Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Juliusdotter skrev:
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:Jag repade upp feather and fan- sjalen jag började på häromdagen och började på den här istället: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 36&lang=se
Bild
Men som vanligt förstår jag inte beskrivningen riktigt :hmm:
Jag har stickat fram till det rödmarkerade här
SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Sjalen stickas från nacken mitt bak och nedöver. OBS! Se till att börja på ett nytt nystan i början på v och inte mitt i sjalen. Lägg upp 13 m på rundst
4,5 med 2 trådar Kid-Silk. Sätt en markering i den 7:e m (markerar mitt på sjalen). Sticka första v så här (= rätsidan): 3 m RÄTST – se förkl ovan, 1 dbl-omslag, 3 rm, 1 dbl-omslag, 1 rm, 1 dbl-omslag, 3 rm, 1 dbl-omslag, 3 m rätst = 17 m. Sticka 1 rätt v tillbaka. Fortsätt med GLES RÄTST med 3 m rätst i varje sida – se förkl ovan, SAMTIDIGT som det ökas 4 m på vartannat v (= varje v från rätsidan) – LÄS ÖKNINGSTIPS! Fortsätt så till det är 41 m på st. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det så här – från rätsidan: 3 m rätst, 1 dbl-omslag, M.1 (= 17 m), 1 dbl-omslag, 1 rm (=mittmaska),1 dbl-omslag, M.1, avsluta med 1 dbl-omslag och 3 m rätst. Fortsätt ökningarna i sidan och mitt bak, de ökade m stickas räta eller aviga efter M.1 tills det är ökat tillräckligt m till en ny rapport. Fortsätt mönstret och ökningarna tills sjalen mäter ca 75 cm, mätt mitt på. Maska av.
Det jag inte fattar är hur jag ska göra på tredje varvet i M.1, där stämmer ju inte rapportens längd med antalet maskor som är på varje sida om mitten, om jag har fattat det rätt? Var ska jag lägga själva diagrammet då?
Sen funderar jag också på när jag ska använda M.2 och M.3, det står ju inget i mönstret om det :hmm:
Är det inte så att M.2 och M.3 är mönster som förekommer i mössan?!
Aha :lol: Jag är lite dålig på att läsa igenom allt, är alltid lite för ivrig att sätta igång :roll: Vad säger du om min andra fråga då?
hmm, måste ju ta och räkna då :roll:
Räknar, men fattar nog inte riktigt vad som inte stämmer för dig. Tredje varvet i M.1, menar du då att du har stickat ett varv r (M.1) ett varv a (tillbaka) och ett varv r M.1, är det detta som är tredje varvet eller är det det tredje r varvet du menar?
Det tredje räta varvet i M.1. Men nu kommer jag inte in på sidan så nu kan jag inte titta själv :?
MuuM skrev:Men :gaah:

Jag har bara ca 30 varv kvar på min spetssjal och tog med den nu när jag ska till mvc för att ha nåt att göra. Tar nöjt upp den på tbanan och börjar sticka. Upptäcker först att jag glömt att ta med mig ett extra nystan - den här sjalen slukar garn med ca 400 maskor per varv - men tänker att jag kan ju sticka 100 maskor iallafall. Stickar nöjt en rapport och upptäcker ÅTERIGEN att jag gjort fel några varv ned och det kan jag inte rätta till i en handvändning!

:gaah: mutter och morr!!!
Jag har börjat strunta i fel på spetschalar om jag upptäcker dom sent och liksom bara kompensera det i efterhand :oops: Det är ett led i mitt arbete att sluta vara pedantisk :D
Jag har kommit fram till att det inte syns sen när det är klart (om det inte är grova fel förståss) Jag använder nästan alltid mina sjalar om halsen istället för över axlarna och då är dom så hopknölade att felen inte går att hitta trots att jag vet att dom finns där någonstans...
Kaffemoster skrev:Tada!
Bild

Lite såna där detaljer som knappar och trådändar som ska fästas är kvar - men i övrigt är jag riktigt nöjd. Kanske kunde jag gjort ärmarna ytterligare lite längre, jag försökte att inte göra 3/4-ärmar, och jag fick dem kanske inte hellånga riktigt.
Jättefin!
Fryle skrev:
Knyttet & K skrev:
Fryle skrev:
Knyttet & K skrev:Nu är ena ärmen nästan klar på Agnes tröja, men jag glömde bort att minska från början så den är lite för vid. Jag vägrar repa upp. Hur mycket mindre blir en mudd? Går det att minska flera maskor i början på mudden eller kommer det se dumt ut? Eller ska jag repa upp hela ärmen. Det känns som att risken är överhängande att den aldrig blir färdig då...
:help:
Min mamma stickar ofta mudden, sedan ökar hon ganska många maskor på nästa varv för att sedan sticka rakt med få eller inga ökningar. Det går bra, blir lite puffärmsutseende. (Fast jag är uppvuxen med sådana tröjor och har tröttnat på den modellen.)
Då stickar hon från mudden och upp alltså?
Jag ska lägga in en bild så får ni se hur det ser ut. Kanske passar det inte så bra med puffig ärm när tröjan är ganska smal i övrigt. Passformen på resten av tröjan är jag iaf väldigt nöjd med :vågen: Det lutar åt att jag stickar om ärmen faktiskt.

Hur mycket ska man minska då för att det ska bli bra? Jag vill ju inte ha den tight heller.
Ja, hon stickar vanligen nerifrån och upp.

Efter att ha sett bilderna på den fantastiskt fina tröjan måste jag säga att jag trots allt tror att det blir snyggare att repa upp och minska efterhand på ärmen istället (Men det är så tråååkigt...)
Ja, jag insåg det själv när jag lade upp bilderna. Och även om jag hatar att repa upp skulle jag nog alltid ångra mig om jag inte stickade den så jag blir nöjd med den. Tur att ärmarna var snabbstickade iaf.
kvarnvik skrev:
Juliusdotter skrev:
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:
Juliusdotter skrev:
kvarnvik skrev:Jag repade upp feather and fan- sjalen jag började på häromdagen och började på den här istället: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 36&lang=se
Bild
Men som vanligt förstår jag inte beskrivningen riktigt :hmm:
Jag har stickat fram till det rödmarkerade här
SJAL:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Sjalen stickas från nacken mitt bak och nedöver. OBS! Se till att börja på ett nytt nystan i början på v och inte mitt i sjalen. Lägg upp 13 m på rundst
4,5 med 2 trådar Kid-Silk. Sätt en markering i den 7:e m (markerar mitt på sjalen). Sticka första v så här (= rätsidan): 3 m RÄTST – se förkl ovan, 1 dbl-omslag, 3 rm, 1 dbl-omslag, 1 rm, 1 dbl-omslag, 3 rm, 1 dbl-omslag, 3 m rätst = 17 m. Sticka 1 rätt v tillbaka. Fortsätt med GLES RÄTST med 3 m rätst i varje sida – se förkl ovan, SAMTIDIGT som det ökas 4 m på vartannat v (= varje v från rätsidan) – LÄS ÖKNINGSTIPS! Fortsätt så till det är 41 m på st. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det så här – från rätsidan: 3 m rätst, 1 dbl-omslag, M.1 (= 17 m), 1 dbl-omslag, 1 rm (=mittmaska),1 dbl-omslag, M.1, avsluta med 1 dbl-omslag och 3 m rätst. Fortsätt ökningarna i sidan och mitt bak, de ökade m stickas räta eller aviga efter M.1 tills det är ökat tillräckligt m till en ny rapport. Fortsätt mönstret och ökningarna tills sjalen mäter ca 75 cm, mätt mitt på. Maska av.
Det jag inte fattar är hur jag ska göra på tredje varvet i M.1, där stämmer ju inte rapportens längd med antalet maskor som är på varje sida om mitten, om jag har fattat det rätt? Var ska jag lägga själva diagrammet då?
Sen funderar jag också på när jag ska använda M.2 och M.3, det står ju inget i mönstret om det :hmm:
Är det inte så att M.2 och M.3 är mönster som förekommer i mössan?!
Aha :lol: Jag är lite dålig på att läsa igenom allt, är alltid lite för ivrig att sätta igång :roll: Vad säger du om min andra fråga då?
hmm, måste ju ta och räkna då :roll:
Räknar, men fattar nog inte riktigt vad som inte stämmer för dig. Tredje varvet i M.1, menar du då att du har stickat ett varv r (M.1) ett varv a (tillbaka) och ett varv r M.1, är det detta som är tredje varvet eller är det det tredje r varvet du menar?
Det tredje räta varvet i M.1. Men nu kommer jag inte in på sidan så nu kan jag inte titta själv :?
Kommer inte heller in på sidan, läser texten du bifogat om och om men är förmodligen för trött för att kunna se nått framför mig om varför du inte får det att stämma. Nån annan med piggare hjärna?
Användarens profilbild
Av emindy
Jag såg att det var fler än jag som gjort lite tokigt med senaste stickningen. Skönt att höra att jag inte är ensam!
Jag håller på att sticka ett par supercoola blöjbyxor till lillan och har för en gångs skull räknat maskorna på ett par färdigtovade byxor så att de inte blir för små efter bara ett litet tag som de andra blivit...
Men naturligtvis glömde jag räkna om antalet varv så att byxan blir lagom på höjden också :duh: :gaah:
Så nu när jag började ana slutet i horisonten måste jag istället repa upp och göra om hälften :gaah:

Man tappar liksom luften!

Lite liknande med mina spiralsockar som jag började på i höstas, jag räknade lite tokigt på masktätheten så sockarna blev lite för små och alldeles för stumma men där skall jag nog göra något helt annat av garnet i stället när jag väl repat upp det jag redan stickat.
Användarens profilbild
Av emindy
Jag har nu räknat varv; 3,5v/cm i tovat skick och 3v/cm i otovat och jag tror faktiskt att jag kan komma undan med min miss, den här gången.
Bara typ två centimeter kvar så får jag montera grenen och sticka benmuddarna, det brukar gå snabbt!
Användarens profilbild
Av tweed
linafelicia skrev:Jag har inte hängt med tråden från början och orkar inte bläddra igenom hela, ni har säkert diskuterat det tidigare :oops:
Var hittar jag det underbara regnbågsgarnet?
Jag är sugen på att sticka en Citron i det.
Bild
Kauni heter garnet :D Finns bl a hos Garnkorgen.se
Av Umma
emindy skrev:Jag såg att det var fler än jag som gjort lite tokigt med senaste stickningen. Skönt att höra att jag inte är ensam!
Jag håller på att sticka ett par supercoola blöjbyxor till lillan och har för en gångs skull räknat maskorna på ett par färdigtovade byxor så att de inte blir för små efter bara ett litet tag som de andra blivit...
Men naturligtvis glömde jag räkna om antalet varv så att byxan blir lagom på höjden också :duh: :gaah:
Så nu när jag började ana slutet i horisonten måste jag istället repa upp och göra om hälften :gaah:

Man tappar liksom luften!

Lite liknande med mina spiralsockar som jag började på i höstas, jag räknade lite tokigt på masktätheten så sockarna blev lite för små och alldeles för stumma men där skall jag nog göra något helt annat av garnet i stället när jag väl repat upp det jag redan stickat.
Innan du repar! Kolla om de passar på en docka, här har en mössa och en urvuxen kofta hamnat hos Ruben-dockorna vilket gillas mycket... :tumup:
Av Umma
linafelicia skrev:Jag har inte hängt med tråden från början och orkar inte bläddra igenom hela, ni har säkert diskuterat det tidigare :oops:
Bild
:love: åh vad fin!! *host host* den måste jag kolla upp!
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev:
Bild
Eller Evilla som också finns hos Garnkorgen.

VAR finns mönstret till denna :love: ?
Fryle skrev:
kvarnvik skrev:
Bild
Eller Evilla som också finns hos Garnkorgen.

VAR finns mönstret till denna :love: ?
Den är från knitty.com
Jag har beställt Kaunigarnet nu :D Det är ju så vackert!
Hjälp! Jag blir tokig! Jag vet att jag någonstans på ravelry sett en stickad döskalletröja som jag tyckte var jättefin :love:
Idiotiskt nog la jag inte till den i mina favoriter eller någonting och nu kan jag inte hitta den längre :hopmad:
Det var en sån där som man stickar från halsen och neråt och har mönster i ett band över axlarna och sen är det enfärgade ärmar, mage och rygg. Någon av er som har en aning om vad jag pratar om eller var man kan hitta ett sånt mönster?
  • 1
  • 259
  • 260
  • 261
  • 262
  • 263
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?