Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av hannabanana
Jag har köpt en trikåsjal men det känns inte bra när jag använder den. Min lille Frank sover hela tiden och om jag sätter han i sjalen känns det som han bara hänger där död på magen. Jag är jätteorolig att han inte andas eller blir för varm. Hur ska jag komma över det här? Är en ringsjal bättre? Jag vill ju använda sjal!
Användarens profilbild
Av Droppen
Hej! Var i Sthlm bor du? Det bästa vore att träffa någon van sjalare för hjälp. Ringsjal är ingen hit för liten bebis tycker jag.
Av sjaltokan
Försök hitta någon annan sjalbarnare som kan kan kika, små bebisar sover mycket och tungt.
Välkommen till sjalvärlden och grattis till lille Frank :heart:
Användarens profilbild
Av mari_tres
Om du är orolig att han blir för varm, så ta på honom mindre kläder. Känn på honom då och då om han känns varm, jag har aldrig varit med om att det har blivit för varmt. Att det känns som om han inte andas har jag inget bra svar på, jag stannar fortfarande upp då och känner efter, och min son är 8 månader... men å andra sidan så kollar jag ju då han ligger i vagnen också, så det har inget med sjalbärandet att göra. Snarare så att det är enklare att kolla så att han andas då han sitter på magen än då han ligger i vagnen :wink:
Användarens profilbild
Av mimpen
grattis till bäbisen! :heart:

jag har burit H timvis dagligdags sen han kom. En gång har jag upplevt att han blev för varm - på julafton när svärfar eldade lite för flitigt... då protesterade bäbisen...

jag kollar ofta om H andas, men det är ju lätt att göra när han är i sjalen, en hand på ryggen bara så känner jag ju! det är nog rätt normalt att oroa sig för det tror jag!

:ammar: därav kortfattat...
Av hannabanana
Men när han sover på rygg så kan jag ju se bröstkorgen röra sig. Jag tycker det är svårt att ha koll på honom i sjalen, men det kanske är en vanesak. En kompis tyckte att jag skulle vänta lite med sjalen tills han blivit några veckor och kanske lite piggare. Jag måste försöka komma över den här nojjan iaf :P
Av hannabanana
Jo det är lite bättre. Jag hade han länge i sjalen en kväll, men jag är ändå lite rädd att han inte ska må bra i sjalen :hmm: Alltså det är typ plötslig spädbarnsdöd jag är orolig för. Att han ska bli varm och ihopklämd och sluta andas. När jag promenerar med honom nerbäddad i vagnen måste jag också stanna och kolla han hela tiden, men även det börjar bli bättre.
Av Blivix
Detta med att kolla om dom andas tror jag många gör rätt långt upp i åldrarna.. Jag gör det fortfarande med min goding som är 10½ månad.
Tycker det är supersmidigt i sjalen, bara att stanna upp och känna efter.. Bättre och lättare än att känna efter i vagnen denna årstid..

Grattis till en liten Frank och grattis till att du hittat detta med sjalandet.. Åhh vad jag oxå önskar att jag hittat det tidigare..
Användarens profilbild
Av Sarai
hannabanana skrev:Jo det är lite bättre. Jag hade han länge i sjalen en kväll, men jag är ändå lite rädd att han inte ska må bra i sjalen :hmm: Alltså det är typ plötslig spädbarnsdöd jag är orolig för. Att han ska bli varm och ihopklämd och sluta andas. När jag promenerar med honom nerbäddad i vagnen måste jag också stanna och kolla han hela tiden, men även det börjar bli bättre.
Jag känner igen oron. När det gäller plötslig spädbarnsdöd fick jag höra något som gjorde mig lugnare. Nämligen att ett barn i sjal hela tiden känner av förälderns rörelser och får på så sätt påminnelser om att att andas. Den första reflexen man får när man tycker att barnet ligger alldeles för still är ju att ta upp det och röra vid det.. Jag kommer dock tyvärr inte ihåg vem som sa det, och om det fanns någon vetenskaplig källa.
Jag tycker också att det är lättare att peta lite på fötterna, sticka in handen bakom nacken för att kolla temperaturen eller sätta handen framför munnen för att känna om det blåser med barnet i sjalen. Och så slipper jag springa till sängen stup i ett.
Jag har också för att vara säkrare sett till att ansiktet inte är instoppat i sjalen utan att bara bakhuvudet är täckt. En av riskfaktorerna för spädbarnsdöd som jag förstått det är att barnets ansikte täcks av sängkläder.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?