Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Eftersom melon har instruerat mig i vikten av att planera sina projekt innan man börjar har jag en fråga 8)
Det gäller alltså regnbågskoftan som jag visade här igår :D
Jag tänker mig rätstickning, men hur tycker ni att jag ska göra med framkanterna?
Användarens profilbild
Av glis
kvarnvik skrev:Eftersom melon har instruerat mig i vikten av att planera sina projekt innan man börjar har jag en fråga 8)
Jag tänker mig rätstickning, men hur tycker ni att jag ska göra med framkanterna?
Va! Vill du inte sticka kanten i efterhand den här gången :wink:
Jag tror på Tant koftas föreslagna kant, förslagsvis i mosstickning.
Av Ponyo
kvarnvik skrev:Eftersom melon har instruerat mig i vikten av att planera sina projekt innan man börjar har jag en fråga 8)
Pärlresår?
Användarens profilbild
Av tweed
Bubbi skrev:
Pärlresår?
Hur stickar man det?
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Hej i sticktråden, jag skulle behöva lite stickhjälp! Gör en fuskpolo efter beskrivning från Föräldrar och barns senaste tidning och har kört fast. Jag håller på med bakstycket och såhär står det:

...När arbetet mäter 11 cm sätts de mittersta 30 m på en tråd för nacken... Det är jag med på.
...och var sida stickas för sig. Det förstår jag.
Avmaska ytterligare 1 m 2 ggr för nacken. Sätt resterande m på en tråd för axeln.

Va? Ytterligare 1 m 2 ggr? Har jag avmaskat någon maska alls tidigare? Skall jag sticka två varv och avmaska en gång varje varv, eller skall jag sticka ett varv och avmaska två maskor? Vad tror ni? :hmm:
Av Ponyo
kvarnvik skrev:
Bubbi skrev:
Pärlresår?
Hur stickar man det?
På avigan stickar man som vanlig resår, men på rätan sticka man bara räta.
Då blir det mossa i avigan och resår i rätan.

Såhär ser ett diagram ut:
x = aviga
- = räta

x-x-x-x-x-
---------
x-x-x-x-x-
---------
Användarens profilbild
Av Edith
Humleblomstern skrev:Hej i sticktråden, jag skulle behöva lite stickhjälp! Gör en fuskpolo efter beskrivning från Föräldrar och barns senaste tidning och har kört fast. Jag håller på med bakstycket och såhär står det:

...När arbetet mäter 11 cm sätts de mittersta 30 m på en tråd för nacken... Det är jag med på.
...och var sida stickas för sig. Det förstår jag.
Avmaska ytterligare 1 m 2 ggr för nacken. Sätt resterande m på en tråd för axeln.

Va? Ytterligare 1 m 2 ggr? Har jag avmaskat någon maska alls tidigare? Skall jag sticka två varv och avmaska en gång varje varv, eller skall jag sticka ett varv och avmaska två maskor? Vad tror ni? :hmm:
De 30 m du har satt på en tråd räknas nog som avmaskade även om det är dåligt beskrivet.
Du ska sticka två varv och avmaska en maska mot nacken en gång vartannat varv skulle jag tro. Man brukar sällan avmaska på varje varv, utan t ex bara på räta varvet.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Edith skrev:
De 30 m du har satt på en tråd räknas nog som avmaskade även om det är dåligt beskrivet.
Du ska sticka två varv och avmaska en maska mot nacken en gång vartannat varv skulle jag tro. Man brukar sällan avmaska på varje varv, utan t ex bara på räta varvet.
Ahaaa... :tumup:
Jag skall prova och se hur det blir. Stort TACK för hjälpen!
Kosmos skrev:
linafelicia skrev:
MuuM skrev:
Elflin skrev:
Kosmos skrev:Nytt projekt:
Spetssjal i lingarn. Jag köpte tunnnnnt vävlin på kon som jag ska färga :D
Vad tror ni?
Det vill jag se och veta mer om, har ett helt skåp i källaren med vävgarn på koner...
Jag köpte garn av Britt här på SB för ett tag sen och det visade sig vara vävgarn - jag hade ingen aning men makens faster kunde sånt där och drog av en bit hur lätt som helst. Dvs det är inte lika bra att sticka med vävgarn för det kan lätt dela sig. Dra i ditt garn ordentligt innan du börjar, så du vet att det funkar att sticka med.

Britt hade inte heller någon aning om att det var vävgarn, ska jag tillägga. :-)
Jag har stickat flera spetssjalar i vävgarn och det har funkat hur bra som helst så det är nog olika kvalitet där precis som på andra garner.
Det borde väl också bero på om det är lintov (dvs. lingarn som inte är tvinnat, alltså 1-trådigt) eller om det är garn som är flertrådigt. Lintov/entrådigt är inte slitstarkt, medan flertrådigt är bättre.
undra hur mitt var :hmm:
Ja, det jag stickade med var tvåtrådigt lingarn, inte lintov.
Användarens profilbild
Av MuuM
Kosmos skrev:
linafelicia skrev:
MuuM skrev:
Elflin skrev:
Kosmos skrev:Nytt projekt:
Spetssjal i lingarn. Jag köpte tunnnnnt vävlin på kon som jag ska färga :D
Vad tror ni?
Det vill jag se och veta mer om, har ett helt skåp i källaren med vävgarn på koner...
Jag köpte garn av Britt här på SB för ett tag sen och det visade sig vara vävgarn - jag hade ingen aning men makens faster kunde sånt där och drog av en bit hur lätt som helst. Dvs det är inte lika bra att sticka med vävgarn för det kan lätt dela sig. Dra i ditt garn ordentligt innan du börjar, så du vet att det funkar att sticka med.

Britt hade inte heller någon aning om att det var vävgarn, ska jag tillägga. :-)
Jag har stickat flera spetssjalar i vävgarn och det har funkat hur bra som helst så det är nog olika kvalitet där precis som på andra garner.
Det borde väl också bero på om det är lintov (dvs. lingarn som inte är tvinnat, alltså 1-trådigt) eller om det är garn som är flertrådigt. Lintov/entrådigt är inte slitstarkt, medan flertrådigt är bättre.
undra hur mitt var :hmm:
Aha! Det var intressant att veta. Då måset jag ha fått lintov. Tackar!
Användarens profilbild
Av ellla
Kan nån hjälpa med mig en fråga!!
Det gäller nedanstående beskrivning från drops.
Jag förstår inte följande: På varv 1, där ökningar och minskningar ska påbörjas, ska alla sådana göras där? dvs alla som skall göras vartannat varv och alla som skall göras vart 4:e. Och sedan räkna vartannat och vart 4:e varv från detta? Eller är det bara varannan-varvs-minskningarna som görs på varv ett!!? Förstod ni??!! :hmm: :D
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =5&lang=se
Alla minskningar och ökningar ska göras på varv 1. Alså ditt alternativ ett stämmer :)
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?