Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av joannaoj
Både min svärmor och min syster är ivriga anhängare av BabyBjörns bärsele. Speciellt svärmor förstår verkligen inte varför vi ska göra det så svårt för oss och använda sjal, när det nu finns något som är så mycket enklare.
Själv känner jag ju att det att bära barnet framåtvänd i folkmassor måste vara otrevligt för barnet, och så har jag hört flera säga att BabyBjörn belastar bäckenet/höften fel, och okej, jag kan väl köpa det argumentet också. Att det skulle vara obekvämt för bäraren kan vi kassera, för det vet jag många som inte håller med om.

Men nu undrar vi alla här (både sjaldiggare och -kritiker) VARFÖR BabyBjörn är så omåttligt populära, om de nu är så dåliga?

Lite sjalpropaganda, tack!
Användarens profilbild
Av AnKa
Hmm, hur är de skapta, de som inte tycker att det är obekvämt för bäraren undrar jag.
Jag tycker att BB är obekväm för mig, mindre bekväm för bebin och att det är smidigt och ja, enklare med trikåsjal än med BB.

Men jag tycker att det är bättre att bära i BB än att inte bära alls och kan inte se att min stora tjej som barns mycket i BB (eftersom vi inte hade något bättre alternativ) tagit någon skada av det. Man måste ju inte bära frammåt i BB. Jag tycker att det är bekvämare att bära "rättvänt" även i BB.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Jag tror att man bara får acceptera att alla gör olika val här i livet. Det är lätt att man blir väl entusiastisk och vill sjalmissionera när man upptäckt den härliga sjalvärlden. Jag tror att det räcker med att man själv använder sjal, kanske berättar om hur bra den funkar och sen låter andra avgöra själva om det är ett sätt att bära som passar dem.
Användarens profilbild
Av nakum
Jag tänker att det säger sig självt när jag fortfarande bär medan de i familjen som köpt babybjörn för länge sedan slutat. :wink:
Av corona
nakum skrev:Jag tänker att det säger sig självt när jag fortfarande bär medan de i familjen som köpt babybjörn för länge sedan slutat. :wink:

:iagree:

Jag tror att BB är så populära för att:
- det är praktiskt och mysigt att bära sitt barn
- BB är lätt att få tag på i barntillbehörsaffärer
- man vet inte om något annat och har inte haft möjlighet att jämföra BB med andra alternativ
Användarens profilbild
Av Fenomena
Man tycker att det verkar/är mer praktiskt med en sele som man enkelt knäpper, jämfört med en lång sjal. Och den enda selen man känner till är BabyBjörn.

Man tycker att sele verkar mer hight tech, mer påkostad, mer modern, mer genomtänkt på något sätt. Sjal är ju gammalt. :wink:
Användarens profilbild
Av zink
Din mamma skrev:Jag tror att svaret är ganska enkelt. Dels att BabyBjörn inte är lika dålig som många här på sjalbarn hävdar, dels att BabyBjörn är ett väldigt väletablerat varumärke.

Den funkade finfint för oss i början med en antik BB - med ett litet barn, två föräldrar utan ryggproblem som tyckte detta att bära var himla praktiskt och ännu inte hade upptäckt att det fanns en himla massa andra bärdon också.

Lyft (haha) hellre fram det positiva i ATT folk vill bära sina barn när det ska sjalpropagandas, att det blir en ton av hata-BabyBjörn kan få motsatt effekt!

I övrigt får du en massa bra tips om varför det finns bärdon som funkar så mkt bättre.

Spontant anser jag:

* För alla andra bärdon så "gäller" (kan ngn länka in de där artiklarna...) att det är bättre för barnet ergonomiskt. (Om man undviker knytningen framåtvänd som inte är buddha)

* Bland alla dessa bör det finnas ngt som funkar ergonomiskt och "tekniskt" (samt smakmässigt...) bäst för just den bäraren.

* Flexibilitet i o m flera olika men även för ett enskilt bärdon. Rygg å mage men även höft, vagga o dyl.

* Man kan bära stora och tunga barn (korta lyft eller längre turer beroende på behov) jmf med BB

* Man kan bli en nörd 8) och tillbringa alldeles för mkt tid i ett forum med likasinnade nördar...

För en nyföding är trikå himla gosigt och för bäraren praktiskt, enkelt att knyta. Även om man inte känner så förts gången när man står där med en hög av 5 meter tyg. Det är nog snarare så att det inte är så konstigt att folk väljer en BB då ;-)

Trikåsjalen blir också som ett plagg man kan reglera t ex värme och avskärmning med. Dra ner tyget över ett par bara ben elel rinte. dra lite över huvudet när barnet sover.

Bäraren kan dra och drapera tyget över axlarna så att man bär med en större yta än bara remmar.

För egen del så har vi efter trikåsjalen dock mest burit i sele faktiskt, en Patapum. Storleken Baby på magen upp till 1-års ungefär och sedan Toddler nu och då på ryggen.

PS Välkommen förresten :hello:
Användarens profilbild
Av Mirjam
Det måste väl vara personligt vilket man gillar bäst och kanske beror det på vilken modell av BB man testar... Jag fick låna en gammal variant som jag använde i början när trikåsjalen kändes läskigt ohanterlig. Den BB:n var inte skön att bära i alls och min lilla pluttbebis fick inte ens plats i den efter tre månader, särskilt inte med overall. Som tur var hade vi blivit kompisar med sjalen då :loving: . En kompis köpte en ny BB Active och bar sin bebis överallt, hennes bebis var betydligt större än lille M men det gick väldigt bra ändå upp till ca 8 mån. Då lånade hon vår Ergo ett tag.

En annan sak jag kan tänka mig är att vissa människor är sjalbärare och andra är selbärare. BB är den absolut mest spridda selen och många vet nog inte ens att det finns alternativa selar, då är tom sjal mer förekommande.
Av alima
Intressant tråd!
Många är intresserad av sjal, men sen när det kommer fram att man bara använt sjal och inte kan jämföra med babybjörn är det inte lika roligt längre...
Användarens profilbild
Av Stark
Det som slog mig härom veckan när jag var med på en utställning genomförd av ett lokalt sjukhus var just avsaknaden av BB här. Visst var det många som bar i just BB, men det var även väldigt många som bar i sjal.

Som många påpekat tror jag att BB:s starka plats på den svenska marknaden beror på bra marknadsföring. Sen tror jag att svensken i gemen försöker framhålla hur bra llt svenskt är. BB är ju svensk, så den måste vara bra liksom. Här "lider" man inte av samma inställning och är öppnare för nyheter. Och så finns bärsjalar, ergonomiska selar osv i snudd på varje bebisaffär. Och BB varianter. Men här är ju BB så dyr jämfört med inhemska plagiat och har därför inte samma genomslagskraft.

Blev det sammanhängande på slutet :hmm:
Av ninen
Cilia skrev:Det som slog mig härom veckan när jag var med på en utställning genomförd av ett lokalt sjukhus var just avsaknaden av BB här. Visst var det många som bar i just BB, men det var även väldigt många som bar i sjal.

Som många påpekat tror jag att BB:s starka plats på den svenska marknaden beror på bra marknadsföring. Sen tror jag att svensken i gemen försöker framhålla hur bra llt svenskt är. BB är ju svensk, så den måste vara bra liksom. Här "lider" man inte av samma inställning och är öppnare för nyheter. Och så finns bärsjalar, ergonomiska selar osv i snudd på varje bebisaffär. Och BB varianter. Men här är ju BB så dyr jämfört med inhemska plagiat och har därför inte samma genomslagskraft.

Blev det sammanhängande på slutet :hmm:
Håller med. Ergo är väldigt populär här.
Av ninen
Humleblomstern skrev:Jag tror att man bara får acceptera att alla gör olika val här i livet. Det är lätt att man blir väl entusiastisk och vill sjalmissionera när man upptäckt den härliga sjalvärlden. Jag tror att det räcker med att man själv använder sjal, kanske berättar om hur bra den funkar och sen låter andra avgöra själva om det är ett sätt att bära som passar dem.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?