Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Auroratiger
Jag bär mestadels Dante i en sino, vilket var helt fantastiskt de första veckorna. Nu väger han drygt 5,5 kg och jag har märkt att jag ganska snabbt får ont i övre delen av ryggen när jag bär honom. Jag tror inte att jag knyter för löst, han ligger ju ändå tätt mot mitt bröst, och tyget är ordentligt utbrett över axlar och rygg, så det känns inte som om det är knytningen det är fel på, utan helt enkelt som om jag inte orkar.

Och vi pratar inga långa stunder. När jag skriver detta har han legat i sjalen ca 10 minuter och jag har redan ont. :(

Att sluta bära honom är förstås ingen lösning (jag har för övrigt aldrig varit någon "långbärare" utan hela tiden oftast inte burit mer än någon timme i sträck). Är en stadigare sjal svaret på problemet? Goda råd någon?
Användarens profilbild
Av mammahappy
Jag tror nog att en vävd sjal kan vara svaret på problemet. Då en vävd sjal är mycket stadigare och blir inte lika svajig som en trikåsjal.
Av Tooka
mammahappy skrev:Jag tror nog att en vävd sjal kan vara svaret på problemet. Då en vävd sjal är mycket stadigare och blir inte lika svajig som en trikåsjal.
:iagree:

Sinon blir lätt svajig när barnet blir lite tyngre vilket naturligtvis innebär en ökad belastning på bäraren. Jag hade samma problem. Sinon har också, tycker jag, en tendens att töja sig medan man bär så barnet liksom halkar längre och längre ner även om man knutit bra från början. Upplever du att sjalen skär in i midjan på dig?

Börja se dig om efter en vävd skönhet i stället! :D
Användarens profilbild
Av Bina
mammahappy skrev:Jag tror nog att en vävd sjal kan vara svaret på problemet. Då en vävd sjal är mycket stadigare och blir inte lika svajig som en trikåsjal.
:iagree: även om jag föredrar trikåsjal till min knodd som väger liknande..
Användarens profilbild
Av asa
Håller med föregåendetalare. Vävd sjal kan vara lösningen på ditt problem.
Användarens profilbild
Av Pruttisens mamma
Ja vävd är nog lösningen. Det sägs ju att trikå ska funka upp till ett års ålder ca. Men jag tycker det funkar ca 4 månader och sedan är det för tungt och svajjigt.
Användarens profilbild
Av trollmamma
Jag har ALDRIG burit i annat än vävd sjal för mina barn's tyngd o min kroppsbyggnad jag har inte ens haft det eftersom jag anser det är för klent !!

Vad väger ditt barn ? jag har testat trikå o efter 5-6 kg känns det rätt vobbligt för mig.

Det kan vara att just den sjalen o du inte trivs ihop ! så jag hade raggat en annan sjalare som har en vävd-sjal som du kan testa o prova med ...

det kan vara en ideé att prova en annan knytning det är skillnad på knytningarna oxå !!
Användarens profilbild
Av Ami
Byt sjal! Det är absolut inte bra att du får ont av den. Sinon passade inte mig heller, jag fick ont bakom nacken när jag bar i den. Nu bär jag i en Moby och den passar mig mycket bättre då tyget är tjockare, jag har även en Ultimate Baby Wrap som är bättre än sinon, fast den är ganska svajig då det är mycket strech. Även Baby Bundler är stadigare och passar mig bättre. Nu när jag bytt bort sinon så känner jag inget behov att byta till vävd sjal ännu.
Användarens profilbild
Av sara f
Har du kommit igång med någon form av träning efter förlossningen? Det är vanligt att man tappar ganska mycket styrka under graviditeten + att den annorlunda hållningen med stor mage kan ge ryggproblem. När barnet väl är fött ska den stackars otränade kroppen plötsligt börja bära jämt och ständigt. Nog för att sjal är ett skonsamt sätt att bära, men det blir ändå en ny form av påfrestning för kroppen. Så mitt tips är att du försöker träna upp dig (om du inte redan börjat med det). Det behövs egentligen inte så mycket, inga avancerade aerobicpass eller så, utan bara några enkla hemövningar för att stärka ryggen. Annars finns det ju mamma-baby-gympa i städerna och det kan jag varmt rekommendera! För min del blev det sällan av att träna hemma, men till gympan tog jag mig varje gång. Härligt att kunna mjukstarta träningen utan att behöva skaffa barnvakt/ passa ihop med sambons tider. Och så träffade jag nya vänner och det är ju alltid bra! :D
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Tack för de goda råden! :)

Lillgrodan väger drygt fem och ett halvt kilo, så man kan ju tycka att trikåsjal borde funka åtminstone ett litet tag till, men det kan ju vara som ni säger, att just sinon inte funkar så bra för mig. Otränad sen förlossningen är jag ju också, håhåjaja... :P

Jag bär ju honom i ringsjal emellanåt också, och faktum är att jag får mindre ont av den - men så är den i ett stadigare tyg också.

Då kommer nästa problem. Vilken vävd sjal är snygg och stadig utan att vara för varm (vi är rätt varma av oss både jag och bebis)?
Av Tooka
Auroratiger skrev:Då kommer nästa problem. Vilken vävd sjal är snygg och stadig utan att vara för varm (vi är rätt varma av oss både jag och bebis)?
:lol: Vi är också varma. Jag har precis bytt till mig en didy, och den är inte känd för att vara sval, men det funkar faktiskt bra för oss!
Användarens profilbild
Av JeanneDArc
Jag dör av värmeslag om jag har långsjal inomhus.. då tar jag hellre en mei tai för det är inte så mycket tyg. Jag tycker du behöver en av var hehe 8)

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?