ellla skrev:anilov skrev:Fast det går utmärkt att sticka strumpor uppifrån och ner utan att få en söm längst fram, bara man gör en "grafted" avslutning. Helt sömlöst blir det då. Så om du har testat strumpstickning på "traditionellt sätt" så behöver du inte knorva med nerifrån-och-upp-tekniken om du inte vill. Om man är nybörjare så spelar det ju ingen roll vilken teknik man väljer att börja med, men om man redan kan sticka strumpor så finns det ingen större anledning att lära sig ett nytt sätt, om man inte tjusas av utmaningen förstås. Personligen tycker jag att de beskrivningar du hänvisar till ger en knölig tå, jag föredrar grafted-varianten, men det verkar finnas andra med andra erfarenheter.
Jag tycker inte att det hjälper med sydd avmaskning! Det är sidosömmarna mina tår stör sig på och därför stickar jag från tån och upp, med virkad uppläggning.
Dessutom, så kan man lättare göra av med lagom med garn! Det spelar ju mindre roll om skaften inte blir tillräckligt höga än om det inte finns garn kvar till att sticka tån på sockan...

Några sidosömmar får man ju inte med "grafted" avslutning? Eller menar du minskningsvarven? De har man ju på sockor stickade från tån upp också, i så fall handlar det ju mer om var på strumpan man väljer att lägga minsknings/ökningsvarven, precis i kanten eller ett par maskor in. Argumentet att det blir lättare att göra av med lagom garn är nog den enda fördelen som jag kan se med sockor stickade nerifrån och upp. Men det bygger ju på att man redan från början delar upp garnet i två exakt lika delar, och på att man stickar med restgarner, annars vet man ju att det behövs två nystan för ett par damstrumpor i vilket fall som helst. Fast jag är ju också en sådan som verkligen inte tycker om strumpor med för korta skaft, skaftlängden är väldigt viktig för mig för att strumpan ska sitta bekvämt. Så nerifrån eller uppifrån-stickning handlar nog mest om vilken slags sock-människa man är. De fem par nerifrån och upp jag har gjort har inte övertygat mig till att byta metod permanent.
Ketronya: det finns flera olika sätt att göra en häl, oavsett om man stickar nerifrån eller uppifrån. Ett ev de sätten är att sticka en till tå, men det finns andra också. Vilka som blir bäst beror på vilken slags häl man har själv, och det lär man sig efter att ha testat några olika. Om du stickar från tån och uppåt så kan du till exempel leta reda på den amerikanska bloggaren wendy knits, hon demonstrerar åtminstone tre olika sätt att sticka en häl på sin blogg.