Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Skulle vilja fråga om tips på bärgrej (dvs sjal eller sele). Har en dotter som är elva månader. Vi hade en trikåsjal till henne som användes en hel del första 1-2 månaderna men sen trivdes hon inte riktigt med den längre så vi kom av oss. Började använda Babybjörn som vi fått i present som fungerat väldigt bra (även om jag inser att det väl är som att svära i kyrkan på det här forumet, sorry...) då hon är ganska liten i storlek. Nu börjar den selen kännas urvuxen och jag skulle vilja ha någon enkel grej som man kan ha med i affärer osv när hon ledsnar på vagnen eller bara när hon vill bli buren och man försöker laga mat eller liknande. Antagligen lär hon börja gå rätt snart också men kommer väl vilja bäras en del sen också. Har funderat på ringsjal, har jag förstått det rätt att den är något man kan ha barnet med på höften som ändå avlastar en själv? Jag vill nog inte bära på ryggen eftersom tanken mest är att ha den kortare stunder, inte långa promenader eller så. Funderade på ergo tidigare men inser att det jag vill ha är något enkelt, för kortare stunder, medan ergo känns som rätt krånglig att få på.

Tips någon?
Då jag undrat samma sak har det klokaste svaret för min del varit att testa sej fram! Om du har någon affär i närheten som säljer bärdon eller om du kan gå på någon sjalträff och få prova på lite olika!?
Prova om du kan är såklart det bästa, men jag kan spåna lite med dig ändå om du vill :D
En ringsjal är bra att ha för kortare bärstunder, tex till och från bilen. Det är inte helt enkelt att få till i början men går ganska snabbt när man får till det. Jag bar storebror en del i ringsjal när han var runt 1.

Nu är lillasyster 11 månader precis som din bebis :loving:
Jag har knappt använt ringsjalen alls för jag tar hellre med en sele eller en mei tai. När jag är van tycker jag att de går minst lika snabbt att få till bra och sen avlastar de bättre. Jag bär mest på ryggen men även på magen ibland.

Om jag ska vara fräck och komma med ett förslag så säger jag Manduca. Superbra sele tycker jag, men sen beror det lite på kroppsformen hur den passar. Vi kan bära båda med Manducan och båda barnen (fast ett i taget såklart :mrgreen: ) kan bäras i den. Även 4-åringen som väger snart 20 kg. Det är smidigt att ha något som fungerar de få gångerna man inte vill ha med vagnar och ett stort-litet barn inte riktigt orkar (marknad, mässor, resor osv).

Sen kan man få tag på en billig rinsjal att ha som komplement, tex ha liggandes i bilen eller under vagnen.

Lycka till!
Jag vill bara flika in att de flesta ergonomiska selar är superenkla att använda. Annars ringsjal, men det avlastar ju verkligen inte lika bra som en långsjal eller sele. Kan du inte gå på sjalträff eller gå till nån av försäljarna (länkar här vid sidan om) som har olika modeller och prova!
Tack för era svar! Förslag är mycket välkommet! Nu har jag googlat runt och läst lite om de du (Jemmah) använder och om manducan. hur sjutton ska man kunna välja när det finns så många olika varianter som väl ändå är ganska lika varandra...? Förstår jag dig rätt att du använder mei tai och manduca, när använder du vilken? Utifrån vad bedömer du att manduca skulle passa mina behov?

Hur är en manduca att ta av och på? för det vi verkligen gillat med babybjörn är att man tar på den på två röda till skillnad från trikåsjalen som jag knappt fick maken att prova. Jag har en kompis som köpte en ergo och det verkade väldigt bökigt, knappt så hon kunde få i bebis och upp på ryggen utan hjälp. Hon bar ju dock mycket istället för vagn medan min dotter verkligen gillar vagn så därför är syftet för min del just kortare stunder, i köket, i affären osv.

Hurdan kroppsform ska man ha för att funka med manducan? Både jag och maken är ca 1,68 långa, han är rätt så normalviktig medan jag är ganska rund. Kan man bära på höften med manduca?
De flesta selar (ergo, patapum, manduca, angelpack) funkar så att man spänner på sig midjebältet, sätter i barnet, tar på axelbanden och klickar ihop bröstspännet. Den som inte funkar så som jag vet på rak arm är beco butterfly I.

Sen delar jag personligen in selarna i tjockare och tunnare. Manducan och ergon är i lite tjockare tyg och känns mer rejäla ute på vintern. Lite mindre mjuka och gosiga. Till exempel angelpacken känns mer som en innesele eller sommarsele (det här är alltså hur jag föredrar att använda dem).

Om jag bara skulle få behålla ett bärredskap skulle det nog bli Manducan, nu när bebisen blivit 11 månader. Det var därför jag rekommenderar den. Den har två olika höjder på ryggplattan (går att öppna och stänga med dragkedja).

Men jag tror att alla selar är ganska likvärdiga, så det går också att bara välja en snygg :mrgreen:
Jag har en ettåring och är heller inte så van. Han är ganska tung (13-14 kg sedan han var 8 mån), så Babybjörn var aldrig ett alternativ för oss. Jag bär honom i sele på magen. Jag kan få upp honom på ryggen, det är mycket enklare nu när han är större, men jag föredrar att ha honom på magen. Jag tycker inte att det är krångligare än en Babybjörn, bara lite annorlunda. Det vande jag mig fort vid. Sele går fort och avlastar bra enligt min erfarenhet. För oss fungerar det bra i alla fall. Jag har en Manduca, en Beco butterfly och en Beco 4th och alla fungerar för mig. Jo, just det! För oss tyckte jag ringsjal var lite krångligt. Jag testade Looma ringo ett tag, men jag tyckte att det var svårt att få till.
tycker mei tai är skönast om man vill bära på magen. sele på ryggen.
Ja som alla redan sagt så är det så olika vad man tycker är skönast! I avlastnings synpunkt är ju vävd sjal bäst, och när man väl lärt sig går det på ett kick att knyta upp på ryggen!

Mei tai är ju ett bra mellanting, spec om den har utbredbara axelband.

Sele (ergo, beco, manduca mf) är ju väldigt smidiga, på stan väljer jag sele, om man kanske ska in o ut ur bilen och det ska ätas osv. Att man inte får upp barnet själv i ergo är bara ovana, när man gjort det ett par ggr går det enkelt!
Beco sätter du i barnet i selen först och sen upp på ryggen.

Ringsjal tycker jag inte om alls, men sen bär jag slltid på ryggen med (utom de första månaderna)

Jag tycker du ska testa bära på ryggen för det är såå smidigt! ungen liten som är i vägennär man böjer på sig, ska röra i grytorna :D :tumup:

lycka till!
Nu sitter jag och läser på en bra hemsida ( http://www.edenbaby.se/ ) där de verkar ha alla möjliga sorter. Vad jag undrar är hur alla olika kommer fram till vad man ska ha, är det mest liksom en modesak eller är det väsentliga skillnader? Jag läste om selar att olika passar olika kroppsformer men i övrigt. Tex när och varför har man en bärsjal kontra en bärsele? En mei tai kontra Manduca? Är vissa bättre för att tex gå långt med, vissa bekvämare för bäraren, avlastar bättre osv? Är vissa svårare att lära sig hantera (tror tex maken kommer ha mindre tålamod att krångla med något som tar lång tid att lära sig)?
Vad man väljer handlar mycket om tycke och smak. En del föredrar en bra sele, andra kan inte överleva utan en långsjal :wink:

På selar är det skillnad i utseende, längder på vadderingar, olika sätt att spänna på, kan man korsa axelbanden eller inte...
På sjalar är det skillnad på tjocklek, längd, bredd, material, mönster/färg...
Samma med MT, det finns med eller utan vaddering, axelbanden kan vara utbredbara eller vadderade, bredden och höjden på ryggdelen varierar, vinkeln på axelbanden från ryggdelen... :wink:

Jag föredrar alltid långsjal, mitt problem är att dottern just nu väljer sele om hon får välja själv :Hahaa:
Tack till er som svarade i tråden! Ville bara skriva att idag har vi varit på Babydesign i Stockholm och fått hjälp med att prova selar. Var helt inne på en Manduca innan men väl där visade det sig att en Ergo satt bättre och skönare på mig så en sån fick vi med oss hem. Dottern var inte så sugen på att vara testperson där i butiken så vi fick testa med en docka, hoppas på att hon gillar den bättre på hemmaplan i lugn och ro. :-)
Alexi skrev:Tack till er som svarade i tråden! Ville bara skriva att idag har vi varit på Babydesign i Stockholm och fått hjälp med att prova selar. Var helt inne på en Manduca innan men väl där visade det sig att en Ergo satt bättre och skönare på mig så en sån fick vi med oss hem. Dottern var inte så sugen på att vara testperson där i butiken så vi fick testa med en docka, hoppas på att hon gillar den bättre på hemmaplan i lugn och ro. :-)
Vad härligt att ni fått hjälp :vågen: Hoppas att dottern också kommer att gilla ergon :D

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?