Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Ketronya
anilov skrev:Sök på youtube, där finns det både "grafted toe" beskriven, och flera bra videor som beskriver "toe-up" socks. Man kan sitta med sin egen stickning framför sig och titta samtidigt som de visar hur man gör, det är superbra :tumup:

http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

http://www.youtube.com/watch?v=rkE9ZVrHrR0
Tack!

Jag har nu fattat hur man gör ökningarna och har gjort hela tådelen, blev riktigt bra faktiskt, inga skaviga sömmar :) Nu ska jag bara sticka rakt fram till hälen så får vi se vad som händer då...
Användarens profilbild
Av glis
Skitenkelt, det som händer då är att du gör en tå till!

Magic loop innebär bara att du har strumpan uppträdd på en rundsticka istället för på strumpstickor: Du har två av stickornas maskor på vänsterstickan, sedan drar du ut kabeln i en ögla och på tillbakavägen sitter resten av maskorna på kabeln. Kabeln går sedan tillbaka i en ögla till och så håller du stickan i högerhanden. Finns också på youtube.
Användarens profilbild
Av Ketronya
glis skrev:Skitenkelt, det som händer då är att du gör en tå till!

Magic loop innebär bara att du har strumpan uppträdd på en rundsticka istället för på strumpstickor: Du har två av stickornas maskor på vänsterstickan, sedan drar du ut kabeln i en ögla och på tillbakavägen sitter resten av maskorna på kabeln. Kabeln går sedan tillbaka i en ögla till och så håller du stickan i högerhanden. Finns också på youtube.
Hmm, hur menar du med att jag bara gör en tå till, i beskrivningen ser det mycket mer komplicerat ut :hmm:

Hehe, okej, det låter intressant, även om jag inte fattade så mycket, men man stickar alltså båda sockorna samtidigt då?
Får kolla på youtube :D
Användarens profilbild
Av ellla
anilov skrev:Fast det går utmärkt att sticka strumpor uppifrån och ner utan att få en söm längst fram, bara man gör en "grafted" avslutning. Helt sömlöst blir det då. Så om du har testat strumpstickning på "traditionellt sätt" så behöver du inte knorva med nerifrån-och-upp-tekniken om du inte vill. Om man är nybörjare så spelar det ju ingen roll vilken teknik man väljer att börja med, men om man redan kan sticka strumpor så finns det ingen större anledning att lära sig ett nytt sätt, om man inte tjusas av utmaningen förstås. Personligen tycker jag att de beskrivningar du hänvisar till ger en knölig tå, jag föredrar grafted-varianten, men det verkar finnas andra med andra erfarenheter.
Jag tycker inte att det hjälper med sydd avmaskning! Det är sidosömmarna mina tår stör sig på och därför stickar jag från tån och upp, med virkad uppläggning.
Dessutom, så kan man lättare göra av med lagom med garn! Det spelar ju mindre roll om skaften inte blir tillräckligt höga än om det inte finns garn kvar till att sticka tån på sockan...
Användarens profilbild
Av glis
Ledsen att jag svarat så slarvigt innan. Jag har bara följt det undre mönstret och tårna är uppenbart olika stickade. I alla fall så är hälen på den övre beskrivningen stickad lika som tån och hälen på den nedre, och den är smidig!

Min nedrafsade beskrivning på magic loop syftar alltså på att man har en strumpa på stickan åt gången, men det är enkelt att lägga upp en till bredvid. Jag har precis börjat på skaften på mitt tredje par! Skall se om jag lyckas fota...
Användarens profilbild
Av anilov
ellla skrev:
anilov skrev:Fast det går utmärkt att sticka strumpor uppifrån och ner utan att få en söm längst fram, bara man gör en "grafted" avslutning. Helt sömlöst blir det då. Så om du har testat strumpstickning på "traditionellt sätt" så behöver du inte knorva med nerifrån-och-upp-tekniken om du inte vill. Om man är nybörjare så spelar det ju ingen roll vilken teknik man väljer att börja med, men om man redan kan sticka strumpor så finns det ingen större anledning att lära sig ett nytt sätt, om man inte tjusas av utmaningen förstås. Personligen tycker jag att de beskrivningar du hänvisar till ger en knölig tå, jag föredrar grafted-varianten, men det verkar finnas andra med andra erfarenheter.
Jag tycker inte att det hjälper med sydd avmaskning! Det är sidosömmarna mina tår stör sig på och därför stickar jag från tån och upp, med virkad uppläggning.
Dessutom, så kan man lättare göra av med lagom med garn! Det spelar ju mindre roll om skaften inte blir tillräckligt höga än om det inte finns garn kvar till att sticka tån på sockan...

:hmm: Några sidosömmar får man ju inte med "grafted" avslutning? Eller menar du minskningsvarven? De har man ju på sockor stickade från tån upp också, i så fall handlar det ju mer om var på strumpan man väljer att lägga minsknings/ökningsvarven, precis i kanten eller ett par maskor in. Argumentet att det blir lättare att göra av med lagom garn är nog den enda fördelen som jag kan se med sockor stickade nerifrån och upp. Men det bygger ju på att man redan från början delar upp garnet i två exakt lika delar, och på att man stickar med restgarner, annars vet man ju att det behövs två nystan för ett par damstrumpor i vilket fall som helst. Fast jag är ju också en sådan som verkligen inte tycker om strumpor med för korta skaft, skaftlängden är väldigt viktig för mig för att strumpan ska sitta bekvämt. Så nerifrån eller uppifrån-stickning handlar nog mest om vilken slags sock-människa man är. De fem par nerifrån och upp jag har gjort har inte övertygat mig till att byta metod permanent.

Ketronya: det finns flera olika sätt att göra en häl, oavsett om man stickar nerifrån eller uppifrån. Ett ev de sätten är att sticka en till tå, men det finns andra också. Vilka som blir bäst beror på vilken slags häl man har själv, och det lär man sig efter att ha testat några olika. Om du stickar från tån och uppåt så kan du till exempel leta reda på den amerikanska bloggaren wendy knits, hon demonstrerar åtminstone tre olika sätt att sticka en häl på sin blogg.
Användarens profilbild
Av Ketronya
glis skrev:Ledsen att jag svarat så slarvigt innan. Jag har bara följt det undre mönstret och tårna är uppenbart olika stickade. I alla fall så är hälen på den övre beskrivningen stickad lika som tån och hälen på den nedre, och den är smidig!

Min nedrafsade beskrivning på magic loop syftar alltså på att man har en strumpa på stickan åt gången, men det är enkelt att lägga upp en till bredvid. Jag har precis börjat på skaften på mitt tredje par! Skall se om jag lyckas fota...
Okej, då förstår jag hur du menar, tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska göra ändå, men jag har lämnat mönstret i den lokala garnbutiken och får se om hon kan hjälpa mig....

Magic loop vill jag verkligen testa, om du hittar någon bra beskrivning där dom förklarar strumpor, youtube eller annat så får du gärna länka, jag har själv inte hittat nåt bra, och foto från dig tas förstås tacksamt emot :tumup:
Användarens profilbild
Av Ketronya
anilov skrev: Ketronya: det finns flera olika sätt att göra en häl, oavsett om man stickar nerifrån eller uppifrån. Ett ev de sätten är att sticka en till tå, men det finns andra också. Vilka som blir bäst beror på vilken slags häl man har själv, och det lär man sig efter att ha testat några olika. Om du stickar från tån och uppåt så kan du till exempel leta reda på den amerikanska bloggaren wendy knits, hon demonstrerar åtminstone tre olika sätt att sticka en häl på sin blogg.
Okej, tack, jag ska kolla in henne, vilken sorts häl är enklast att sticka, skulle du säga?
Användarens profilbild
Av anilov
Ketronya skrev:
anilov skrev: Ketronya: det finns flera olika sätt att göra en häl, oavsett om man stickar nerifrån eller uppifrån. Ett ev de sätten är att sticka en till tå, men det finns andra också. Vilka som blir bäst beror på vilken slags häl man har själv, och det lär man sig efter att ha testat några olika. Om du stickar från tån och uppåt så kan du till exempel leta reda på den amerikanska bloggaren wendy knits, hon demonstrerar åtminstone tre olika sätt att sticka en häl på sin blogg.
Okej, tack, jag ska kolla in henne, vilken sorts häl är enklast att sticka, skulle du säga?
Jag vet inte riktigt vilken som är lättast, antagligen skulle många säga att en häl gjord med kortvarv är enklast (short row heel, om du ska söka på youtube). Personligen tycker jag att de hälarna ofta inte sitter lika bra som andra, men de sockor jag stickat nerifrån och upp har jag gett bort, så jag vet inte vilken av hälarna som satt bäst (och det beror ju på mottagarens fötter också :wink: ).
Användarens profilbild
Av Ketronya
Hmm svårt det här med hälar :wink:

Tack för hjälpen får se hur det går!
Användarens profilbild
Av Kaja
anilov skrev:
Ketronya skrev:
Jag vet inte riktigt vilken som är lättast, antagligen skulle många säga att en häl gjord med kortvarv är enklast (short row heel, om du ska söka på youtube). Personligen tycker jag att de hälarna ofta inte sitter lika bra som andra, men de sockor jag stickat nerifrån och upp har jag gett bort, så jag vet inte vilken av hälarna som satt bäst (och det beror ju på mottagarens fötter också :wink: ).
Tack för tipset. Jag har ett par strumpor stickade på magic loop, men jag kommer banne mig inte förbi hälen. Jag har gjort själva hälkappan och sedan verkade det som om man skulle vrida lite på tre rader för att sedan övergå till att plocka upp nya maskor från hälkappan, men det tjorvade ihop sig och jag la ner det. Kanske skulle ragga tag på sockarna igen då??
Användarens profilbild
Av anilov
Kaja skrev:
anilov skrev:
Ketronya skrev:
Tack för tipset. Jag har ett par strumpor stickade på magic loop, men jag kommer banne mig inte förbi hälen. Jag har gjort själva hälkappan och sedan verkade det som om man skulle vrida lite på tre rader för att sedan övergå till att plocka upp nya maskor från hälkappan, men det tjorvade ihop sig och jag la ner det. Kanske skulle ragga tag på sockarna igen då??
Nä, jag vet, första gången jag stickade nerifrån och upp fastnade jag helt på hälen, och ingen i stick-snacktråden förstod varför det var något problem överhuvudtwaget (Tycker faktiskt inte att Barbros beskrivning är så himla lysande, den är bra när man redan kan, men inte om man ska lära sig), så till slut gjorde jag i ren frustration en Zimmermansk "afterthought heel", dvs stickade på utan häl, maskade av och repade i efterhand upp hälften (eller var det 2/3?) av maskorna där hälen skulle vara, och sedan stickade jag runt och gjorde som en vanlig tåavslutning. Det blev en lite klumpig häl, men det fick duga. Hela afterthought-hälen finns beskriven i Elizabeth Zimmermans "knitting without tears", en väldigt trevlig stickbok, faktiskt.
Användarens profilbild
Av Kaja
anilov skrev:
Kaja skrev:
anilov skrev:
Ketronya skrev:
Nä, jag vet, första gången jag stickade nerifrån och upp fastnade jag helt på hälen, och ingen i stick-snacktråden förstod varför det var något problem överhuvudtwaget (Tycker faktiskt inte att Barbros beskrivning är så himla lysande, den är bra när man redan kan, men inte om man ska lära sig), så till slut gjorde jag i ren frustration en Zimmermansk "afterthought heel", dvs stickade på utan häl, maskade av och repade i efterhand upp hälften (eller var det 2/3?) av maskorna där hälen skulle vara, och sedan stickade jag runt och gjorde som en vanlig tåavslutning. Det blev en lite klumpig häl, men det fick duga. Hela afterthought-hälen finns beskriven i Elizabeth Zimmermans "knitting without tears", en väldigt trevlig stickbok, faktiskt.
Kanske skulle spana på den. Nu har jag stickat halsdukar och halsmuffar och sjalar till förb***else. Jag känner att jag behöver lite mer tuggmotstånd. Samtidigt som jag vet att jag har hur många tröjor som helst som har blivit stickade till ärmhålen. För så fort jag måste börja räkna och hålla ordning på var jag är någonstans så går det åt skogen. Det där med maska av 1-4-3-5-2-2-2-2-1-1-2-4-56-7-5-4-7-3-7-9-3-1-5-7-34-2-1-6 på varje sida funkar liksom inte för mig. Jag är för "kreativ" av mig och har lite svårt att hålla mig till mönster. Det är bättre att jag vet vad det är jag ska göra och så får jag improvisera lite.
Användarens profilbild
Av anilov
Kaja skrev:Det där med maska av 1-4-3-5-2-2-2-2-1-1-2-4-56-7-5-4-7-3-7-9-3-1-5-7-34-2-1-6 på varje sida funkar liksom inte för mig. Jag är för "kreativ" av mig och har lite svårt att hålla mig till mönster. Det är bättre att jag vet vad det är jag ska göra och så får jag improvisera lite.

Det låter verkligen som att du ska ha Elizabeth Zimmermann som husguru. Hon är inte så mycket för att följa mönster heller, utan hon ger recept på hur man bakar ihop en hyfsad tröja.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?