Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

FUdnerar på det här med att tova i maskin, jag har stickat en hop med lovikkavantar nu som jag tänkte g ebort i julklapp. De är rätt bra i storlekarna nu så jag vill inte att de blir mindre utan bara att de "tovar ihop sig". Hur ska jag göra då? Köra dem i typ 40 grader? Ulltvätt?

Jag har ullkardor oxå, (någonstans... ;) ) kan/ska jag karda dem lite innaneller efter tvätt för att få dem sådär mysigt lovikkalurviga?
Jag stickade ett par vantar för många år sen som jag knuggade på tvättbräda med såpa men de har aldrig blivit så mysiga. Kan inte komma ihåg om de är tvättade i maskin någon gång heller...
Senast redigerad av MittNyaJag den ons nov 25, 2009 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av ellla
MittNyaJag skrev:FUdnerar på det här med att tova i maskin, jag har stickat en hop med lovikkavantar nu som jag tänkte g ebort i julklapp. De är rätt bra i storlekarna nu så jag vill inte att de blir mindre utan bara att de "tovar ihop sig". Hur ska jag göra då? Köra dem i typ 40 grader? Ulltvätt?
Ta på dig dem, tvätta händerna med dem på i ganska varmt vatten och tvål eller diskmedel tills de gosar ihop sig lite!

Eller tvätta dem i maskin och var beredd på att använda lite våld så att de blir i rätt storlek igen :tumup:
Glöm min fråga om skarven, det är bara på de allra första varven de syns. Sen är det ju inget mönster just där :hellu:

Jag är så himla stolt över att det blir så fint. Skit också att den är till J i julklapp, jag vill ju visa upp den :app: Jag trodde det skulle vara svårt men det går jättebra måste jag säga. Inte så snabbt dock :lol:
Knyttet & K skrev:Glöm min fråga om skarven, det är bara på de allra första varven de syns. Sen är det ju inget mönster just där :hellu:

Jag är så himla stolt över att det blir så fint. Skit också att den är till J i julklapp, jag vill ju visa upp den :app: Jag trodde det skulle vara svårt men det går jättebra måste jag säga. Inte så snabbt dock :lol:
Du får väl lägga upp foto på dina framgångar här :tumup:
Det är inte så svårt med mönsterstickning, och om ett tag kommer du nog att få upp farten oxå. Så brukar det iaf vara för mig, till en början måste jag lusläsa i mönstret för att sticka rätt, men efter ett tag så behöver jag bara slänga ett öga på mönstret lite då och då, mest för att kolla att jag minns rätt.
Av Ponyo
Knyttet & K skrev:Glöm min fråga om skarven, det är bara på de allra första varven de syns. Sen är det ju inget mönster just där :hellu:

Jag vet precis hur det känns. Jag stickar på en kofta till G, och jag vill hela tiden visa honom den. :eld:
Den börjar bli klar nu, bara baksidans ok+ärmar kvar. (Man stickar den som ett T nedifrån, och framsidan är klar nu)
Maddemoa skrev:Maken fick ett paket från torgstenen.se idag.
Gissar att det är en julklapp till mig :vågen: Kan man bli mer nyfiken?

Har nu bestämt mig för sjal till mormor. Det blir en sådan här: http://www.coatsandclark.com/Crafts/Cro ... +Shawl.htm
Eller så har han börjat sticka i hemlighet :). Låter varfall spänande.
Juliusdotter skrev:

Har nu bestämt mig för sjal till mormor. Det blir en sådan här: http://www.coatsandclark.com/Crafts/Cro ... +Shawl.htm
Ja, han kanske är en smygstickare :wink: :lol: Jag har nog smittat honom efter 13år! Men lite har han minsann snappat upp, vi spelade ett spel med kompisar där man skulle vara tjejer mot killar och killarna fick då tjejiga frågor om bla stickning och sånt och han briljerade :D
Men ¨då kanske jag kan vänta mig någon mysig stickad skapelse istället :)
Maddemoa skrev:
Juliusdotter skrev:

Ja, han kanske är en smygstickare :wink: :lol: Jag har nog smittat honom efter 13år! Men lite har han minsann snappat upp, vi spelade ett spel med kompisar där man skulle vara tjejer mot killar och killarna fick då tjejiga frågor om bla stickning och sånt och han briljerade :D
Men ¨då kanske jag kan vänta mig någon mysig stickad skapelse istället :)
Det skulle ju vara minst lika häftigt att få som det han nu kunnat tänka beställt.

och killarna fick då tjejiga frågor om bla stickning och sånt och han briljerade :D
:rock:
Användarens profilbild
Av MuuM
Jag hittade två koner superfint ullgarn bland fasterns garner, en i rött och en i grått. Så nu (ja, när koftan och mössan är klara) ska jag också ge mig på ett sjalprojekt, tänkte jag. Funderar på Swallowtail eller Kiri, eller Bladsjal som jag fick mönster till av min ex-svärmor.
Användarens profilbild
Av MuuM
Konerna jag hittade bland fasterns garner väger nästan 300 gram - 296 respektive 291 gram. Tror ni man kan räkna med att det då är 200 gram garn och resten är konen? Det är en hård, glatt papperskon och det står ingenting i den, så jag har ingen aning...
Användarens profilbild
Av ellla
igår satt jag med elva nystan framför mig och fick inget uppslag! Sen la jag helt planlöst upp en massa maskor. Sen stickade jag klart Evelinas vantar. Alså inte till henne utan de hon håller på med... och nu vet jag inte vad jag ska göra...
  • 1
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?