Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Har blivit vansinnigt sugen på en röd snöflingesjal från didymos. det är 40 ull och 60 bomull. Hur är ullsjalarna jämfört med de i bomull? Jag har inte mer än kännt på en Ellips och en Wellen så jag har ingen didymos erfarenhet, men har en lollipop, en girasol och en inka att jämföra med

Är ullsjalen varmare än en bomullssjal eller blir den bara så där lagom som en ulltröja?
brukar de vara tunna, de jacuardvävda?
Blir de mjukare än bomullssjalarna?
Är den ömtåligare än en "vanlig" bomulls sjal?
De fanns även i andra sortering, är det nån som beställt en sån, och hur mycket fel kan det vara på dem?

Det är ju mycket pengar men jag skulle vilja testa en ullsjal också. funkar det med en sån här sjal till en liten bebis? När lillen vuxit ur trikåsjalen håller ju vintern på att vara över.
Senast redigerad av telistant den tis jan 26, 2010 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Be-Linda
Jag har inte någon erfarenhet av varken wellen, lollipop, girasol. Jag har haft två stela storkar i min ägo... :roll:

Jag har haft en didymos Lisa i ull som var underbart mjuk och helt ljuvlig! Lättknuten och härlig. Jag började använda den till Winston redan när han var 2 månader tror jag, men nu har den flyttat till lenaeskå till förmån för en ljusblå snöflinga. Den kom hem för någon vecka sedan och den är :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Så vacker, tunn, mjuk och alldeles härligt lagom varm att bära i nu i vinterkylan! Lisan bar jag förresten i reda in september och tyckte inte det blev för varmt. Jag bar också en gång i bara underkläderna vilket INTE kändes stickigt. Så slutsats:

KÖP en ullsjal tycker jag i alla fall! :twisted: :mrgreen:
Användarens profilbild
Av telistant
Tack för att du svarar!

Det låter ju onekligen som att det är värt att testa! Fram till maj borde det kännas legitimt att gå omkring med snöflingor och sen kan man börja igen i slutet av september. Så drygt halva året är ok med en snösjal :mrgreen: iallafall.

Hur tåliga är de så?
Användarens profilbild
Av Scilla
Jag har en ullnino och det är den skönaste sjal jag någonsin provat. Varm men ändå luftig, och perfekt stretchig. Jag har dock inte använt den på sommaren, kanske är det inte så skönt mot bar hud eller så, men annars är den bara underbar :heart:
Av Umma
Jag har haft en ullnino och jag tyckte mycket om den. Men min var faktiskt lite stickig och den gled lite mer än en bomullsdidy och avlastade inte lika skönt. Jag har köpt en sjal på andrasortering. Det var 2 lösa trådar som jag knöt ihop och med en nål drog in i väven så de knappt syntes plus en sådan där liten knut som det finns på vissa. I övrigt inga fel, men det kan antagligen variera en hel del mellan sjalarna. Jag ringde och pratade med någon där så jag visste att det var lösa trådar på just den sjalen jag köpte. Garantin gäller inte.
Användarens profilbild
Av telistant
Jag tror jag har bestämt mej :loving: Men frågan är vilken längd jag ska ta, brukar ha 5,2 för jag är bekvämast med att knyta på helbredd, men samtidigt ska ju lilla jag klara mej på en 6:a (4,7m) :hmm: Å tar jag en lång har jag bara långa sjalar, som är vääääldigt långa till ryggknyt. Men då kanske jag måste köpa en till 8)
Användarens profilbild
Av Be-Linda
telistant skrev:Jag tror jag har bestämt mej :loving: Men frågan är vilken längd jag ska ta, brukar ha 5,2 för jag är bekvämast med att knyta på helbredd, men samtidigt ska ju lilla jag klara mej på en 6:a (4,7m) :hmm: Å tar jag en lång har jag bara långa sjalar, som är vääääldigt långa till ryggknyt. Men då kanske jag måste köpa en till 8)
Det är ju det som är problemet... JAg har kärat ner mig i en brun ullsjal och velar om ifall jag ska betala dyra pengar och slå till på en storlek 5 :roll: :roll: Min snöflinga är en sjua, men då kanske jag blir tvungen ocså att slå till på en sexa med??? :blahblah:
Användarens profilbild
Av telistant
Be-Linda skrev:
telistant skrev:Jag tror jag har bestämt mej :loving: Men frågan är vilken längd jag ska ta, brukar ha 5,2 för jag är bekvämast med att knyta på helbredd, men samtidigt ska ju lilla jag klara mej på en 6:a (4,7m) :hmm: Å tar jag en lång har jag bara långa sjalar, som är vääääldigt långa till ryggknyt. Men då kanske jag måste köpa en till 8)
Det är ju det som är problemet... JAg har kärat ner mig i en brun ullsjal och velar om ifall jag ska betala dyra pengar och slå till på en storlek 5 :roll: :roll: Min snöflinga är en sjua, men då kanske jag blir tvungen också att slå till på en sexa med??? :blahblah:
Men samtidigt måste man ju passa på när man har någon att bära ju, det är inte alls säkert att jag får några fler barn (även om en trea inte är uteslutet så känns det inte realistiskt i dagsläget)

Hur tålig tycker du snöflingan verkar?
Användarens profilbild
Av Be-Linda
telistant skrev:
Be-Linda skrev:
Det är ju det som är problemet... JAg har kärat ner mig i en brun ullsjal och velar om ifall jag ska betala dyra pengar och slå till på en storlek 5 :roll: :roll: Min snöflinga är en sjua, men då kanske jag blir tvungen också att slå till på en sexa med??? :blahblah:
Men samtidigt måste man ju passa på när man har någon att bära ju, det är inte alls säkert att jag får några fler barn (även om en trea inte är uteslutet så känns det inte realistiskt i dagsläget)

Hur tålig tycker du snöflingan verkar?
Tålig? Hur menar du? Det verkar inte finnas risk att någon maska ska dras ur den och tvätten blir säkert inga problem om jag kör på ullprogram! :P
Av Lenaskeå
Be-Linda skrev:Jag har inte någon erfarenhet av varken wellen, lollipop, girasol. Jag har haft två stela storkar i min ägo... :roll:

Jag har haft en didymos Lisa i ull som var underbart mjuk och helt ljuvlig! Lättknuten och härlig. Jag började använda den till Winston redan när han var 2 månader tror jag, men nu har den flyttat till lenaeskå till förmån för en ljusblå snöflinga. Den kom hem för någon vecka sedan och den är :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Så vacker, tunn, mjuk och alldeles härligt lagom varm att bära i nu i vinterkylan! Lisan bar jag förresten i reda in september och tyckte inte det blev för varmt. Jag bar också en gång i bara underkläderna vilket INTE kändes stickigt. Så slutsats:

Vill du låna Lisa & prova så säg till! Hon används inte så mycket än...
Användarens profilbild
Av telistant
Lenaskeå skrev:
Be-Linda skrev:Jag har inte någon erfarenhet av varken wellen, lollipop, girasol. Jag har haft två stela storkar i min ägo... :roll:

Vill du låna Lisa & prova så säg till! Hon används inte så mycket än...
Tackar för erbjudandet! :rodna: Jag har beställt en röd snöflinga nu, tyvärr innan jag såg att du hade en till salu. Lisa är ju väldigt blå :oops: så jag tror inte att jag skulle använda den så mycket men det är ju helt klart intressant att känna på den om vi skulle träffas nån gång.
Nu är den här!
Bild
Färgen stämmer ganska bra med bilden iallafall på min skärm, mer vinröd än jag tänkt mej men fin. Väldigt tunn, den tunnaste vävda jag känt på förutom gauzen, men lite sträv.

Hur brukar ni göra med ullsjalar, tvättar och stryker ni innan användning eller är det så lite behandling av tyget som möjligt? Den luktar lite kemiskt tycker jag.

Tvätt för hand eller i maskin på ullprogram? Centrifugering på 600 varv törs man det eller är det dropptorka som gäller?
Nu har jag testat den med storkillen och den är ju störtskön! :vågen: Fick till en riktigt bra ryggknytning på en gång (ok jag har väl övat ett tag men knappt nåt här i slutet på graviditeten) den knöt sig ju nästan själv! men jag måste tvätta den den luktar konstigt
Nu har jag bara tvättat min ull Aare en gång, men jag tvättade i maskin på ullprogrammet med ulltvättmedel och sedan strök jag den och det gick bra. Tyckte också att min luktade konstigt så trivdes inte med att använda den innan jag tvättat den.
telistant skrev:Nu är den här!
Bild
Härlig färg :love:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?