- mån jan 04, 2010 20:28
Juliusdotter skrev:Det tredje räta varvet i M.1. Men nu kommer jag inte in på sidan så nu kan jag inte titta självJuliusdotter skrev:Räknar, men fattar nog inte riktigt vad som inte stämmer för dig. Tredje varvet i M.1, menar du då att du har stickat ett varv r (M.1) ett varv a (tillbaka) och ett varv r M.1, är det detta som är tredje varvet eller är det det tredje r varvet du menar?kvarnvik skrev:hmm, måste ju ta och räkna dåJuliusdotter skrev:Ahakvarnvik skrev:Jag repade upp feather and fan- sjalen jag började på häromdagen och började på den här istället: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 36&lang=seÄr det inte så att M.2 och M.3 är mönster som förekommer i mössan?!
Men som vanligt förstår jag inte beskrivningen riktigt![]()
Jag har stickat fram till det rödmarkerade härSJAL:Det jag inte fattar är hur jag ska göra på tredje varvet i M.1, där stämmer ju inte rapportens längd med antalet maskor som är på varje sida om mitten, om jag har fattat det rätt? Var ska jag lägga själva diagrammet då?
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Sjalen stickas från nacken mitt bak och nedöver. OBS! Se till att börja på ett nytt nystan i början på v och inte mitt i sjalen. Lägg upp 13 m på rundst
4,5 med 2 trådar Kid-Silk. Sätt en markering i den 7:e m (markerar mitt på sjalen). Sticka första v så här (= rätsidan): 3 m RÄTST – se förkl ovan, 1 dbl-omslag, 3 rm, 1 dbl-omslag, 1 rm, 1 dbl-omslag, 3 rm, 1 dbl-omslag, 3 m rätst = 17 m. Sticka 1 rätt v tillbaka. Fortsätt med GLES RÄTST med 3 m rätst i varje sida – se förkl ovan, SAMTIDIGT som det ökas 4 m på vartannat v (= varje v från rätsidan) – LÄS ÖKNINGSTIPS! Fortsätt så till det är 41 m på st. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det så här – från rätsidan: 3 m rätst, 1 dbl-omslag, M.1 (= 17 m), 1 dbl-omslag, 1 rm (=mittmaska),1 dbl-omslag, M.1, avsluta med 1 dbl-omslag och 3 m rätst. Fortsätt ökningarna i sidan och mitt bak, de ökade m stickas räta eller aviga efter M.1 tills det är ökat tillräckligt m till en ny rapport. Fortsätt mönstret och ökningarna tills sjalen mäter ca 75 cm, mätt mitt på. Maska av.
Sen funderar jag också på när jag ska använda M.2 och M.3, det står ju inget i mönstret om detJag är lite dålig på att läsa igenom allt, är alltid lite för ivrig att sätta igång
Vad säger du om min andra fråga då?