
Bubbi skrev:
Elsa skrev:Zandrama: Tack! Det får nog bli en sån så småningom.

Bubbi: Vilken kul idé med en matta. Det projektet vill jag följa. Är det helt uteslutet att använda blandgarn? Vi har en (visserligen tuftad) matta i 100% ull och den skräpar förskräckligt mycket. :shock:
Blandgarn skulle funka. Men det gäller att det passar kräsna familjen.
Har du kollat min blogg? Rätt långt ner finns en filt som min farmor stickat i ull och ull/akrylgarner. Den är rätstickad med dubbla trådar i våder som sytts ihop. Tjock och stor. Tror inte att det är vad du tänkt dig riktigt, men kanske kan fungera som inspiration. :D
Länk? Jag ser gärna den filten.
Problemet är att jag inte hittat syntetblandgarner i rätt färger.
Bild
Fin! Passar soffan perfekt!
CrazyMagpie skrev:Om du nu, efter varv 8 är tillbaka på rätt sida, ja från den sidan som du stickar mönstervarven så måste det ju vara att bara köra om från början igen?
(vilket du ju borde vara inser jag efter att ha suttit och tittat från höger till vänster och räknat till 8 :oops: )

Absolut, jag klarade sjalen då jag stickade den och var då ingen van stickare. Hade fått rött alpacha garn av syrran och gjorde då skiraste sjalen (snubblade över enbart beskrivningen utan bild) och oj vad lik den är den som Ketronya länkar till.
Här e min Bild
Juliusdotter skrev:
CrazyMagpie skrev:Om du nu, efter varv 8 är tillbaka på rätt sida, ja från den sidan som du stickar mönstervarven så måste det ju vara att bara köra om från början igen?

Absolut, jag klarade sjalen då jag stickade den och var då ingen van stickare. Hade fått rött alpacha garn av syrran och gjorde då skiraste sjalen (snubblade över enbart beskrivningen utan bild) och oj vad lik den är den som Ketronya länkar till.
Här e min Bild

Så fin! :love:
Knyttet & K skrev:Åh, vilken bra idé att sticka en matta :app:
Jag har haft planer på att virka en, typ mormorsrutor av trikåtrasor.
Jag har virkat flera mattor i trikåtrasor och det har blivit jättebra. Jag gillar dom för smutsen trillar igenom och lägger sig under så att mattan ser ren ut och sen samlas all grus på golvet under :D :wink:
Av Ponyo
linafelicia skrev:
Jag har virkat flera mattor i trikåtrasor och det har blivit jättebra. Jag gillar dom för smutsen trillar igenom och lägger sig under så att mattan ser ren ut och sen samlas all grus på golvet under :D :wink:
Virka är smart! :tumup:
Lite mer hanterbart än stickning.
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:
linafelicia skrev:
Virka är smart! :tumup:
Lite mer hanterbart än stickning.
Ja, om du ska sticka kan det nog vara smart att göra i delar och sy ihop.
Knyttet och Bubbi - vilka spännande mattprojekt ni har på g! Lova, lova att bjuda på bilder under arbetets gång! :D

Juliusdotter - Åh, kanonfin! :tumup: ...och för att inte vara samma sjal så var det ju skrämmande likt! :lol:

Hur tjockt var ditt garn, hur mycket gick det åt på ett ungefär och på vilka stickor stickade du?
(måste ju utröna alla möjligheter med den där skiraste sjalen... 8) )
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?