CrazyMagpie skrev:Ketronya skrev:Jag kommer med en liten fråga till, på sjalen som jag stickar på, hoppas någon kan hjälpa mig
http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/G ... te-sjalen/
Efter de åtta mönstervarven, ska jag sticka ett rätt varv till innan jag börjar igen på varv 1 eller ska jag börja på varv 1 direkt efter varv 8? 
Har iofs aldrig stickat spets men iaf sjalar med en mönstersida och en avigsidan, och rimligtvis så bör du ju sticka tillbaka sas så att du startar varv 1 från samma sida som du startat de tidigare mönstervarven, eller hur?
Förresten, är den så enkel som den påstås? Kikade på den förra hösten när jag just bärjat sticka och det kändes som rena grekiskan, men nu förstår jag ju faktiskt vad som står!
(eller ja, det mesta iaf
)
Jo det borde ju vara så, men varv 7 är ett typiskt mönstervarv, medans varv 8 egentligen bara är ett rätt varv förutom två minskningar, en i början och en i slutet så det känns lite som att det var det räta varvet emellan...
Jag har själv nyss börjat sticka och jag har stickat tom varv 8 nu och tycker inte det var svårt, bara väldigt kul, så kör på
Man kan nog använda vilket garn man vill, det är ju bara resultatet som blir lite olika, men det kan nog bli fint med vilket garn man vill