Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag och treåringen håller på att planera ett bygge som han vill ha i julklapp Tänkte bygga stall och sådant i kraftig kartong, och ev något/några slags rum till ett dockhus också. Vet inte ifall det är något man vill ge bort till andras barn men kanske något att roa de egna barnen med under julen?
Av Sia
Grönöga skrev:Jag och treåringen håller på att planera ett bygge som han vill ha i julklapp Tänkte bygga stall och sådant i kraftig kartong, och ev något/några slags rum till ett dockhus också. Vet inte ifall det är något man vill ge bort till andras barn men kanske något att roa de egna barnen med under julen?
Att du inte köper tunn masonit och bygger i istället! lite dyrare, men håller mycket längre, och blir snyggt när man målar på det.
Sia skrev:
Grönöga skrev:Jag och treåringen håller på att planera ett bygge som han vill ha i julklapp Tänkte bygga stall och sådant i kraftig kartong, och ev något/några slags rum till ett dockhus också. Vet inte ifall det är något man vill ge bort till andras barn men kanske något att roa de egna barnen med under julen?
Att du inte köper tunn masonit och bygger i istället! lite dyrare, men håller mycket längre, och blir snyggt när man målar på det.
Kan den vara så mycket dyrare? Jag köpte en stor masonitskiva för att lägga som botten i en utdragssäng där några spjälor är trasiga. Den kostade 59:- på K-rauta och då är den ju 120x250 cm.

Imorgon tänkte jag påbörja ärtpåseprojektet. Ni som sytt ärtpåsar:, hur stora har ni gjort dem, och hur mycket ärtor har ni i?

Jag har även ett nytt julklappsprojekt på g som jag tänkte dela med mig av. Att fiska har varit på tapeten här hemma den senaste tiden så jag tänkte göra fiskespön med magnet längst ut och så sy fiskar i velour med magneter insydda så att man kan fiska upp dem. Jag tror det kommer bli en toppenpresent :vågen: Jag har köpt fin randig och prickig velour, riktigt färgglada fiskar ska det bli.
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:Imorgon tänkte jag påbörja ärtpåseprojektet. Ni som sytt ärtpåsar:, hur stora har ni gjort dem, och hur mycket ärtor har ni i?

Jag har även ett nytt julklappsprojekt på g som jag tänkte dela med mig av. Att fiska har varit på tapeten här hemma den senaste tiden så jag tänkte göra fiskespön med magnet längst ut och så sy fiskar i velour med magneter insydda så att man kan fiska upp dem. Jag tror det kommer bli en toppenpresent :vågen: Jag har köpt fin randig och prickig velour, riktigt färgglada fiskar ska det bli.
Jag skar mina 12x12cm, inkl sömsmån då. Och sen har jag för mig att jag stoppade 125 gram ärtor i varje :lol:

Fiskdamm, vilken utomordentligt rolig idé!!! :vågen: :vågen: :tumup:
melon skrev:
Knyttet & K skrev:Imorgon tänkte jag påbörja ärtpåseprojektet. Ni som sytt ärtpåsar:, hur stora har ni gjort dem, och hur mycket ärtor har ni i?

Jag skar mina 12x12cm, inkl sömsmån då. Och sen har jag för mig att jag stoppade 125 gram ärtor i varje :lol:

Fiskdamm, vilken utomordentligt rolig idé!!! :vågen: :vågen: :tumup:
Jag orkade såklart inte vänta tills någon svarat utan satt och klippte lappar igår. 12,5x12,5 gjorde jag mina :tumup:
Jag blev lite väl exalterad. Nu ligger lappar till drygt 40 påsar här och väntar. Jag kanske ska ta tillfället i akt och sätta igång det sedan länge tänkte lapptäckesprojektet också :app:
Visserligen tänkte jag ge bort ärtpåsar till ett barn som fyller år snart, och kanske i julklapp till några andra barn i närmsta vänkretsen.
Jag började igår med 'rumpvärmare' till pulkan, sparken eller i vagnen. Köpte en billig fårskinnspäls och en yllerana på loppis. Klippte ut lämpligt stora bitar av varje, fållade ranan med snedslåband så den inte rispar och sedan syr jag ihop delarna i kanten med garn. Sittunderlägg med päls på ena sidan och ull på andra!

Blev det begripligt?! :hmm:

Tänkte att det passar bra nu i vinter!
Ännu en ärtpåsfråga - har ni sicksackat kanterna eller bara sytt ihop med raksöm? Jag tänker att det kanske är bäst att kasta dem, tyget lär ju utsättas för en del nötning från insidan. Eller räcker det att sy ihop och sen sy en stickning runt om?
Av tumbler
Knyttet & K skrev:Jag har även ett nytt julklappsprojekt på g som jag tänkte dela med mig av. Att fiska har varit på tapeten här hemma den senaste tiden så jag tänkte göra fiskespön med magnet längst ut och så sy fiskar i velour med magneter insydda så att man kan fiska upp dem. Jag tror det kommer bli en toppenpresent :vågen: Jag har köpt fin randig och prickig velour, riktigt färgglada fiskar ska det bli.
Vilken bra idé! :app:
Hur fäster du magneterna i fisken?
Sagas mamma skrev:
Knyttet & K skrev:Jag har även ett nytt julklappsprojekt på g som jag tänkte dela med mig av. Att fiska har varit på tapeten här hemma den senaste tiden så jag tänkte göra fiskespön med magnet längst ut och så sy fiskar i velour med magneter insydda så att man kan fiska upp dem. Jag tror det kommer bli en toppenpresent :vågen: Jag har köpt fin randig och prickig velour, riktigt färgglada fiskar ska det bli.
Jag tänkte sy in dem. Jag tänkte lägga ett tyg på baksdan också så att det blir som en liten ficka. Bara limma håller nog inte.
Av tumbler
Knyttet & K skrev:
Sagas mamma skrev:
Jag tänkte sy in dem. Jag tänkte lägga ett tyg på baksdan också så att det blir som en liten ficka. Bara limma håller nog inte.
Ja, nu förstår jag. :D
Användarens profilbild
Av miom
Knyttet & K skrev:Ännu en ärtpåsfråga - har ni sicksackat kanterna eller bara sytt ihop med raksöm? Jag tänker att det kanske är bäst att kasta dem, tyget lär ju utsättas för en del nötning från insidan. Eller räcker det att sy ihop och sen sy en stickning runt om?
Jag har ziczackat dem. N var helt beroende av ärtpåsarna. E är fullkomligt ointresserad. :roll:
miom skrev:
Knyttet & K skrev:Ännu en ärtpåsfråga - har ni sicksackat kanterna eller bara sytt ihop med raksöm? Jag tänker att det kanske är bäst att kasta dem, tyget lär ju utsättas för en del nötning från insidan. Eller räcker det att sy ihop och sen sy en stickning runt om?
Jag har ziczackat dem. N var helt beroende av ärtpåsarna. E är fullkomligt ointresserad. :roll:
Jag orkade såklart inte vänta på svar i den frågan heller utan sydde ihop dem på overlocken :tumup:
Bara fyra påsar kvar nu :tumup: Jag funderar på att sy ännu fler och donera några till förskolans/skolans julbasar. Undrar bara om de är för o-waldorfiga eftersom jag sytt i retrotyger/mönster :fnissa:
Användarens profilbild
Av miom
Knyttet & K skrev:Okej, sista ärtpåsefrågan. Hur många vill man ha för att kunna leka roliga saker? Räcker 5 stycken? Eller vill man ha fler?
fem räcker bra. men man måste ha extra om man inte hittar dem. N gick dagligen runt med minst två i varje hand under en lång period
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 32

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?